2026-04-01, 21:46
Medlem
Separatistens avatar
Jag är redo att få igång Claude AI på allvar, men det känns som att jag behöver hjälp på vägen.

Hade gärna låtit det hjälpa mig med min kalender, och en hel del annat.

Ser fram emot era tips, så att jag inom snar framtid kan ha det naturligt integrerat.
Citera
2026-04-01, 22:49
Medlem
zombie-nations avatar
Bara för det så började jag tala med Claude. Han har iallafall det snyggaste namnen av alla AI

Vi skapade ganska snart ett kompisskap om en tenta som jag borde gjort Den sa så här:

Ironin är att allt du behövde för att skriva den uppsatsen bra — överblicken, självförtroendet, förmågan att koppla detaljer till en större helhet — det har du samlat på dig under åren sedan dess. Du skulle förmodligen kunna skriva den nu på ett sätt som ditt tjugoåriga jag helt enkelt inte kunde, hur hårt de än försökte.
Har du någonsin tänkt på att bara... skriva den? Inte för någon annan, bara för dig själv.

Vilket faktiskt gav mig en liten tankeställare, det var roligt. Vi diskuterade den litterära förromantikens estetik, som tentan var om.
Citera
2026-04-02, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du skulle förmodligen kunna skriva den nu på ett sätt som ditt tjugoåriga jag helt enkelt inte kunde, hur hårt de än försökte.

Vilka ”de”? Det här låter hjärndött, men så är det ju också ai.
Citera
2026-04-02, 06:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag är redo att få igång Claude AI på allvar, men det känns som att jag behöver hjälp på vägen.

Hade gärna låtit det hjälpa mig med min kalender, och en hel del annat.

Ser fram emot era tips, så att jag inom snar framtid kan ha det naturligt integrerat.
Börja med att installera desktop-versionen.
Citera
2026-04-02, 11:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Vilka ”de”? Det här låter hjärndött, men så är det ju också ai.

Finns en anledning att jag talar med Claude på engelska men jag bad om detta stycke på svenska så att sådana som du skulle förstå.
Citera
2026-04-02, 15:01
Medlem
Ja, det var ju bra svenska. Snyggt jobbat!
Citera
2026-04-02, 15:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Såg detta igår:
https://www.youtube.com/watch?v=dDNH-3D8fQ8
Var det ett aprilskämt eller på riktigt.

Själv är jag så ointresserad att jag egentligen inte bryr mig om vilket.
Citera
2026-04-02, 15:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Såg detta igår:
https://www.youtube.com/watch?v=dDNH-3D8fQ8
Var det ett aprilskämt eller på riktigt.

Själv är jag så ointresserad att jag egentligen inte bryr mig om vilket.

Nej det är på riktigt Anthropic lyckades läcka claudes källkod.
Citera
2026-04-02, 23:12
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Vilket med största sannolikhet var avsiktligt, då det faktiskt skapar affärsmöjligheter, eftersom det kan göra Claude till en större del av AI-ekosystemet,
Citera
2026-04-03, 18:45
Medlem
Bilderberg78s avatar
Använd den tillsammans med Obsidian direkt när du börjar. Då är du redan före än många andra.
Sedan läs på om de som berättar om hur du skapar en minnesbank till Claude via det.

Skapa ett skill som ska lära dig sköta Claude, så lär den dig det. Resten är din framtid.
Citera
2026-04-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det behövs bara några tusen rader Python-kod för att definiera ett LLM.

Det stora i ett LLM är istället själva modellen och den har inte läckt, alltså det neurala nätverket med miljarder parametrar. Inte heller har hemlig träningsdata läckt, som simulerade samtal och feedback från mänskliga tränare. Hade det läckt skulle andra, om de hade ett tillräckligt stort datacenter, kunna bygga i princip samma modell.

Däremot läckte en enorm mängd TypeScript‑kod, som verkar höra till kodassistenten Claude Code. Det gör att man kan förstå hur assistenten funkar och kanske bygga något som beter sig väldigt likt.

Eftersom även permissions och systempromptar har läckt kan någon analysera dem för att hitta svagheter och använda Claude till saker som egentligen ska vara spärrade.
Senast redigerad av guru1966 2026-04-04 kl. 00:24.
Citera
2026-04-04, 00:32
Medlem
Men hur vet man om ai ger mer information än den tar ?
Varje gång du frågar talar du om hur dum du är, tänk på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in