Jag är osäker på om det är tillräckligt att ha en liten bokhandel/bokhörna kombinerat med café/bar.
Dels är utbudet av böcker litet, och det är oklart hur många böcker ni eventuellt kommer publicera framöver. Låter som om det eventuellt kan vara en nisch också. Dels själva designen, jag är osäker på antalet läsare som bryr sig om bokens design. Då titeln och innehållet kan vara mer intressant, och det som får folk att faktiskt köpa boken. Dels oklart vilka slags klassiker som ni kommer att sälja.
Så ni kan få svårt att konkurrera med mer renodlade bokbutiker och antikvariat. Har ni funderat på att ha webbutik? Sociala medier?
Sedan undrar jag hur ni ska skilja er från andra caféer och barer. Ni vill väl helst att åtminstone en del av kunderna ska köpa någon bok också. Jag vet tex att det förekommer att folk har bokcirklar/bokklubb på caféer, även om privatpersoner brukar arrangera detta själva. Sedan kan bibliotek har bokcirklar, bjuda in författare på föreläsningar, ha sagostunder etc. Olika events med en bok eller författare i fokus. Även fysiska bokaffärer bjuder in författare för boksignering ibland. Ni verkar inte ha något sådant inplanerat, och det kan eventuellt vara svårt att konkurrera med andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gwendooo
Roligt att folk verkar digga det och precis som någon skrev vill vi ha händelser som kretsar keing böcker, jazz, shack och annat som cirkulerar, man kan väl säga att vi vill köra mycket bebop snarare än fin jazz. Många ställen i samma anda kör dyra fonduer och det blir mer upper class. Detta ska väl vara mer en mötes plats för alla, fast med en riktigt klassisk, tidlös stil och en stor känsla när man kliver in. Och billig bärs.
Kallar det väl brand eftersom vi vill bygga en känsla som är större än en "pub". Många ställen nu finns bara men vi vill bygga en kulturell samlingsplats kan man väl säga. Då krävs det att bygga mer maknadsföringsmässigt.
Men kul att få bra respons, det är motiverande!
Erm, vi hänger tydligen på olika ställen etc. Jag har tex gått till ett café med bokklubb och författarbesök några gånger. Det är absolut inte dyra fonduer, upper class, jazz etc.
Har besökt lite andra snarlika ställen också, och inget stämmer in på din beskrivning. Och jag känner inte till något liknande. Även om det säkert förekommer också.
Vad menas med kulturell samlingsplats? Hur skulle det skilja sig åt från andra ställen, som bibliotek, samt olika mötesplatser som kan ha ett café?
Du verkar ha storslagna planer, och då tycker jag att din ursprungliga idé med ett bokförlag och att sälja böcker försvinner i mängden. Att det inte längre har något fokus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gwendooo
Tack!
Om man ställer en öppen fråga till er, vad saknar ni? Vad önskar folket att se? Vad saknas i utelivet, vad finns det för mycket av?
Uteliv? Det är inget jag förknippar med böcker precis. Nu kan folk ha lite olika definitioner på detta, men pratar vi nöjesliv/nattliv, på nattklubbar och barer, då är det ju mer fokus på alkohol och musik. Än på böcker.
Pubar och sportbarer kanske klarar sig lite bättre, då vissa kan erbjuda sport på skärmar och pub quiz, och folk även brukar passa på att äta på såna ställen. Men böcker är inte riktigt i fokus heller.