2026-04-04, 05:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
2ndra inlägget (FB) Framgångsrika band från mindre tätorter, landsbygden eller avlägsna platser.

Citera
2026-04-06, 21:28
Medlem
Svenne Rubins kommer från Vansbro (folkmängd tätort: 2 137) och Orsa spelmän kommer (såklart) från Orsa (folkmängd tätort: 5 300)
Citera
2026-04-06, 21:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Svenne Rubins kommer från Vansbro (folkmängd tätort: 2 137) och Orsa spelmän kommer (såklart) från Orsa (folkmängd tätort: 5 300)
Nu har jag förvisso sett Svenne Rubins två gånger. En gång av misstag, på vattenfestivalen, och en gång ironiskt på en tacobåt när jag var väldigt berusad. Jag skulle nog inte kalla dem särskilt framgångsrika dock.

Däremot har jag, faktiskt, sett Björn Skifs live i Vansbro och då gick man ur huse. Han är garanterat större för Vansbro än både Svenne Rubins och Gunde Svan.
Citera
2026-04-06, 21:32
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Sant. Internationellt sett är Grave naturligtvis mer omsusade än Ainbusk. Di sma undar jårdi från den gotländska landsbygden kan också sällas till kategorin framgångsrika gotländska band.

Jag älskar norsk black metal, och utav de framgångsrika banden så är det endast ett band som inte härrör från de stora norska städerna, nämligen Emperor från Notodden med cirka 9 000 invånare i sydvästra Norge. De fick kulturprisstipendium för ungdomar 1991 av Notoddens kommun för att de sannerligen betraktades som synnerligen begåvade musiker, men några år senare när 3 av 4 medlemmar satt i fängelse var det annat ljud i skällan:

https://www.youtube.com/watch?v=xfTELEFms_M
När vi är inne på det ämnet kan man väl också nämna Beherit från Rovaniemi.
Citera
2026-04-10, 19:41
Medlem
flaess avatar
Det norska rockbandet Madrugada bildades i småstaden Stokmarknes med 3 500 invånare, belägen i nordvästra Norge.

Några kända låtar av bandet är Majesty, Lift Me och This Old House.
Citera
2026-04-20, 20:11
Medlem
flaess avatar
Det engelska alternativa rockbandet Keane härstammar från småstaden Battle med 6 800 invånare i East Sussex.

De har haft stora hits som Everybody's Changing, Is It Any Wonder? och Somewhere Only We Know.
Citera
2026-04-20, 20:36
Medlem
Deporteees, från Vindeln i övre Norrland, på sin tid ett av Sveriges bästa funk/soulband

Och naturligtvis Prefab Sprout, från en liten by utanför Durham i norra England. Helt unikt band (och briljanta musiker) som nog kan ses som en av gudfäderna för 90-talets Britpop-våg. Favoriter i England och Europa, i USA slog de aldrig igenom, kanske delvis på grund av sin ovilja att lägga tid och kraft på att turnera där.

Prefab Sprout: Rebel Land (från en BBC-session sommaren 1985, live i studion: låten har aldrig getts ut officiellt):
https://www.youtube.com/watch?v=NHZokXhyz4I
Citera
2026-05-25, 18:48
Medlem
flaess avatar
Jazzbandet Esbjörn Svensson Trio kan man på sätt och vis säga grundades i brukssamhället Skultuna i Västmanland.

2 av 3 medelmmar i trion, pianisten Esbjörn Svensson och trummisen Magnus Öström, var barndomsvänner och spelade i olika rockband hemma i Skultuna i tonåren, innan de senare tog steget in i jazzvärlden.

Om jag inte minns alldeles fel så har jag läst eller hört någonstans att det rentav hade kunnat vara en brandomsvän från Skultuna även på bas när Esbjörn Svensson Trio bildades 1993. Istället blev det Dan Berglund från Pilgrimstad i Jämtland som utsågs att traktera ståbasen. Sveriges mest framgångsrika jazzband någonsin.
Citera
2026-05-25, 18:59
Avslutad
Takida från Ånge kommun
Citera
2026-05-25, 19:01
Avslutad
Stiftelsen (numera nedlagt band)
Från bruksorten Ljungaverk i Ånge kommun.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in