2026-04-02, 20:12
Medlem
Jag köpte en Philips Tv för ca 6månader sen. Häromdagen (eller natten) hade vi strömavbrott, efter det så startar den ej. Inte ens standby lampan lyser.
Nu till det märkliga. Detta hände för ca 2 månader sen med. Då vart vi utan tv i ca 2v. Då vi väntade på att en reparatör skulle komma ända från Uppsala då Netonnet använder sig av de istället för att bara ta in den direkt. Men, när reparatören kom så satte han in sladden så funkade den 😂 Då hade den stått utan att vi testat under 2v. Ska man behöva vänta sålänge igen, eller finns det nåt sätt att ”tvångsstarta” den? Eller andra idéer? Vill helst ej vänta 2v på en reparatör igen ska komma och sätta in sladden igen…
Citera
2026-04-02, 20:15
Medlem
Crabbofixs avatar
testa att sätta i sladden själv
Citera
2026-04-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theghostewriter
Jag köpte en Philips Tv för ca 6månader sen. Häromdagen (eller natten) hade vi strömavbrott, efter det så startar den ej. Inte ens standby lampan lyser.
Nu till det märkliga. Detta hände för ca 2 månader sen med. Då vart vi utan tv i ca 2v. Då vi väntade på att en reparatör skulle komma ända från Uppsala då Netonnet använder sig av de istället för att bara ta in den direkt. Men, när reparatören kom så satte han in sladden så funkade den 😂 Då hade den stått utan att vi testat under 2v. Ska man behöva vänta sålänge igen, eller finns det nåt sätt att ”tvångsstarta” den? Eller andra idéer? Vill helst ej vänta 2v på en reparatör igen ska komma och sätta in sladden igen…
Men snälla. Stoppa in sladden då nu då, eller byt uttag.
Citera
2026-04-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Men snälla. Stoppa in sladden då nu då, eller byt uttag.

Har ju såklart testat detta…
Citera
2026-04-02, 20:18
Avstängd
Citat:

Sätt i sladden och kolla ibland fast jag hade bytt till ett annan uttag!
Citera
2026-04-02, 20:20
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Har ju såklart testat detta…
Inte bara en gång hoppas jag?

Jag skulle dra ur sladden och låta TVn stå strömlös. Sen stoppa i sladden och testa den en gång om dagen eller så. Strömavbrottet kanske aktiverade något skydd som automatiskt slår ifrån efter en tid.
Citera
2026-04-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Inte bara en gång hoppas jag?

Jag skulle dra ur sladden och låta TVn stå strömlös. Sen stoppa i sladden och testa den en gång om dagen eller så. Strömavbrottet kanske aktiverade något skydd som automatiskt slår ifrån efter en tid.

Oja, testat två-tre gånger om dagen nu sen detta hände.
Sist testade vi ett par gånger under några dagar utan att nåt hände.
Citera
2026-04-02, 21:01
Medlem
Fungerar någon annan elektronik (ej batteridrivet) efter du haft strömavbrott?
Citera
2026-04-02, 21:27
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Är inte tvapparater numera egentligen datorer?

Strömavbrott kanske kan ge upphov till smutsiga strömmar i elnätet, särskilt i bostäder med gamla elanläggningar? Bor du i lgh eller villa? Gammal elcentral eller hyfsat ny och modern? Jordade uttag eller ojordat?

Smutsig ström kanske kan skada känsliga komponenter på moderkortet inuti tvn, kanske minnet? Och det kan ge upphov till märkligt beteende efteråt hos tvn?

Allt spekulationer uppenbarligen, men jag som flashback expert tycker inte det låter fullständigt osannolikt...
Citera
2026-04-02, 22:30
Medlem
Man kan "tvångsstarta" Tv apparater precis som mobiler, ja du vet man håller in flera knappar samtidigt direkt på Tvn, inte fjärren.
Du får googla dig fram till vilka knappar som används, eller fråga AI.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-02 kl. 22:35.
Citera
2026-04-03, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Fungerar någon annan elektronik (ej batteridrivet) efter du haft strömavbrott?

Ja, allt funkar i uttaget.
Citera
2026-04-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ja, allt funkar i uttaget.

Då är det inte strömavbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera