2026-03-31, 15:57
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Grave är ett välkänt death metal-band från Sverige som bildades i Visby på Gotland på 80-talet. På den tiden var det andra bandnamn som gällde till en början, bland annat släppte man demoinspelningen "Black Dawn" under namnet Corpse. Tillsammans med andra dödsgiganter som Entombed och Dismember har Grave varit med och inspirerat och lagt grunden till den svenska death metal-scenen.

Diskografin:

• "Into The Grave" (1991)
• "You'll Never See..." (1992)
• "Soulless" (1994)
• "Hating Life" (1996)
• "Back From The Grave" (2002)
• "Fiendish Regression" (2004)
• "As Rapture Comes" (2006)
• "Dominion VIII" (2008)
• "Burial Ground" (2010)
• "Endless Procession Of Souls" (2012)
• "Out Of Respect For The Dead" (2015)

Någon singel och någon EP har det också blivit. Varför är förresten albumomslaget på "Hating Life" - med ändrad logo - så väldigt fult? Fick man inte släppa ett death metal-album på 90-talet om man inte gjorde vissa förändringar? Det har inte hänt så mycket på albumutgivningsfronten på ett bra tag nu, vad ska vi tro om detta?

Det som ändå är positivt i sammanhanget, och något som bandet har gemensamt med andra svenska death metal-konstellationer, är att det förekommer aktivitet på live-fronten. Nu verkar det som att man gör ett stort nummer av att den klassiska line-upen bestående av Ola Lindgren, Jörgen Sandström, Jens "Jensa" Paulsson och Jonas Torndal är återförenad.

Framöver är dessa Grave-konserter inplanerade i vårt avlånga land:

• Fredag den 16 oktober 2026, Debaser Strand i Stockholm
• Lördag den 17 oktober 2026, Pustervik i Göteborg

Hur tycker ni Grave står sig idag, 40 år senare? Kanske anser bandledaren Ola Lindgren att det räcker med 11 st fullängdsalbum?
Citera
2026-03-31, 17:35
Medlem
MaryGoores avatar
Grave har inga dåliga album. Nuff said

Ang omslaget till Hating Life (bästa plattan?) så är det rätt fult, ja. Men tyckte man det 96? Då var det väl kanske fränt att förnya sej lite och inte ha ett Seagrave-minnande omslag? Vet inte..

Att det fanns en ny och fulare variant visste jag inte innan jag läste det här.
Citera
2026-03-31, 20:34
Medlem
Freebss avatar
Såg dom förra året, tyckte dom lät bra live.
Citera
2026-04-01, 09:42
Medlem
grungewhores avatar
Graves första skiva stack ut, för den var oerhört opolerad och rå. Förvisso en del uppdaterat gammalt material, men svårslagen som helhet.

Sen ska det sägas att Grave utan Jörgens sång är inte Grave. Punkt slut. Jag är inte särskilt svag för "Soulless" även om titelspåret är fantastiskt, men lyssnade lite på "Hating Life" nu och det låter som nåt slags death'n'roll band som vill bli ett hardcoreband. Det är fruktansvärt att höra, och bandet borde bytt namn när Ola sjöng.

Sett dem ett par gånger med Ola på sång, och det är ett rutinerat gäng men sången funkar inte för mig, så när de återförenade gamla settningen för några spelningar kollade jag in dem, och det var som att färdas tillbaka till sin ungdom. Helt otroligt bra liveband.

Däremot hoppas jag faktiskt inte att de gör en ny skiva med gamla sättningen, dagens produktionsljud är för trist och skulle antagligen bli väldigt slätstruken tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in