2026-04-02, 17:18
Medlem
Marabou har dubblat sina priser och kraftigt reducerat innehållet i sina produkter, samtidigt som priset på kakao rasat. Vinsten går till Mondelez som stöttar ryssarna i kriget mot Ukraina.

Att diskutera: Vem fan köper Marabou-produkter?

Observera att Toblerone, Oreo, Milka, Daim m fl också ägs av Mondelez
Citera
2026-04-02, 17:22
Medlem
Galejans avatar
Jag köper bara Marabou. Det smakar extra gott när man vet att vinsten går till missiler som sedan regnar ner över ukrainska nazister.
Citera
2026-04-02, 17:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Marabou har dubblat sina priser och kraftigt reducerat innehållet i sina produkter, samtidigt som priset på kakao rasat. Vinsten går till Mondelez som stöttar ryssarna i kriget mot Ukraina.

Att diskutera: Vem fan köper Marabou-produkter?

Observera att Toblerone, Oreo, Milka, Daim m fl också ägs av Mondelez
Brukar inte göra det, men ska börja nu. Tack för info.
Citera
2026-04-02, 17:39
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
När Megamultisen MondaLeZ köpte upp Storkens fabrik vid Bällsta River i Sumpan så dog det chokladmärket moraliskt omoraliskt av globalism-granatchock, för oss.

Allt sedan dess: Aldrig Marans syntetsmakande fabriks-kakao-kladd.

Att vatnickar i tråden ylar MissiLMondans Lov, bekräftar vi gjorde rätt som re'n länge se'n tog vår lilla budget från Drakens giriga klor.

Klor, som i kemiska ridsmedel. En fiende till det tappert kämpande Folket i UKR, är en fiende till oss.

Kom ihåg tjejer å killar me' chokla' i, svenska naZZar är lika iLLa som kommar. Bara osmartare.
Citera
2026-04-02, 17:50
Medlem
Sist jag köpte några Daim så smakade de inte som förr. Dålig smak, inte lika gott, smakade utblandat/urvattnat eller så. Precis som nämns i tråden, mindre ingredienser, mer pris.
Citera
2026-04-02, 17:52
Medlem
WetCigarettes avatar
Hur stöttar Mondelez ryssarna i kriget? Jag har inte koll så om du förklarar sakligt kanske du övertygar mig.

Diskussionsfrågan är ju enkel att svara på. En jävla massa människor. Varför tror du att alla butiker har den i alla möjliga smaker? Skulle inte vara förvånad om det var den populäraste chokladen i Sverige.
Citera
2026-04-02, 17:54
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Bra att dom höjer priset hela tiden och krymper förpackningen, det innebär mer vinst till Ryssland och mindre till Zelenskyjs privata bankkonto.
Citera
2026-04-02, 17:56
Medlem
Nog för att det är skitchoklad, men jag visste inte att Mondelez skickar sin vinst till den ryska militären. Förklara gärna mer.
Citera
2026-04-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Kronorna som du betalar för Marabou-produkter, går direkt till Mondelez fabrik i Pokrov i Ryssland, som i sin tur skickar dem vidare till ryssar som slaktar ukrainska familjer.

En snabb sökning visar att Marabou tillverkas i Upplands väsby, så nej. Sen att koncernen Mondelez även har fabriker i Ryssland för tillverkning av lokal choklad påverkas inte av hur mycket Marabou som säljs i Sverige.
Citera
2026-04-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Hur stöttar Mondelez ryssarna i kriget? Jag har inte koll så om du förklarar sakligt kanske du övertygar mig.

Diskussionsfrågan är ju enkel att svara på. En jävla massa människor. Varför tror du att alla butiker har den i alla möjliga smaker? Skulle inte vara förvånad om det var den populäraste chokladen i Sverige.

Marabous vinst (dina pengar?) skickas vidare till Mondelez fabrik i Pokrov i Ryssland. Mondelez fabrik i Pokrov i Ryssland använder dessa pengar till att betala skatt till ryska staten. Ryska staten använder Marabous vinst till att bekosta ryska soldater som slaktar ukrainska familjer. Övertygad?
Citera
2026-04-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Det är härligt att väga 125kg, sitta i fåtöljen och säga "Mmm-marabou. Mmmmmmh".

Beklagar!
Citera
2026-04-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
En snabb sökning visar att Marabou tillverkas i Upplands väsby, så nej. Sen att koncernen Mondelez även har fabriker i Ryssland för tillverkning av lokal choklad påverkas inte av hur mycket Marabou som säljs i Sverige.

Din ”snabba sökning” räcker inte riktigt till. Det krävs betydligt mer för att förstå hur det hänger ihop mellan Upplands Väsby och Pokrov, kanske t o m lite inside……..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in