2026-03-31, 15:52
Medlem
Jag och en vän har under senaste året utvecklat starten av ett bokförlag där vi ger ut klassiker fast med en ren och estetisk design, i vintage stil. Vi själva läser mycket från denna genre och har lite svårt att hitta böcker som vi tycker om, i översättningar vi tycker om etc. Därför valde vi att starta ett eget förlag där vi ger ut böcker i den stil vi gillar och de böcker vi gillar. Det är alltså public domain böcker som vi ger ut innan vi kan köpa rättigheter för vissa moderna böcker också.

Vi har vid sidan av ponerat över att starta ett café i samma stil som vårat brand, också något som vi själva inte har hittat någonstans i Göteborg där vi ska basera oss. Där under dagen ska vara café med bra möjligheter för studenter att sitta, samt en liten del bokhandel där vi säljer second hand-böcker och våra egna. På kvällen ska konceptet vara en krog.

Vi har en stark identitet med brandet och en väldigt tydlig vision, dock kommer det krävas mycket tid och pengar för att nå den slutgiltiga visionen. Vi vill dock börja på en liten skala och utveckla därifrån men vet inte riktigt hur. Vi har ca 10 böcker klara som vi ska trycka med hjälp av ett företag i litauen, en hemsida som ser snygg ut samt redan drar lite trafik, utan att vi har produkter än på grund av inlägg som är relaterade till filosofien kring vårat brand. Vi har snart en affärsplan klar. En ganska klar och strukturerad plan för att sälja böckerna, vi har bl.a. pratat med bokhandlar i Göteborg som är intresserade.

Hur rimligt är det att t.ex. starta ett AB och få ett företagslån, utan stort kapital? Hur mycket krävs för att starta en sån här verksamhet? Hur ska man räkna på lönsamheten? Finns det rådgivning? Jag har arbetat som frilansare och min vän student så stort kapital finns inte.

Tanken var att börja med bokförlaget långsamt och sen ge sig in som café men vi har kommit över en lokal vi tycker passar bra att starta med, rimlig hyra och en bra plats och vill inte förlora möjligheten.

Hur ska man tänka?
Citera
2026-03-31, 15:56
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Nja kör på det men pub är bättre än en krog!
Citera
2026-03-31, 16:13
Avslutad
Rolig idé ni har. Så här tänker jag.

AB-startar du för 25.000 kr. Gör det så slipper ni gå i personlig konkurs.

Lån för en restaurangverksamhet är svårare. Vänta tills 1 juli då det verkar som att då blir det tillåtet i Sverige att öppna rena barer utan att kunna erbjuda varm mat.

Lönsamheten i restaurangbranschen är usel så vill du ha 10.000 kronor i näven i månaden efter skatt får du nog sälja för 10.000 kr om dagen om det är vanliga restaruangprodukter du har, om du ska betala kock, diskare och den lokalhyra jag antar att du har.

Driver du krog behöver du serveringstillstånd som kostar pengar. Du behöver också en fettavskiljare för restaurang, kostar från 40.000 och uppåt att köpa, och som sedan ska skötas. Förstås sophämtning och annat. Och spisar, diskmaskin, kylar, frys och massa andra grejer. Passa på att köpa konkursade restauranger för det sker hela tiden. Kanske bättre att satsa på en food truck?

Studenter som sitter hela dagen med en kopp kaffe är en förlustaffär.

Så mitt råd är att skapa en verksamhet för bokklubbar, slutna sällskap och köp in catering när du behöver mat. Tjäna pengar på er bokskicklighet, inte på mat och dryck.

Lycka till!
Citera
2026-03-31, 16:21
Medlem
Tack för tipsen! Ursäktar valet av ord, menar pub ja utan matservering eller ett begränsat utbud som vi själva kan göra.

Lokalen vi hittat är en lite mysig lokal som passar konceptet utan att behöva renovera allt för mycket, kök finns.
Citera
2026-03-31, 20:21
Medlem
Vitiss avatar
Låter mycket trevligt!
Lycka till!
Citera
2026-03-31, 20:43
Medlem
Har tyvärr ej något konkret tips egentligen, vill mest säga att det låter som ett väldigt trevlig idé som verkligen har chans att bli mycket uppskattat i Göteborg, tror jag. Heja er!

Har också en känsla av att det finns många unga och studenter som längtar efter ställen där de kan mötas på ett mer organiserat sätt än att bara ta en fika eller öl. Små vardagliga evenemang som t.ex bokcirkel + öl eller diskussion kring nån klassiker + öl/fika, eller kanske bokbytar-kvällar? Ett ställe som erbjuder något utöver att bara sälja grejer. Ett sånt ställe saknar i alla fall jag...

Får man fråga var i Göteborg ni hittat lokal?
Citera
2026-03-31, 22:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gwendooo
Jag och en vän har under senaste året utvecklat starten av ett bokförlag där vi ger ut klassiker fast med en ren och estetisk design, i vintage stil. Vi själva läser mycket från denna genre och har lite svårt att hitta böcker som vi tycker om, i översättningar vi tycker om etc. Därför valde vi att starta ett eget förlag där vi ger ut böcker i den stil vi gillar och de böcker vi gillar. Det är alltså public domain böcker som vi ger ut innan vi kan köpa rättigheter för vissa moderna böcker också.

Vi har vid sidan av ponerat över att starta ett café i samma stil som vårat brand, också något som vi själva inte har hittat någonstans i Göteborg där vi ska basera oss. Där under dagen ska vara café med bra möjligheter för studenter att sitta, samt en liten del bokhandel där vi säljer second hand-böcker och våra egna. På kvällen ska konceptet vara en krog.

Vi har en stark identitet med brandet och en väldigt tydlig vision, dock kommer det krävas mycket tid och pengar för att nå den slutgiltiga visionen. Vi vill dock börja på en liten skala och utveckla därifrån men vet inte riktigt hur. Vi har ca 10 böcker klara som vi ska trycka med hjälp av ett företag i litauen, en hemsida som ser snygg ut samt redan drar lite trafik, utan att vi har produkter än på grund av inlägg som är relaterade till filosofien kring vårat brand. Vi har snart en affärsplan klar. En ganska klar och strukturerad plan för att sälja böckerna, vi har bl.a. pratat med bokhandlar i Göteborg som är intresserade.

Hur rimligt är det att t.ex. starta ett AB och få ett företagslån, utan stort kapital? Hur mycket krävs för att starta en sån här verksamhet? Hur ska man räkna på lönsamheten? Finns det rådgivning? Jag har arbetat som frilansare och min vän student så stort kapital finns inte.

Tanken var att börja med bokförlaget långsamt och sen ge sig in som café men vi har kommit över en lokal vi tycker passar bra att starta med, rimlig hyra och en bra plats och vill inte förlora möjligheten.

Hur ska man tänka?
Tycker det är en bra idé och låter som ett kul koncept. Har dessvärre inget råd ang. AB. Kanske finns info på verksamt.se.

Jag önskar er lycka till!
Citera
2026-03-31, 22:16
Medlem
Citat:
Tack för tipsen! Ursäktar valet av ord, menar pub ja utan matservering eller ett begränsat utbud som vi själva kan göra.

Lokalen vi hittat är en lite mysig lokal som passar konceptet utan att behöva renovera allt för mycket, kök finns.
Du behöver ett kök som är godkänt för livsmedelshantering. En massa utbildning och ett egenkontrollprogram. Kyl och frys ska logga temperatur. Skulle gissa att det kostar 150 000 att få ett kök godkänt. Med en förtjänst på 15 kr per kund så är det 10 000 kunder som krävs bara för att bekosta köket.

Finns en orsak till att gym och liknande säljer mat som andra har tillagat.
Citera
2026-03-31, 22:52
Medlem
Fantens avatar
Snälla sluta kalla det för ett 'brand'. Det ger samma vibbar som när Maccas VD kallade deras Big Arch för 'the product'. Det är inte fel i sak, men det låter som buzzwords istället för något som ni faktiskt brinner för.
Citera
2026-04-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Snälla sluta kalla det för ett 'brand'. Det ger samma vibbar som när Maccas VD kallade deras Big Arch för 'the product'. Det är inte fel i sak, men det låter som buzzwords istället för något som ni faktiskt brinner för.

Haha, tvekade verkligen innan jag skrev det men vet inte annars hur jag skulle förklara. Vi kan väl säga "andan" istället.
Citera
2026-04-01, 00:56
Medlem
Roligt att folk verkar digga det och precis som någon skrev vill vi ha händelser som kretsar keing böcker, jazz, shack och annat som cirkulerar, man kan väl säga att vi vill köra mycket bebop snarare än fin jazz. Många ställen i samma anda kör dyra fonduer och det blir mer upper class. Detta ska väl vara mer en mötes plats för alla, fast med en riktigt klassisk, tidlös stil och en stor känsla när man kliver in. Och billig bärs.

Kallar det väl brand eftersom vi vill bygga en känsla som är större än en "pub". Många ställen nu finns bara men vi vill bygga en kulturell samlingsplats kan man väl säga. Då krävs det att bygga mer maknadsföringsmässigt.

Men kul att få bra respons, det är motiverande!
Senast redigerad av Gwendooo 2026-04-01 kl. 01:13.
Citera
2026-04-01, 00:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Haha, tvekade verkligen innan jag skrev det men vet inte annars hur jag skulle förklara. Vi kan väl säga "andan" istället.
Vad sägs om 'koncept' istället? Det är ju vad ni gör, ert koncept, som är relevant, inte vad ni kallar er, ert brand.

Det är modigt att ge sig in i en bransch med fysisk media i dagsläget. Inte bara fysisk media, en fysisk mötesplats. Låter för övrigt som ett ställe för nån av långgatorna, men jag antar att gentrifiering har slagit sina klor i det området också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in