2026-03-31, 07:05
Medlem
PerOFs avatar
Sjöfartstidningen i Göteborg uppmärksammar Galten och Delfinen, Gustaf IIIs lustbåtar.

af Chapman byggde Galten och Delfinen åren 1785-86 på örlogsvarvet i Karlskrona (Samma år som räddningståget till Ljusdal).

De har osynliga roddare och ser ut som sjöodjur på håll. Och har 24 vapensköldar med Herkules storverk. Ja, svenska flottan kan minsann! Finns att beskåda i sjöfartsmuseets samlingar.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/sjohistorisk-blogg/galten-och-delfinen-gustav-iiis-lustbatar/

Båtarna ska ha burits över land till Brunnsviken. Fram till Haga slott. Kan det stämma? Ja, för kanalen till Brunnsviken är sprängd senare. Nån stans står det att båtarna gick i trafik på linjen Stockholm-Frescati men jag kan ha fel.
Citera
2026-03-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Sjöfartstidningen i Göteborg uppmärksammar Galten och Delfinen, Gustaf IIIs lustbåtar.

af Chapman byggde Galten och Delfinen åren 1785-86 på örlogsvarvet i Karlskrona (Samma år som räddningståget till Ljusdal).

De har osynliga roddare och ser ut som sjöodjur på håll. Och har 24 vapensköldar med Herkules storverk. Ja, svenska flottan kan minsann! Finns att beskåda i sjöfartsmuseets samlingar.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/sjohistorisk-blogg/galten-och-delfinen-gustav-iiis-lustbatar/

Båtarna ska ha burits över land till Brunnsviken. Fram till Haga slott. Kan det stämma? Ja, för kanalen till Brunnsviken är sprängd senare. Nån stans står det att båtarna gick i trafik på linjen Stockholm-Frescati men jag kan ha fel.

Intressant artikel. Nån borde bygga Lyckans Tempel.

Men vad ska diskuteras, TS?
Citera
2026-03-31, 13:47
Medlem
CITAT: ur sjöfartstidningen.

Sluparna kom att kallas Galten och Delfinen, men är också kända som Vildsvinet och Valfisken.

Märkligt val av namn på kungliga båtar, speciellt GALTEN?
Citera
2026-04-01, 07:35
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
CITAT: ur sjöfartstidningen.

Sluparna kom att kallas Galten och Delfinen, men är också kända som Vildsvinet och Valfisken.

Märkligt val av namn på kungliga båtar, speciellt GALTEN?

Galten har faktiskt betar och raggig päls, en läskig typ. Medans Delfinen är mera bildskön.

Gustaf IIIs krigsbåtar bar namn av gudinnor på den här tiden. Och bildhuggarna högg ut de högtidliga gudinnorna som kuttersmycken. Men Galten och Delfinen måste de haft skojigt åt. Som att klottra fula ord i tunnelbanan! Och få betalt för det. Ändå är det väldigt skickligt gjorda.

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Intressant artikel. Nån borde bygga Lyckans Tempel.

Men vad ska diskuteras, TS?

Lyckan tempel hade jag byggt mera som en pråm. Kanske därför den aldrig byggdes. Minns att af Chapman var matematiker.

Jag kan tänka mig att Sjöfartstidningen vill liva upp humöret för sjömännen som ligger i blockad i Hormuz, med en kul historia. Och sätta mera fokus på den ack så viktiga sjöfarten. Behövs i dessa krigiska tider. Och det kommer säkert mera på deras blogg. Håll utkik!
Citera
2026-04-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF

Lyckan tempel hade jag byggt mera som en pråm. Kanske därför den aldrig byggdes. Minns att af Chapman var matematiker.

Jag kan tänka mig att Sjöfartstidningen vill liva upp humöret för sjömännen som ligger i blockad i Hormuz, med en kul historia. Och sätta mera fokus på den ack så viktiga sjöfarten. Behövs i dessa krigiska tider. Och det kommer säkert mera på deras blogg. Håll utkik!
Fast det fanns ju en skiss på Lyckans Tempel av fransosen med ett udda skrov. En pråm hade inte blivit vackert.
Citera
2026-04-02, 11:29
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Fast det fanns ju en skiss på Lyckans Tempel av fransosen med ett udda skrov. En pråm hade inte blivit vackert.

Jaa, det kanske funkar ändå, att bygga Lyckans Tempel, som en båt? För Desprez var utbildad arkitekt. Och om man anpassar yttermåtten kommer man in genom kanalen. Tak i kanvas och pelarna skruvas fast med vingmuttrar, så de kan tas loss när man ska under bron!

Men kan ju börja med att studera de bägge templen som redan finns. Det ska finnas ett på Drottningholm och ett på Söderfors bruk, i Uppland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in