2026-04-01, 22:25
Avstängd
Tjena,

Är det fler än jag som sitter med ett kylskåp och frysskåp som är helt proppfulla? 😅 Jag har kommit till den punkten att jag knappt kan handla på Ica eller Coop längre för att det helt enkelt inte får plats mer mat.

Så frågan är – hur gör ni för att faktiskt äta upp det ni redan har hemma innan ni handlar nytt?

Brukar ni:
• Gå igenom kylskåpet först och planera måltider utifrån det som håller på att bli gammalt?
• Göra någon slags veckomeny baserad på frysen?
• Eller bara “höfta” och försöka använda det som finns?

Och en bonusfråga: om man t.ex. har tre paket mjölk som börjar närma sig bäst före – vad kan man göra med dem? Tänker typ pannkakor, baka, såser osv, men finns det fler bra tips?

Alla tips välkomnas, både seriösa och lifehacks
Citera
2026-04-01, 22:28
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tjena,

Är det fler än jag som sitter med ett kylskåp och frysskåp som är helt proppfulla? 😅 Jag har kommit till den punkten att jag knappt kan handla på Ica eller Coop längre för att det helt enkelt inte får plats mer mat.

Så frågan är – hur gör ni för att faktiskt äta upp det ni redan har hemma innan ni handlar nytt?

Brukar ni:
• Gå igenom kylskåpet först och planera måltider utifrån det som håller på att bli gammalt?

Och en bonusfråga: om man t.ex. har tre paket mjölk som börjar närma sig bäst före – vad kan man göra med dem? Tänker typ pannkakor, baka, såser osv, men finns det fler bra tips?

Gå igenom och släng allt gamalt. Mjölken värmer du till ljummen och har i några droppar löpe, 30 minuter senare har du en prima ostmassa. Lagra till hårdost är kanske inte lönt, men ostmassa är mumma i pastarätter.
Citera
2026-04-01, 22:29
Avslutad
Du köper mer mat än du äter. Ett utmärkt tillfälle att spara pengar och plats, du handlar helt enkelt mindre framöver.
Citera
2026-04-01, 22:35
Medlem
NewDawnFadess avatar
Min kyl och frys är alltid halv- till trekvartsfull. På så sätt finns alltid plats. Enda undantaget är vid ex. Jul när min exfru har bakat mm. och har slut på plats i sina ständigt fyllda kyl och frys. Då finns jag och mina utrymmen där!
Citera
2026-04-01, 22:43
Medlem
Citat:
Tjena,

Brukar ni:

Varför handlar du när utrymmet är fullt? Grönsaker och mjölk etc måste ju ersättas då o då, men resten. Bara ät, förstår inte problemet, men du är kanske en hoarder.
Citera
2026-04-01, 22:44
Medlem
pn222jws avatar
Har du mjölk - och kanske potatis - gör potatismos. Prova att göra glass. Börja med att äta mat från kylen innan den infrysta maten. Tänk på att mycket i kylen tål längre tid än bäst-före.
Citera
2026-04-01, 22:56
Avstängd
tutankhumans avatar
Finns löpe att köpa i den sedvanliga mataffären?

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Gå igenom och släng allt gamalt. Mjölken värmer du till ljummen och har i några droppar löpe, 30 minuter senare har du en prima ostmassa. Lagra till hårdost är kanske inte lönt, men ostmassa är mumma i pastarätter.
Citera
2026-04-01, 23:01
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Finns löpe att köpa i den sedvanliga mataffären?

Tidigare fanns det lite överallt, men kollade nu på Willys och de verkar inte längre ha. Men går du till en lite dyrare mer välsorterad som ICA Maxi så har de säkert löpa. Även apoteket säljer löpe.

Snålvarianten är att ta i lite syra, lite citronsaft t ex, så koagulerar det oxå, men det smakar ju lite citron och för den som vill lagra ost så måste det vara löpe (som är ett enzym som ser till att osten mognar vid lagring)
Citera
2026-04-01, 23:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Om du inte själv kan komma på kombinationer får du kika på Matkomas gamla videos om att tömma ett kylskåp.
Citera
2026-04-01, 23:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Varför handlar du när utrymmet är fullt? Grönsaker och mjölk etc måste ju ersättas då o då, men resten. Bara ät, förstår inte problemet, men du är kanske en hoarder.
Jag har alltid bankkort med mig. Jag är matköp beroende
Citera
2026-04-01, 23:21
Medlem
Citat:
Tjena,

Brukar ni:

Jag har aldrig så fullt. Äter upp det jag köper. Å lagar allt själv.
Av mjölken kan du göra ugnspannkaka
Citera
2026-04-01, 23:30
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har det omvända problemet. Jag gillar att storhandla men har inte bil. Kan beställa hem mat så skulle vara det då, isåfall så är ju inköpslistan helt anpassad till vad jag kommer äta. Jag vet precis på alla affärer, säg Willys, vad jag brukar köpa, hur länge det räcker, om jag vill ha något annorlunda också. Stenkoll. Det funkar både med beställning och gå i affären, gärna samma affär så jag vet var i rundan jag ska plocka åt mig.

Men nu för att jag inte har storhandlat på ett tag så drar jag bara hem en viss mängd mat. Den tar slut fortare än jag vill.

Men även när jag har mycket mat vet jag precis vad som finns och inte. Jag vet dessutom var exakt i skåpen eller kylen de är, även om jag sätter det på olika plats har jag en inre karta i huvudet. En del skriver ned vad de har i frysen. Vilket är en skitbra idé. Så gör det! Men jag behöver inte, jag vet vad som finns.

Att ha för mycket i kylen är bara dumt, det blir för gammalt. Man ska lära sig vad som är lagom. Man vet väl vad man hinner äta upp inom en viss tid? Sedan om man har för mycket av något så går ganska mycket att frysa, t ex riva osten och frysa, grädde som man ska laga mat med går att frysa med, och matrester blir bra frysta matlådor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in