2026-03-31, 22:41
Medlem
flaess avatar
En mycket stor majoritet utav de mest kända banden i Sverige eller i utlandet har sitt ursprung i de större städerna, framnför allt storstäderna. Det är fullt naturligt, urvalet av begåvade musiker oavsett genre är så väldigt mycket större än i landsorten, och det är lättare att nå ut i mediebruset när det finns ett stort utbud av konsertlokaler där man kan spela inför publik, och så småningom bygga upp ett så pass gott rykte att skivkontraktet kommer som ett brev på posten.

Utanför städerna råder det helt andra förutsättningar. Urvalet av begåvade musiker är skralt, och musikmedierna är inte så pigga att blicka ut på landsbygden i jakt efter nya talanger. Men mot alla odds finns det ändå de som lyckas uppnå sina drömmar.

Ett väldigt tydligt exempel i Sverige är Sahara Hotnights från Robertsfors i Västerbotten. Robertsfors har färre än 2000 invånare, så det hade varit otroligt om det hade rört sig om fyra begåvade killar som slog igenom med dunder och brak, men det är ännu mer otroligt att det var fyra tjejer det handlade om!

I utlandet kommer jag att tänka på metalbandet Týr från Färöarna. Att de lyckats bli så framgångsrika trots att de bor mitt i ingenstans är makalöst.

Har ni några bra exempel att dela med er av?
Citera
2026-03-31, 22:49
Medlem
Onanikrems avatar
The Kristet Utseende.
De är från Gnarp som är en by i storlek som en tredjedels stockohlmsgata. Rätt kul band, vet inte om de håller på än, sett dem ett par gånger när det begav sig på 90talet.
Citera
2026-03-31, 22:59
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En mycket stor majoritet utav de mest kända banden i Sverige eller i utlandet har sitt ursprung i de större städerna, framnför allt storstäderna. Det är fullt naturligt, urvalet av begåvade musiker oavsett genre är så väldigt mycket större än i landsorten, och det är lättare att nå ut i mediebruset när det finns ett stort utbud av konsertlokaler där man kan spela inför publik, och så småningom bygga upp ett så pass gott rykte att skivkontraktet kommer som ett brev på posten.

Utanför städerna råder det helt andra förutsättningar. Urvalet av begåvade musiker är skralt, och musikmedierna är inte så pigga att blicka ut på landsbygden i jakt efter nya talanger. Men mot alla odds finns det ändå de som lyckas uppnå sina drömmar.

Ett väldigt tydligt exempel i Sverige är Sahara Hotnights från Robertsfors i Västerbotten. Robertsfors har färre än 2000 invånare, så det hade varit otroligt om det hade rört sig om fyra begåvade killar som slog igenom med dunder och brak, men det är ännu mer otroligt att det var fyra tjejer det handlade om!

I utlandet kommer jag att tänka på metalbandet Týr från Färöarna. Att de lyckats bli så framgångsrika trots att de bor mitt i ingenstans är makalöst.

Har ni några bra exempel att dela med er av?

Definiera hur små orter vi pratar om, annars blir det svårt. Är Visby litet?
Citera
2026-03-31, 23:08
Medlem
DoktorNos avatar
Sven-Ingvars bildades i Slottsbron, en liten ort utanför Grums.
Citera
2026-03-31, 23:15
Medlem
mikaelss avatar
Cardigans - Jönköping
Kent - Eskilstuna
Lustans Lakejer - Åkersberga
Joy Division/New Order - Salford
Mudcrutch/Heartbreakers (Tom Petty) - Gainesville
Lolita Pop - Örebro
Beatles - Liverpool
Sugarcubes/Björk - Reykjavik

Inga direkta storstäder, även om Reykjavik är huvudstad bor det under 150' där.
Citera
2026-03-31, 23:17
Medlem
Tror nog även det kan vara så att många bandmedlemmar bor ute i landet och kanske söker sig till de större städerna för att hitta likasinnade att spela med.

En snabb lista på några stora band från små orter:

The Hives - Fagersta
Deathstars - Strömstad
Dissection - Strömstad
Draconian - Säffle
Sabaton - Falun
Nifelheim - Dals långed
Abruptum - Finspång
Citera
2026-03-31, 23:33
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Per Gessle, Gyllene Tider, Halmstad
Ola Salo, The Ark, Rottne
Citera
2026-03-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Cardigans - Jönköping
Kent - Eskilstuna
Lolita Pop - Örebro
Beatles - Liverpool

TS avser nog städer i storlek med moudouslompolo och inte metropoler
Citera
2026-03-31, 23:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
TS avser nog städer i storlek med moudouslompolo och inte metropoler
I storlek med ?

Alla mina exempel är små städer eller byar, inga metropoler utom möjligen Reykjavik, som ändå är en liten stad, även om den är störst på den lilla ön.

Har du inte krupit in än, förresten? (FB) Jag ska snart in i fängelse. Har någon Tips och erfarenheter?
Citera
2026-04-01, 00:47
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Cardigans - Jönköping
Kent - Eskilstuna
Lolita Pop - Örebro
Beatles - Liverpool

Åkersberga är ju typ Stockholm, och liberpool är ju ingen liten stad direkt..
Citera
2026-04-01, 01:53
Medlem
Citat:
I storlek med ?

Alla mina exempel är små städer eller byar, inga metropoler utom möjligen Reykjavik, som ändå är en liten stad, även om den är störst på den lilla ön.

Har du inte krupit in än, förresten? (FB) Jag ska snart in i fängelse. Har någon Tips och erfarenheter?
Nej ska inställa mig till rättegången om ca 3 veckor
Citera
2026-04-01, 02:27
Medlem
Takida som är från Ånge en liten byhåla 8,5 mil utanför Sundsvall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in