2026-03-31, 15:08
Medlem
Hej!

för ett par veckor sen köpte jag en cykel av en kille och nu idag märkte jag att den var snodd. jag kikade på marketplace om den ligger uppe i en annons, vilket den gjorde, samma som jag kontaktade honom på dessutom. för att kolla om det var så att försäljaren kanske bara inte hade tagit ned sin annons så bad jag en vän kontakta försäljaren som sa att varan fanns till salu. märkligt om han sålt den till mig?

jag är lite osäker vad jag kan göra här, jag funderar på att skicka dit min vän bara helt sonika ska cykla iväg med cykeln, då jag ändå betalat för den så känner jag att jag har rätten på min sida.

har ni tips på vad man kan göra i denna situation?
Citera
2026-03-31, 15:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkmuffin
Hej!

för ett par veckor sen köpte jag en cykel av en kille och nu idag märkte jag att den var snodd. jag kikade på marketplace om den ligger uppe i en annons, vilket den gjorde, samma som jag kontaktade honom på dessutom. för att kolla om det var så att försäljaren kanske bara inte hade tagit ned sin annons så bad jag en vän kontakta försäljaren som sa att varan fanns till salu. märkligt om han sålt den till mig?

jag är lite osäker vad jag kan göra här, jag funderar på att skicka dit min vän bara helt sonika ska cykla iväg med cykeln, då jag ändå betalat för den så känner jag att jag har rätten på min sida.

Finns chatthistorik , pengaöverföring eller liknande så kan du ha nåt .
Ring polisen och se vad de tycker du ska göra .
Citera
2026-03-31, 15:16
Medlem
Har lag fattat rätt, du köpte en cykel, den försvann sedan och nu är samma cykel uppe till försäljning i samma annons?

Svara på annonsen igen och gå sedan dit och säg lite spydigt "nån snodde min cykel så nu måste jag visst köpa den igen", kan blir intressant att se hur drägget reagerar.

Kan ju också vara så att han försöker blåsa någon genom att sälja en cykel som inte finns mot förskottsbetalning och att nån annan faktiskt stulit den från dig.
Citera
2026-03-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Finns chatthistorik , pengaöverföring eller liknande så kan du ha nåt .
Ring polisen och se vad de tycker du ska göra .

chatthistorik finnes, liksom pengaöverföring, idiot som jag var så tog jag inte ramnummer eller något utan det var bara en enkel affär (idiot som sagt) så vet inte hur mycket lagstöd jag haar här alls ärligt talat
Citera
2026-03-31, 15:46
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hej!

Kontakta polisen, själv begår du ett brott om du hämtar cykeln!
Citera
2026-03-31, 15:46
Medlem
Citat:
Hej!

Var det i Malmø
Citera
2026-03-31, 16:34
Medlem
Citat:
chatthistorik finnes, liksom pengaöverföring, idiot som jag var så tog jag inte ramnummer eller något utan det var bara en enkel affär (idiot som sagt) så vet inte hur mycket lagstöd jag haar här alls ärligt talat

Du köpte en cykel som du visste var stulen, och nu vill du stjäla tillbaka den, men varför? Du kommer ju bli av med den igen! Om du inte begriper hur man låser en cykel, så borde du inte rör dig ute i den riktiga världen, du blir bara ägd av riktiga människor
Citera
2026-03-31, 17:27
Bannlyst
Kontakta polisen!

Vår fina polismyndighet som tar istt jobb på största allvar kommer omallokera alla resurser från Palmeutredning för att få fatt i din cykel, hundar, helikopter, insatsstyrkan, förstärkningsvapen och hela köret kommer välla in!

Eller så odlar du ett par och bara snor tillbaka din cykel!
Citera
2026-03-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
Var det i Malmø

Såg det också, finns någon runt Rörsjöstaden tror jag det var, som håller på med detta.
Citera
2026-04-01, 11:01
Medlem
eldrattans avatar
En fråga bara. Hur kunde säljaren veta var du bor? Sedan var det illa att inte ta ramnumret, det kan mycket väl kosta dig en cykel. Försäljaren kan bara hävda att han haft två liknande cyklar till salu.
Citera
2026-04-01, 18:24
Medlem
Du köpte cykeln av honom på marketplace och fick cykeln, sen blev den stulen och hamnade på marketplace igen med samma person du köpte cykeln av? Har du betalat honom så finns ju den historiken. Du har köpt den så det borde ju finnas meddelanden mellan er på marketplace med ju. Var den ny med så brukar man få kvitto och garanti papper
Citera
2026-04-01, 18:30
Medlem
Citat:
Hej!

Jag tror du menar så här.
Du köpte en cykel av Kalle.
Cykeln du köpte blev stulen (fick du med lås och nyckel i köpet?)
Nu har Kalle en annons på exakt samma cykel?

Jag skulle lägga ned det, du riskera att åka fast för häleri, Kalle har garanterat snott cykeln från början.
Han har nog behållt en nyckel till cykeln du köpte.
Lite som att äta upp kakan och ha den kvar.
Ganska fyndigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in