Igår, 19:08
Medlem
Jag har fått cykelpunktering många gånger och fixat det. Jag har lagat med lagningslapp, självhäftande eller limmat på den. Jag har bytat slang med otaliga gånger om där är ett för stprt hål eller flera hål.

Jag har aldrig hittat orsaken till varför det blir punktering. jag har aldrig hittat en glasskärva, en vass sten eller något annat.

Något som har varit med samma sak?
Citera
Igår, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har fått cykelpunktering många gånger och fixat det. Jag har lagat med lagningslapp, självhäftande eller limmat på den. Jag har bytat slang med otaliga gånger om där är ett för stprt hål eller flera hål.

Jag har aldrig hittat orsaken till varför det blir punktering. jag har aldrig hittat en glasskärva, en vass sten eller något annat.

Du har kört med för lågt tryck. Friktion äter upp slangen.
Det nya asiatiska gummit är inte längre gummi, utan plast, och är en jävla pisskit som inte går att laga.

2 tänkbara anledningar.
Citera
Igår, 19:23
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:

I mÅnga cykeldäck sitter en liner mot fälgen som ju känns lite hårdare, inuti denna går ståltråd/wire, kan det vara så att denna lite dolt pekar ut någonstans och gör hål på ditt däck? Är hålet alltid på samma ställe/spegelvänt ställe?
Citera
Igår, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dom flesta hål oavsett fordon bara finns där, en gång hitta jag en vass sten stor som min tumme i däcket på mc'n

Hälla lite slime i slangen?
Citera
Igår, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Du har kört med för lågt tryck. Friktion äter upp slangen.
Det nya asiatiska gummit är inte längre gummi, utan plast, och är en jävla pisskit som inte går att laga.

2 tänkbara anledningar.

Jag har pump som kollar vilket tryck det ska vara. Det visste jag inte om de ny däcken. Vad är det för material exakt då?
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
I mÅnga cykeldäck sitter en liner mot fälgen som ju känns lite hårdare, inuti denna går ståltråd/wire, kan det vara så att denna lite dolt pekar ut någonstans och gör hål på ditt däck? Är hålet alltid på samma ställe/spegelvänt ställe?

Menar du fälgbandet?
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Kontrollera, eller snarare byt, fälgband.
Känn efter hela vägen runt om i fälgen så att det inte finns en eker som sticker ut.
Känn efter på insidan av fälgen så att det inte finns vassa kanter eller annat.
Byt, eller iaf känn efter om det finns stenar/glas/vasst i däcket.
Köp bättre kvalitet av slangar.

Saker att börja med.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Menar du fälgbandet?

Jag tänker att fälgbandet är den tunna gummiremsa som man lägger över ekermuttrarna? Det är inte den, utan helt enkelt de styva kanterna på däcket (inte slangen). De styva kanter på däcket som pressar mot fälgen.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Citat:
Jag har pump som kollar vilket tryck det ska vara. Det visste jag inte om de ny däcken. Vad är det för material exakt då?
Vet ej, men det känns plastigt. Ej töjbart som äldre, och går inte bra att vulka.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
pn222jws avatar
Det är inte kul - det kan ofta handla om att innergummislangen blir för torr - eller att det pyser ut lite luft - så att stålfälgen rispar upp ett litet hål.
Citera
Igår, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tänker att fälgbandet är den tunna gummiremsa som man lägger över ekermuttrarna? Det är inte den, utan helt enkelt de styva kanterna på däcket (inte slangen). De styva kanter på däcket som pressar mot fälgen.
ah ok tack så mycket
Citera
Igår, 20:12
Medlem
S.O.Stolps avatar
Varannan gång ungefär hittar jag inget som orsakat punkteringen. Tänker att det då har varit en glas- eller metallbit eller liknande som penetrerat däcket (och slangen) utan att den skull sitta kvar. Inget konstigt med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in