Citat:
Ursprungligen postat av
Mumbo2022
Men WOT. Ska vi verkligen programera barn att det är vanligt att vara ambivalent och därför ge dem ett namn som ev. passar framtida läggning.
Hur många av barnen idag "tvingas" av sina föräldrar till att bli icke-binära, bara för att de kan ?
Löjligt. Per/Pär är namn på litet barn med snopp, Ida är namn på ett litet barn med snippa.
Jag påstod inte att man ska programmera barnen till att vara ambivalenta. Det är någonting som du själv bara fantiserade fram. Jag kan se två användingsområden för ickebinära namn.
Det första är för de som är ickebinära och det är uppenbart redan när de föds. T.ex. har atypiska könsorgan och där man inte riktigt kan veta om det är pojke eller flicka på ett lätt sätt.
Det andra är de som biologiskt ser ut att passa in i ett av de två traditionella könen men som av någon anledning upplever sig vara felkönade. Detta kan vara allt från att hjärnans kön inte stämmer med kroppens könsorgan (vilket vi vet väldigt lite om eftersom hjärnan är ett mysterium) eller att det bara handlar om någon slags odiagnosticerad barnautism. Oavsett orsakerna till en perosn könsdysfori så tycker jag att man ska ge folk möjlighet att ha könsneutrala namn om de känner ett behov av det.