Citat:
Ursprungligen postat av
DylanRieder
"Bör" är korrekt, men en aning gammalt. "Borde' är ett synonym som är mer lämpligt.
Språket förändras med tiden, och det är bara att acceptera och hänga med i svängarna, gamle man. Jag kallar dig "gamle man", eftersom jag antar att du är åtminstone 60 år gammal, med tanke på att du fortfarande använder Word. Inget illa menat, men jag har väl inte fel?
Ja precis, alla de hundratals miljoner affärs- och privatkunder som använder Word är 60+.
Hur efterbliven är du på en skala egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Har tänkt på en grej i Microsoft Word som stör mig lite. Den där röda (eller ibland blå) markeringen dyker ju inte bara upp vid stavfel, utan även när man råkar skriva samma ord två gånger i rad. Jag kommer inte på så många bra exempel just nu men jag vet att det har hänt mig med ord som "så", "att" och faktiskt t.o.m "jag".
Och såklart "bör" också som jag precis kommit på ett exempel på
"Om jag verkligen bör (göra x) bör dock kanske diskuteras". Man skriver/säger alltså inte "göra x" utan det är underförstått. Man säger "om jag bör bör kanske diskuteras". Ingen jävla röd linje under något av bören* här på Flashback t.ex så felet ligger visst hos just Word.
Även om just den här meningen inte är 100% korrekt så har som sagt word har gjort det med meningar som var 100% rätta.
Så varför markerar Word det ändå?
* Ingen röd linje under något av bören men en röd linje under ordet bören självt dock vilket inte är så konstigt.
Om jag verkligen bör
göra det, dock kanske...
Word har rätt och du har fel, lär dig grammatik.