2026-04-02, 21:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkk9Pq/misstankta-dubbelmordarens-tid-i-haktet-visar-ingen-anger

Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet har hennes första vecka i häktet flutit på utan några större problem.

Flickan beskrivs som väluppfostrad och artig, enligt källor.

I häktet har flickan inte velat prata om brotten hon misstänks för och har heller inte visat någon ånger för gärningarna, enligt uppgifterna.

Jag vill inte diskutera brottslighet. Inte det här specifika fallet eller invandring.

Jag är mer fascinerad i det här där jag har placerat tråden - den här subkulturen med inslag av psykologi och filosofi. Jag kan inte riktigt greppa detta.

En tjej är 15 år. Alltså född 2011 eller 2012 typ. Hon verkar komma ifrån en bra familj med ambitiösa föräldrar och enligt polisen är hon helt okänd för dom. Då går den här lilla tjejen och kallblodigt avdrättar två stackare i Malmö respektive Stockholm? Även detta hade man kunnat hitta förklaringar till så som droger, makt, hot.

Men det jag inte får ihop och vill ha Flashbacks hjälp hur kan hon nu i häktet inte bryta ihop? Hon verkar råneka fast hon är skyldig, hon verkar hantera isoleringen bra, ångrar ingenting och sköter sig.

Dit jag lite vill komma är att man har läst hundratals gånger hur häkten i Sverige knäcker män som har suttit halva sina liv i fängelse - här har vi en flicka på 15 år som verkar märkbart orörd första gången någonsin - efter två mord? Droger lär ju inte hålla henne kylig så vad är förklaringen?

Psykisk sjukdom?
Psykopat?
Vilja av stål?

Vad tror ni?
Citera
2026-04-02, 21:29
Medlem
cutepsychos avatar
Trotsiga tonårshormoner. Det kommer ikapp henne sen.
Citera
2026-04-02, 21:31
Medlem
One2Manys avatar
Outvecklad hjärna.

Jag var betydligt mer känslokall i den åldern än vad jag är nu.
Citera
Medlem
Psykopat antagligen. De söker sig kanske till, och blir uppmärksammade av andra psykopater inom den kriminella världen?

Jag har själv träffat en 12-årig flicka som var fullblodsosykopat och fullständigt fri från normala känslor, så de finns men är antagligen mer sällsynta än motsvarande hos pojkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad tror ni?
Läste artikeln tidigare, och kände direkt vibbar av asperger. Inte så att de skulle mörda, men sättet som hon nu verkar bete sig på.

Inga känslor, utåt i alla fall. Ingen förståelse för att det hon gjort är fel. Artigheten är något hon lärt sig, det är så "riktiga" människor beter sig.
Citera
2026-04-02, 21:34
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Mer hårda killar har brutit ihop under förhör och grinat ut. Bra att det bara ev blev 2, vi hade förmodligen fått en egen version av Ted Bundy annars, han trollade ju även under sin sista kväll i livet.
Citera
2026-04-02, 21:35
Medlem
I grunden handlar det om ett personlighet. Man kan vara lugn och stresstålig, vilket ju är eftertraktat på arbetsmarknaden att man inte flippar ur så fort det blir lite jobbigt.

Jag tror att en anledning är att hon känner sig trygg. Alltså även när hon nu då sitter häktad. Livet i fängelset är inte så långt från att det är en sort hotellvistelse. För att ändå inte vara uppskakad av att sitta i häkte så bör man trivas med sig själv och vara okej med att bli isolerad.

Det här med att inte visa ånger är mer intressant. Men så har hon också mördat två personer vid två olika tillfällen. Det ger att hon förmodligen inte i grunden ser något fel i att de två personerna dog. Jag vet inte något om vad de var för personer, men alla kan nog tänka sig att det är skillnad på människor om man ångrar eller inte ångrar att de dör.

Vi älskar att sätta diagnoser på människor, som om att det liksom hjälper oss att förstå varför någon gör på detta viset.

Jag tror att det är ganska uppenbart att tjejen är likgiltig inför döden, det kan vara filosofiskt, religiöst eller baserat på trauma. Det vete fan.

Skulle hon utföra fler mord om hon blev fri? Högst troligt.
Citera
2026-04-02, 21:38
Medlem
De flesta barn som utför dessa handlingar tar någon form av känslodödande droger, på laglig eller olaglig väg.
Citera
2026-04-02, 21:43
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Att hon är psykopat ska inte uteslutas.
Citera
2026-04-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt
De flesta barn som utför dessa handlingar tar någon form av känslodödande droger, på laglig eller olaglig väg.
Men nu har hon suttit häktad i en dryg vecka, så alla eventuella droger har gått ur kroppen.

Dessutom, om hon tagit under och innan morden, så hade hon säkert fått abstinens och inte alls betett sig som hon nu verkar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Att hon är psykopat ska inte uteslutas.
Brukar psykopater utföra mord på uppdrag av andra?
Citera
2026-04-02, 21:49
Medlem
tutankhumans avatar
Vadå bra? Exakt vad för fel menar du att tjejen har gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Mer hårda killar har brutit ihop under förhör och grinat ut. Bra att det bara ev blev 2, vi hade förmodligen fått en egen version av Ted Bundy annars, han trollade ju även under sin sista kväll i livet.
Citera
2026-04-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannensomvetallt

Jo det var min tanke också.

Men nu har hon ju suttit inspärrad ganska länge hon bör ju "nyktrat till":

Hur kan ett barn ifrån så ordnade förhållanden blåneka i förhör, bete sig artigt mot personalen och ta 24 timmar isolering med en axelryckning efter två mord? Det jag inte riktigt begriper.

Det är häkte med 100% restriktioner borde ju åtminstone påverkat henne, saknad av föräldrar eller utav sin mobiltelefon om ej annat...tankarna borde ju gnaga när man ligger där som 15 bast helt själv i en stad hon förmodligen aldrig satt sin fot i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in