2026-04-01, 18:28
Avslutad
Jag har en bekant som tidigare hade ett son-namn, men nu har tagit sin frus halvunika efternamn. Det är inte ett son-namn, men det finns cirka 5 000 personer i Sverige med samma efternamn, så det är inte heller någon adelsfamilj eller dylikt som han gift in sig i. Jag har alltid haft inställningen att det är konstigt om inte frun tar sin mans efternamn, då det är viktigt att markera att en ny epok i hennes liv börjar, där hon istället för att vara Maria Lindberg numera är Fredrik Holms fru, Maria Holm. Gör hon inte detta så är det som att hon inte går in helhjärtat i äktenskapet, och varför ens gifta sig då?

Det finns dock fler grader av helvetet. Förutom detta ytterst märkliga med att frun inte byter efternamn alls så gör vissa så att frun får ett dubbelt efternamn, vilket uppfyller kriteriet att visa att den fiktiva Maria Lindberg Holm numera är Fredriks fru, men är som att ha en fot i ytterdörren. Syftet med en kvinnas jungfrunamn är enbart att visa vems dotter hon är, och vad är då poängen med att behålla det? Ska hon flytta tillbaka till sin pappa när hon är 40 och skild?

Nästa grad i helvetet är när båda tar varandras efternamn som ett dubbelnamn, och detta görs i princip alltid för att visa jämställdhet mellan dem. Det jag tycker är märkligt där är varför Maria överhuvudtaget vill förändra Fredrik till en Lindberg. Varför ville hon gifta sig med en Fredrik Holm om hon vill ändra vem han är till en Fredrik Holm Lindberg? Jag förstår varför Fredrik vill ändra Maria till en Holm, och det är för att visa alla att hon är hans fru, samt att de antagligen snart kommer skaffa barn och därför vill han visa att Maria kommer bli mor till barnen Holm. I norden så uppfann vi ju patronymika av denna anledning. Man ville visa att Leifs barn var hans, så man kallade dem Leifsson och Leifsdotter. Inga metronymikon användes i norden.

Den sista graden i helvetet har jag nu stått på. Jag anser inte att jag ska behöva förklara allt som är fel med detta, så jag undrar hur jag på bästa sätt kan framföra hur oacceptabelt detta är. Hade det rört sig om en lismande man som gift sig med en Wallenberg och ville låtsas vara en del av denna familj så hade det åtminstone funnits en förklaring, men så är inte fallet. Jag undrar också om detta beslut i sig själv är tillräckligt för att säga upp bekantskapen med någon.
Citera
2026-04-01, 18:35
Medlem
Ja, du bör säga upp bekantskapen med honom. För hans skull.
Citera
2026-04-01, 18:35
Medlem
grungewhores avatar
Dina antaganden bygger mest på din egen attityd. I själva verket har människor väldigt många anledningar till varför de gör som de gör vid äktenskap.

En hel del människor är obekväma med sina egna namn, andra tycker ett annat namn är finare eller mer unikt än det egna. Dubbelnamn samma sak, man är stolt över sitt namn, eller det är ens identitet. Genom dubbelnamn kan man behålla det men markera sig som gift samtidigt.

Har en gammal bekant som gjorde motsatt resa. Hon hade ett relativt ovanligt namn, typ Ångfors (påhittat) och gifte sig Johansson.
Citera
2026-04-01, 18:41
Medlem
Jag håller med dig i sak, men du känns oproportionerligt engagerad i något som egentligen inte rör dig.
Citera
2026-04-01, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Jag håller med dig i sak, men du känns oproportionerligt engagerad i något som egentligen inte rör dig.

Det rör ju hela samhället. Vad händer med landet om massor med män börjar ta sina fruars efternamn? Jag tycker inte alls jag överreagerar. Tvärtom så behöver sådant här markeras mot.
Citera
2026-04-01, 18:47
Medlem
SnutteFia03s avatar
Din vän kanske ser det på ett annat sätt än vad du gör? Låter som en konstig anledning till att säga upp en vänskap över. Har du frågat honom om hur han själv ser på saken, med tanke på hur viktigt det här verkar vara för dig och din syn på eran vänskap, menar jag?
Citera
2026-04-01, 18:48
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Det rör ju hela samhället. Vad händer med landet om massor med män börjar ta sina fruars efternamn? Jag tycker inte alls jag överreagerar. Tvärtom så behöver sådant här markeras mot.

Ja vad händer då egentligen? Inte för att jag säger emot dig, tvärt om. Naturligtvis måste detta otyg stävjas!
Citera
2026-04-01, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Din vän kanske ser det på ett annat sätt än vad du gör? Låter som en konstig anledning till att säga upp en vänskap över. Har du frågat honom om hur han själv ser på saken, med tanke på hur viktigt det här verkar vara för dig och din syn på eran vänskap, menar jag?

Jag har frågat om anledningen, och det svar jag får är bara att han tyckte det var ett finare efternamn än sitt son-namn. Jag tycker inte det är ett tillräckligt svar, för det är en stor sak att byta sitt efternamn. Hade det verkligen varit så att han bara ville ha ett finare efternamn så hade han kunnat byta till något helt annat så fort han fyllde 18.
Citera
2026-04-01, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja vad händer då egentligen? Inte för att jag säger emot dig, tvärt om. Naturligtvis måste detta otyg stävjas!

Det leder till att frun inte respekterar mannen och är därefter otrogen. Detta leder i sin tur till att mannen inte vill jobba och göra rätt för sig, vilket skapar samhällsförfall.
Citera
2026-04-01, 18:58
Medlem
StonedMonkeys avatar
Lika mycket som hon är hans fru är väl han hennes man? Och om han vill byta efternamn för att hylla henne är inte det konstigare än tvärtom egentligen.. Tycker du ska fokusera på vad han är för person istället för vad han heter
Citera
2026-04-01, 18:59
Medlem
HBTKuks avatar
Hur orkar du bry dig? Vad folk heter spelar ingen som helst roll i förhållande till hur de faktiskt är.

Antar att detta är ett ovanligt korkat trollförsök.
Citera
2026-04-01, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Lika mycket som hon är hans fru är väl han hennes man? Och om han vill byta efternamn för att hylla henne är inte det konstigare än tvärtom egentligen.. Tycker du ska fokusera på vad han är för person istället för vad han heter

Det är ju kvinnan som blir gravid, därför är det viktigt att hon tar hans efternamn så samhället vet att det är hans barn. Hade man gjorts någon storskalig studie på detta så tror jag att det hade visat sig att män som tar sina fruars efternamn oftare inte är biologisk pappa till deras gemensamma barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in