2026-04-02, 14:55
Medlem
Jag försöker dra ned lite på snusandet, inte sluta, och tänkte mig något nikotinfritt alternativ men alla verkar innehålla sötningsmedel. Av de 10 till 20 procent av Sveriges befolkning som inte tål sötningsmedel är jag en. Troligen kan jag nöja mig med det mesta även om jag helst vill att det påminner om vanligt snus utan någon extra smak. Kan ni experter rekommendera någon sort?

Lite vid sidan av, jag testade en nikotinfri sort med smak av vanilj. Vanilj! Det var som att äta gränslöst söt sockerkakssmet. Hemskt! Dessutom förstörde det givetvis min mage.
Citera
2026-04-02, 15:23
Medlem
Hur mycket sötningsmedel tror du att du får i dig av en snus? Tror du seriöst att det är sötningsmedlet som gör dig dålig i magen? En snus väger ca 1 gram, du kanske får i dig 0.002 gram sötningsmedel, det är mer sockeralkoholer (sötningsmedel) i ett vanligt helt naturligt äpple.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-04-02 kl. 15:30.
Citera
2026-04-02, 18:09
Medlem
Glowhetics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indra313
Jag försöker dra ned lite på snusandet, inte sluta, och tänkte mig något nikotinfritt alternativ men alla verkar innehålla sötningsmedel. Av de 10 till 20 procent av Sveriges befolkning som inte tål sötningsmedel är jag en. Troligen kan jag nöja mig med det mesta även om jag helst vill att det påminner om vanligt snus utan någon extra smak. Kan ni experter rekommendera någon sort?

Lite vid sidan av, jag testade en nikotinfri sort med smak av vanilj. Vanilj! Det var som att äta gränslöst söt sockerkakssmet. Hemskt! Dessutom förstörde det givetvis min mage.

du tål alltså inget sötningsmedel alls? har du läst i horoskopet att du är allergisk?
Citera
2026-04-02, 18:54
Medlem
Min fråga gällde inte hur mycket jag tål men en kola med sötningsmedel räcker för att magen ska balla ur.
Citera
2026-04-02, 20:21
Medlem
Rör dig sig om nikotinfritt snus så är ett förslag att du helt enkelt ger fan i att snusa eftersom att det fyller absolut noll syfte. Andra förslag är att du stoppar papper, socker-tuggummi eller en bit skumgummi under läppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Glowhetic
du tål alltså inget sötningsmedel alls? har du läst i horoskopet att du är allergisk?

Horoskop är sannerligen mänsklighetens yttersta framgång

Jag hade gärna sett källan på att 10-20% av Sveriges befolkning inte tål sötningsmedel. Menar du sötningsmedel generellt eller specifikt sackaros, aspartam eller ett annat sötningsmedel? De skiljer sig ju nämligen åt en del. Vissa är osmotiskt aktiva och kan alltså orsaka lös mage, men det gäller inte alla. Vilket/vilka specifikt är du och 10-20% av Sveriges befolkning överkänsliga mot?
Senast redigerad av MpunktM 2026-04-02 kl. 20:27.
Citera
2026-04-02, 23:45
Medlem
Fantens avatar
Nikotinfritt... snus? Det är ju som kristen heavy metal. Eller flamsäker bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in