2026-03-31, 08:04
Medlem
Jag minns att jag funderade på detta en gång när jag var på Malmöfestivalen i Malmö. Då var det skön stämning och kändes ganska mysigt det var så mycket folk men ändå...

Det var på kvällen och jag stod mot slutet av gågatan, och då var det så mycket folk ingen kunde snabbt röra sig åt något håll. Hela Stortorget var i stort sett smockfullt med folk och ännu mer packat på gågatan.

Det var kanske då eller efteråt jag "kom på" att det nog skulle kunnat gå väldigt illa, om folk av någon anledning plötsligt fick panik och började springa. Typ om något smällt på torget eller något, vilket i sådana situationer kan resultera i att folk bara springer i vild panik.

I en sådan situation, kan ju ingen röra sig snabbt, och om stora mängder människor plötsligt börjar springa fort för att ta sig därifrån, finns risk att folk kläms eller ännu värre blir ner-trampade...

Så det är tur att något sådant inte har hänt så ofta i Sverige, eller jag har åtminstone inte upplevt eller läst om en situation det gått så långt att folk verkligen skadats eller trampats ner.

Fast är det det lämpligt att samla så mycket människor under sådana omständigheter i en stor stad? Borde kanske hur många som får samlas vid sådana tillfällen begränsas på något sätt för att förhindra möjliga katastrofer?

Som jag skrev har kanske ingen katastrof pga just detta hänt i Sverige, men är det inte så att risken finns?

Vad tror och tycker ni?

Senast redigerad av Snobird 2026-03-31 kl. 08:10.
Citera
2026-03-31, 08:23
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Citat:
Som jag skrev har kanske ingen katastrof pga just detta hänt i Sverige

Masten '81
https://www.blt.se/nyheter/morka-minnen-tynger-25-ar-efter-tragedin-pa-masten/

Citat:
Entréområdet korkades igen av alla ungdomar som ville in och absolut inte ville missa en sekund av Gyllene Tiders första konsert på folkparksturnén 1981.
(...)
- Det var bara att trycka på för att inte trilla. Turligt nog var man vältränad då, så jag lyckades komma in ganska snabbt. Sedan såg man polisen, ambulanserna och folk som bars på bårar och då förstod jag att någonting hade hänt. Men det var först dagen efter, då jag slog upp tidningen som jag insåg att tre personer dött, säger Björn Bohlin.
(...)
Flera personer hade räddats, men ett 20-tal var skadade och när väl den stora massan stormat in på Masten låg fyra personer kvar, orörliga på grusplanen strax utanför entrén.

Tre av dessa var 29-årige Gunnar Appel från Kalmar, 19-årige Jan-Erik Gotthardsson från Påryd och blott 18-åriga Eva Karlsson från Ruda Högsby, utanför Kalmar.
Citera
2026-03-31, 08:33
Medlem
halaltarzans avatar
Var väl en grabb som blev nertrampad vid nyårsfirandet vid Mossebacke också, men det man också ska ha i huvudet är att en del utnyttjar folksamlingar för att kanske tarrusha och/eller stjäla saker.
Citera
2026-03-31, 08:41
Medlem
kraftfoders avatar
Stora folksamlingar kan vara farliga.
Folk som får panik, och det finns få utrymningsvägar, är mycket farliga för hälsan.

Jag har inte stött på problemet för egen del, men jag tänker på det beroende på sammanhang.

Att utrymma exempelvis ett flygplan under en olycka, brand på hotell med mera.
Ett tips är att ta reda på nödutgångar INNAN det händer något. Skiter man i det, så minskar överlevnaden markant.
Citera
2026-03-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Masten '81

Ok, detta har jag inget minne av att jag direkt läst eller sett något om...
Citera
2026-03-31, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var väl en grabb som blev nertrampad vid nyårsfirandet vid Mossebacke också, men det man också ska ha i huvudet är att en del utnyttjar folksamlingar för att kanske tarrusha och/eller stjäla saker.

Visst, just fickstölder är allmänt känt. Jag har dock nog aldrig råkat ut för det i samband med folksamlingar.
Citera
2026-03-31, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Folk som får panik, och det finns få utrymningsvägar, är mycket farliga för hälsan.

Jag har inte stött på problemet för egen del, men jag tänker på det beroende på sammanhang.

Ett tips är att ta reda på nödutgångar INNAN det händer något. Skiter man i det, så minskar överlevnaden markant.

Visst, och jag har på nattklubbar och så haft lite koll på var nödutgångar är. Fast på en festival i en stad med tusentals personer eller fler... Som situationen jag nämnde hade att ha koll på vägar att ta sig därifrån nog inte gjort större skillnad. Detta då det pga den stora mängden folk, knappt gick att förflytta sig någorlunda snabbt åt något håll.

Då gäller kanske mer någon allmän strategi som om det är bäst att springa med eller försöka stå kvar... Hålla sig intill byggnader eller utkanter av en gata istället för att vara mitt i folkhavet...
Citera
2026-03-31, 10:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Klart stora folksamlingar KAN vara farliga men betydligt fler personer dör när de är ensamma så då kan man också säga att det är farligare att vara själv än att befinna sig i en folksamling.
Citera
2026-03-31, 10:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

En stor fara är att folk är så korkade.
För några år sedan dog flera i en olycka på ett flygplan.
Folk skulle envist ta med sitt bagage, istället bara för snabbt lämna planet!

Kanske var det denna: https://www.stuff.co.nz/travel/350561197/obese-passenger-on-doomed-russian-flight-blamed-for-blocking-escape
Citera
2026-03-31, 15:50
Medlem
YP4XQs avatar
Diskotekbranden i Göteborg är ju ett sånt exempel med. Alla skulle ut samtidigt och det började med att EN enda person snubblade till marken vilket var starten att hela utgången korkade igen och det gick inte ens dra bort folk då det var så proppat och hög press i högen av människor.
Citera
2026-04-01, 00:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Masten '81
Det var kallt och regnade och snöade om vartannat, valborgsmässoaftonen 1981. Det var då Gyllene Tider kom till festplatsen Masten i Kristianopel för första och sista gången. Och det är i morgon 25 år sedan tre unga människor klämdes ihjäl i kaoset som uppstod när alla skulle in på en och samma gång.
//
Fyra timmar tidigare, torsdagen den 30 mars 1981, satt trafikpolis-en Rolf Andersson i tjänstebilen tillsammans med kollegan Alf Elg.

Valborg i mars? (Det är väl ett "typo"?)

Jo, det är farligt att ta sig till stora möten, oavsett om det är ett band som spelar, påven i Rom, etc. etc.
Måste man vara där "ändå", så bör man kolla efter utrymningsvägar INNAN, eller ställa sig "vid sidan om". -Absolut inte vara "en i publikhavet", folk i panik beter sig som kreatur när "vargen kommer"..
Mycket farligt med andra ord.
Citera
2026-04-01, 08:33
Medlem
Citat:
...
Fyra timmar tidigare, torsdagen den 30 mars 1981, satt trafikpolis-en Rolf Andersson i tjänstebilen tillsammans med kollegan Alf Elg.

Valborg i mars? (Det är väl ett "typo"?)
Du har helt rätt: Typo.
Citat:
Den 30 april 1981 inträffade en olycka före en konsert med Gyllene Tider på festplatsen Masten i Kristianopel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristianopel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in