2026-03-31, 08:58
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-da-har-jag-svart-att-se-att-man-ar-svensk

Citat:
Jimmie Åkesson har svårt att se att en aktivt troende muslim samtidigt kan vara svensk.

Det säger SD-ledaren i en ny dokumentär på SVT Play.

Han vänder sig mot L-ledaren Simona Mohamssons uttalande om ett ”blågult” islam.

– Man kan inte använda det begreppet, säger Jimmie Åkesson.

Simona Mohamsson har beskrivit sin vision om en ”blågul islam” som ”att svenska muslimer ska kunna fira eid med familj och vänner. Följa den senaste arabiska eller turkiska såpoperan under ramadan. Vara en del av vår svenska värdegemenskap”.

Men i en dokumentär om Jimmie Åkesson vänder sig SD-ledaren mot begreppet.

– Jag tror inte att man skulle kunna använda det begreppet därför att det finns ett motsatsförhållande inbyggt i det. Alltså, är man muslim skiljer man inte på det världsliga och det andliga, utan då är islam det som går först, säger Åkesson.

Helt rätt! Det finns inget blågult islam då islam motarbetar våra svenska värderingar. Islam (enligt muslimer) står över allt annat, tom andra religioner som kristendom och även demokrati, kvinnornas rättigheter osv. Att Simona Mohamsson säger att det finns ett blågult islam, där muslimer kan fira eid och se på arabisk tv visar på att muslimer är lever i ett parallellsamhälle och vägrar att integrera sig. Med sådana uttalanden kan man nog konstatera att hon vet detta men tar inte svenska intressen först.
Senast redigerad av Reddead2 2026-03-31 kl. 09:15.
Citera
2026-03-31, 09:06
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-da-har-jag-svart-att-se-att-man-ar-svensk

Helt rätt! Det finns inget blågult islam då islam motarbetar våra svenska värderingar. Islam (enligt muslimer) står över allt annat, tom andra religioner som kristendom och även demokrati, kvinnornas rättigheter osv. Att Simona Johansson säger att det finns ett blågult islam, där muslimer kan fira eid och se på arabisk tv visar på att muslimer är lever i ett parallellsamhälle och vägrar att integrera sig. Med sådana uttalanden kan man nog konstatera att hon vet detta men tar inte svenska intressen först.

Simona Johansson? Vem är det?

Varför skulle man inte kunna fira eid och se på arabisk tv? Jag känner många som gör det, och de är helt integrerade i övrigt. Engagerade i hyresgästföreningen och kolonilottsföreningen, och oklanderligt schyssta grannar.
Citera
2026-03-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Simona Johansson? Vem är det?

Varför skulle man inte kunna fira eid och se på arabisk tv? Jag känner många som gör det, och de är helt integrerade i övrigt. Engagerade i hyresgästföreningen och kolonilottsföreningen, och oklanderligt schyssta grannar.

Simona Mohamsson. Det är min telefon som ändrade namnet.

Att du tycker att dom är schyssta grannar har inget att göra med att islam motarbetar våra rättigheter. Jag föreslår att du börjar läsa på om islam och vilken dödskult det är.
Citera
2026-03-31, 09:21
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Simona Mohamsson. Det är min telefon som ändrade namnet.

Att du tycker att dom är schyssta grannar har inget att göra med att islam motarbetar våra rättigheter. Jag föreslår att du börjar läsa på om islam och vilken dödskult det är.

Tack för omtanken, men jag är god vän med en massa muslimer, och de är inte direkt livsfarliga.
Varför är du så skräckslagen?
Citera
2026-03-31, 09:27
Medlem
Citat:
Tack för omtanken, men jag är god vän med en massa muslimer, och de är inte direkt livsfarliga.

Återigen, det handlar inte om dina grannar, att dom är schyssta eller att du är kompis med dom.

Det handlar om att islam inte går ihop med svenska värderingar, demokrati, hbtq rättigheter och kvinnorättsfrågor.

Tycker det är det är mysigt i Afghanistan, Syrien eller Irak?
Citera
2026-03-31, 09:27
Medlem
kalkryggars avatar
Nu är jag inte sverigedemokrat. Men här har Åkesson helt rätt faktiskt.

Det gäller att folk börjar förstå att islamism och islam är samma sak.

Citat:

Fast de måste arbeta för att förgöra den svenska demokratin. Annars är de inte muslimer. Så enkelt är det.
Citera
2026-03-31, 09:30
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Tycker det är det är mysigt i Afghanistan, Syrien eller Irak?

Tror du att de som har kommit hit från Afghanistan, Syrien eller Irak trivdes med upplägget där?
Citera
2026-03-31, 09:31
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast de måste arbeta för att förgöra den svenska demokratin. Annars är de inte muslimer. Så enkelt är det.

Var har du fått den befängda idén ifrån? Hur många muslimer hänger du med till vardags?
Citera
2026-03-31, 09:36
Medlem
Han vill ju dock inte utvisa dem utan står på alla fyra med rumpan bar och väntar att de ska ge honom njutning. Lyssna inte på vad han säger utan se vad han gör. Nu senast så stoppade han åter utvisningar som skulle ske. Sverige islamiseras och Jimmie och resten av SD gör inget åt det.
Citera
2026-03-31, 09:36
Medlem
Citat:
Tror du att de som har kommit hit från Afghanistan, Syrien eller Irak trivdes med upplägget där?

Muslimer verkar vara helt okritiska mot sin egna religion. Ser man på tex England så står en betydande majoritet för att sharia lagar skall gälla i landet.

Och om man kritiserar islam så blir man antingen misshandlad eller dödad. Dom använder våld för att skrämmas.
Citera
2026-03-31, 09:39
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Muslimer verkar vara helt okritiska mot sin egna religion. Ser man på tex England så står en betydande majoritet för att sharia lagar skall gälla i landet.

Och om man kritiserar islam så blir man antingen misshandlad eller dödad. Dom använder våld för att skrämmas.

Du känner uppenbarligen inte särskilt många muslimer heller. De allra flesta är jävligt svenniga, och vill bara ta det lugnt, odla sina grönsaker och inte ställa till bråk med någon.
Citera
2026-03-31, 09:39
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Det finns ingen blågul islam, däremot kan det finnas etniska svenskar som konverterat -- i vilket fall de fortfarande är svenskar, även fast det är ett märkligt val de gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in