2026-04-01, 17:21
Medlem
Har observerat min lokala population av motorburen ungdom (både A-traktor och bil) och noterat att de gärna sitter så lågt som möjligt i sina fordon. Många gånger ser man bara en keps och mobil som sticker upp ovanför ratten.

Vad är syftet? Har vid något tillfälle lånat bil körd av ovan nämnda grupp ser inga fördelar med denna sittställning, gärna kombinerat med maximal lutning bakåt.

Förklara för en som inte fattar grejen.
Citera
2026-04-01, 17:28
Medlem
Negreritvs avatar
Folk blir allt mer korkade med tiden, tyvärr.
Citera
2026-04-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har observerat min lokala population av motorburen ungdom (både A-traktor och bil) och noterat att de gärna sitter så lågt som möjligt i sina fordon. Många gånger ser man bara en keps och mobil som sticker upp ovanför ratten.

Vad är syftet? Har vid något tillfälle lånat bil körd av ovan nämnda grupp ser inga fördelar med denna sittställning, gärna kombinerat med maximal lutning bakåt.

Skojar du eller? Ju lägre man sitter desto bekvämare men framförallt blir känslan för vägen bättre. G-krafterna i kurvor är högre ju längre upp man sitter där ”gungar” ju bilen mer.

Jag trodde alla under 70 år alltid sitter så lågt, nära vägen man kan. Det är först när blir gammal och får svårt att resa sig som man höjer stolen.

Jag är bara drygt 170 cm lång och har alltid i alla personbilar haft stolen i botten, jag har t.o.m. funderingar på att sälja min nuvarande bil då sätet är så högt i bottenläget. Det är mitt enda problem med bilen.
Citera
2026-04-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001

De kanske inte når ner till pedalerna om de sitter som en vuxen person?
Citera
2026-04-01, 18:52
Medlem
CygneRouges avatar
Med en bil för bankörning vill du ha arslet så nära asfalten som möjligt.
Att sitta lågt gör att du intinktivt tittar längre bort, sitter du högre luras du att se ner precis framför huven och händer det någonting där är det ändå för sent.
För livets-hårda-skola gänget så är det coolt att se ut som en racerförare.
Citera
2026-04-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Skojar du eller? Ju lägre man sitter desto bekvämare men framförallt blir känslan för vägen bättre. G-krafterna i kurvor är högre ju längre upp man sitter där ”gungar” ju bilen mer.

Jag trodde alla under 70 år alltid sitter så lågt, nära vägen man kan. Det är först när blir gammal och får svårt att resa sig som man höjer stolen.

Jag är bara drygt 170 cm lång och har alltid i alla personbilar haft stolen i botten, jag har t.o.m. funderingar på att sälja min nuvarande bil då sätet är så högt i bottenläget. Det är mitt enda problem med bilen.
Troll
Citera
Igår, 04:28
Medlem
Fantens avatar
Det är väl den så kallade Honda-ställningen? Fast det kanske bara är i UK och USA och gäller främst Civic-förare? Gärna såna som leker att dom har VTEC och varvstoppar sin stackars 1,6a.
Citera
Igår, 07:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman

Det är wt stämpel o sitta så

Varje snut vet att det är tjackpundare som har wt namn som Conny,Sonny eller så som sitter i bilen
Citera
Igår, 07:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Varje snut vet att det är tjackpundare som har wt namn som Conny,Sonny eller så som sitter i bilen
Dom tror sig i alla fall veta.
Citera
Igår, 07:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Dom tror sig i alla fall veta.

Gah , du är en golvsittare med snusprilla o är ihop med din kusin som väntar erat kärleksbarn
Citera
Igår, 07:47
Medlem
Citat:

Är man så jävla skitnödig att man ens ägnar en tanke på hur man eventuellt uppfattas baserat på sittställningen i bilen så har man allvarliga problem. Jobba på din självkänsla.

Det är överlägset på alla sätt att sitta nära asfalten. Varför vill du sitta högt? För att se motorhuven? Helt onödigt, blicken har man långt fram när man kör bil.
Citera
Igår, 07:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Gah , du är en golvsittare med snusprilla o är ihop med din kusin som väntar erat kärleksbarn
Om du mår bra av att tro det så tänker jag inte hindra dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in