2026-03-31, 19:27
Medlem
All el ska läggas in nu i påsk så jag köpte en monsterborr. Har fått uppritat var jag kan göra förarbetet åt elektrikern.
Problemet är att jag aldrig gjort detta innan och väggarna verkar inte vara så tjocka här för jag hör min granne som gasar sönder sin lägenhet för jämnan. Han påstår att han flyttar möbler men det är ju inte sant såklart.

Vad händer om jag råkar hacka in mig för djupt så att det blir hål in till grannen. Någon som råkat göra den tabben tidigare och hur har det gått med försäkringar osv?
Hur djupt är djupt nog?
Behöver det vara spikrakt för rören?
Citera
2026-03-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
All el ska läggas in nu i påsk så jag köpte en monsterborr. Har fått uppritat var jag kan göra förarbetet åt elektrikern.
Problemet är att jag aldrig gjort detta innan och väggarna verkar inte vara så tjocka här för jag hör min granne som gasar sönder sin lägenhet för jämnan. Han påstår att han flyttar möbler men det är ju inte sant såklart.

Vad händer om jag råkar hacka in mig för djupt så att det blir hål in till grannen. Någon som råkat göra den tabben tidigare och hur har det gått med försäkringar osv?
Hur djupt är djupt nog?
Fattar inget. Bor du i lgh så är väl allt redan draget, vad är det som ska utökas?
Citera
2026-03-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Fattar inget. Bor du i lgh så är väl allt redan draget, vad är det som ska utökas?

Allt är utanpåliggande.
Citera
2026-03-31, 19:40
Medlem
Citat:
Allt är utanpåliggande.
Aha, så allt så bli inne i väggarna. Drygt, men blir ju fint.
Innervägg, 8-12 cm så håll dig inom 4
Yttervägg/bärande, 15-30 cm, så håll dig kanske inom 7.
Absolut ingen expert. Förstod inte frågan men lite vägledning åtminstone
Tror för övrigt en vanlig drulleförsäkring täcker det mesta.
Citera
2026-03-31, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Aha, så allt så bli inne i väggarna. Drygt, men blir ju fint.
Innervägg, 8-12 cm så håll dig inom 4
Yttervägg/bärande, 15-30 cm, så håll dig kanske inom 7.
Absolut ingen expert. Förstod inte frågan men lite vägledning åtminstone
Tror för övrigt en vanlig drulleförsäkring täcker det mesta.

Verkar som ett tålamodsprövande arbete. Risk att jag slinter eller börjar dagdrömma mitt i allt och pajar hela väggen. Kanske värt att starta projektet när grannen är bortrest för att inte riskera att vägen rasar över någon.
Citera
2026-03-31, 20:23
Medlem
Citat:
Verkar som ett tålamodsprövande arbete. Risk att jag slinter eller börjar dagdrömma mitt i allt och pajar hela väggen. Kanske värt att starta projektet när grannen är bortrest för att inte riskera att vägen rasar över någon.
Vad tjänar du på att göra förarbete, frånsett att kännas lite nyttig?
Bättre de får ta på sig allt och stå för eventuella skador.
Lycka till
Citera
2026-03-31, 20:36
Avstängd
Citat:

Hur djupt är djupt nog?

Nej, det behöver inte vara spikrakt men du verkar ha tummen mitt i handen och ska låta någon som kan, göra det åt dig!
Citera
2026-03-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, det behöver inte vara spikrakt men du verkar ha tummen mitt i handen och ska låta någon som kan, göra det åt dig!

Jag frågade aldrig om kostnadsskillnad.
Citera
2026-03-31, 20:44
Medlem
Händer titt som tätt när gamla uttjänta golvbrunnar i badrum bilas bort inför byte, att det blir hål i taket till den som bor i lägenheten under.
Byggarna brukar bara smeta i lite bruk och måla över just den fläcken, sedan får grannen vara nöjd.
Blir väl liknande för dej, när du bilat dig genom väggen in till grannen.
Grannen kanske har en 100tums Tv upphängd på väggen som trillar ner av dina vibrationer då blir det dyrt...
Att din försäkring, som privatperson skille gälla i sådana fall är jag mycket tveksam till.
Vilken försäkring tänker du på då?
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-31 kl. 20:49.
Citera
2026-03-31, 21:45
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Problemet är att jag aldrig gjort detta innan och väggarna verkar inte vara så tjocka här för jag hör min granne som gasar sönder sin lägenhet för jämnan.
Det låter verkligen som att du borde låta någon kunnig göra jobbet.
Men jag blir lite nyfiken...vad gör din granne? Gasar sönder sin lägenhet?
Citera
2026-03-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Händer titt som tätt när gamla uttjänta golvbrunnar i badrum bilas bort inför byte, att det blir hål i taket till den som bor i lägenheten under.
Byggarna brukar bara smeta i lite bruk och måla över just den fläcken, sedan får grannen vara nöjd.
Blir väl liknande för dej, när du bilat dig genom väggen in till grannen.
Grannen kanske har en 100tums Tv upphängd på väggen som trillar ner av dina vibrationer då blir det dyrt...
Att din försäkring, som privatperson skille gälla i sådana fall är jag mycket tveksam till.
Vilken försäkring tänker du på då?

Vanlig hemförsäkring. Kanske värt att be dom göra alltihop för att slippa ansvaret ifall det skulle braka samman.
Såg framemot att gå loss med min monsterborr.
Citera
2026-03-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Det låter verkligen som att du borde låta någon kunnig göra jobbet.
Men jag blir lite nyfiken...vad gör din granne? Gasar sönder sin lägenhet?

Ja fast jag är värre. Kan knappt andas här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in