2026-09-06, 19:46
Medlem
Allting är skit nuförtiden,slangen är så tunn så man kan qnvända den som knullgummi och limmet går inte ens att sniffa..så lapparna fastnar inte!
Citera
2026-09-13, 19:20
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Allting är skit nuförtiden,slangen är så tunn så man kan qnvända den som knullgummi och limmet går inte ens att sniffa..så lapparna fastnar inte!
Därför ska man eliminera slangen.

Det är bara att tejpa fälgen, i med en ventil i ventilhålet, kräng på däcket till 90%, häll i gucka, kräng på resten av däcket, snurra, pumpa, snurra.

När däcket har satt sig så är det bara att åka ut och cykla i 5 minuter, kontrollera lufttrycket och vid behov pumpa igen, därefter cykla nån timme. Sen så har man ett lufttätt däck under resten av däckets liv.
Citera
2026-09-13, 21:13
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Därför ska man eliminera slangen.

Det är bara att tejpa fälgen, i med en ventil i ventilhålet, kräng på däcket till 90%, häll i gucka, kräng på resten av däcket, snurra, pumpa, snurra.

När däcket har satt sig så är det bara att åka ut och cykla i 5 minuter, kontrollera lufttrycket och vid behov pumpa igen, därefter cykla nån timme. Sen så har man ett lufttätt däck under resten av däckets liv.

Jag har försökt det, det funkade inte. Fick reda på att fälgen måste vara kompatibel med tubeless och även däcket. Latexsprayen läckte rakt igenom däckets sida faktiskt.

Cyklar någon timme per dag i Las Vegas parker. Får byta innerslang varannan dag, cirka 30-40 kilometers mellanrum. Oftast är det nålvassa kaktustaggar som gått igenom däcket. Så man får försöka kolla varje gång vad det är som har orsakat punkteringen. Ingen verkar veta. När jag bodde i Sverige sa någon att det var krossat glas som kom in i däcket när man fyllde på luft vid någon mack - vet inte om det är sant.
Citera
2026-09-14, 04:06
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag har försökt det, det funkade inte. Fick reda på att fälgen måste vara kompatibel med tubeless och även däcket. Latexsprayen läckte rakt igenom däckets sida faktiskt.

Cyklar någon timme per dag i Las Vegas parker. Får byta innerslang varannan dag, cirka 30-40 kilometers mellanrum. Oftast är det nålvassa kaktustaggar som gått igenom däcket. Så man får försöka kolla varje gång vad det är som har orsakat punkteringen. Ingen verkar veta. När jag bodde i Sverige sa någon att det var krossat glas som kom in i däcket när man fyllde på luft vid någon mack - vet inte om det är sant.

Är det kaktustaggar så kanske sealant i slangen kan vara något?

Annars investera i nya hjul.

Min ena uppsättning fälgar har ingen märkning om tubeless ready eller någon "hook" i kanten. De är 23mm invändigt så jag tejpade invändigt med 25mm Gorilla Tape med ca 10cm överlapp vid ventilhålet och då blev de tubeless ready.

Däcken har jag köpt med märkningen Tubeless Ready eller dylikt och Maxxis vetefan hur pass tubeless ready de var, för de var besvärliga att blåsa upp och få täta. Vittoria däremot var väldigt tacksamma att montera.
Citera
2026-09-15, 19:31
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har fått cykelpunktering många gånger och fixat det. Jag har lagat med lagningslapp, självhäftande eller limmat på den. Jag har bytat slang med otaliga gånger om där är ett för stprt hål eller flera hål.

Jag har aldrig hittat orsaken till varför det blir punktering. jag har aldrig hittat en glasskärva, en vass sten eller något annat.

Något som har varit med samma sak?
Första gången... punka
andra gången... punka
tredje gången så bytte jag till tjock fett slang med högre vikt (300g mot cirka 100g normal) som skulle vara punkteringssäker och de höll cirka ett år innan ventilen gick av i ett naffs och då har jag kört den hårt, torterat den varje dag utan nå, utan vila. Sedan blev det en ny sådan slang och inget sedan dess.

Annars skulle jag säga att de beror på däcken. Är däcken kassa och du får en eller två punkteringar så fixar man ett nytt däck av bättre modell så slipper man walk of shame.
Citera
Igår, 18:34
Moderator
Tystnads avatar
vinter halk bekämpningen :Flera kommuner i Sverige byte för ganska många år sedan ut gruset mot krossad sten anledningen är att dess vassa kanter biter bättre i isen och ligger kvar bättre än ren grus som användes förr.

Med ovan sagt så självklart blir det mera punkteringar året runt då dom sällan lyckas sopa upp all sten på våren.
Därför måste man ha riktiga dyra cykel däck helst sådana som är "punkteringsfria" , har haft dessa i många år och bara haft en punktering (spik från rivning bygge) under dessa år.

Det funkar inte med dessa billiga däck från välkända lågprisvaruhuset (inga namn här men ni fattar nog ändå) möjligen sommaren men punka får man av dessa lågkvalitets däck
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in