Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsMullenss
Se bild från VM när Sverige spelade Polen.
https://imgur.com/a/pLcqwT4
Vad finns det för historia kring den flaggan? Jag frågade i fotbollstråden och fick detta svar:
Stämmer det? Vet någon mer? När kom den till? Berätta. Har googlat och frågat AI men inte hittat nåt alls på internet. Den påminner väldigt mycket om Ukraina, jag trodde det var en ukrainaflagga först.
Varför är det ingen som diskuterat detta? Man har i tystnad bytt ut den svenska flaggan mot nåt annat? Först euflaggan, sedan regnbågsflaggan, ukrainaflaggan och nu denna.
1974 upphävde överheten nationalstaten Sverige och gjorde om den till en mångetnisk stat.
Under 1970 och 1980 talet började överheten fylla Sverige med invandrare från långtbortistan.
Delar av arbetarklassen reagerade med en nynationalistisk rörelse som använde den svenska flaggan som symbol.
Överheten i sin tur reagerade med att stigmatisera den svenska flaggan och försöka minska och förtrycka dess användande i officiella sammanhang. Att blågul ickeflagga började användas under internationella fotbollsturneringar är en del av det. Det användes främst på 2010-talet, mig veterligen.
Idag är det här historia. Under COVID började staten i Sverige att använda Sveriges flagga. Idag har flaggan återerövrats av överheten och den konstellation som tråden gäller saknar idag betydelse. Men kanske råkat krypa in i något användningsområde som en spirande tradition. Men som sagt var, dess relevans var som en taktik i en av överhetens gamla strategier som överheten nu är föråldrad.