2026-03-30, 19:00
Medlem
Befinner mig sedan två veckor i New York. Om ytterligare en vecka drar jag vidare till Washington.

Av vad jag erfarat av new york hittills:

Extremt bra för shopping, nöjen - teater, resturanger av helvete. Förvånansvärt bra public transport. Dyr parkering, "hög puls", energiskt 24/7.

Ni som varit i båda städerna, vad tycker ni om Washington i jämförelse? Vad har jag att vänta, pros, cons?

Kommer spendera tre veckor där.
Citera
2026-03-30, 19:03
Medlem
Du kommer från världens kanske mest intensiva stad och undrar hur Washington är i jämförelse? Betydligt lugnare, mer ‘kontor’ än puls.
Citera
2026-03-30, 19:14
Medlem
TheGretaResets avatar
Om jag fattat rätt så är det ett negergetto. Ingen on the hill bor tydligen där utan pendlar.

Nu är det bara vad jag läst.

Jag googlade demografics:
Washington, D.C. is a diverse city with a population of approximately 681,000–700,000 people, roughly 41–42% Black and 36–38% White, with a growing Hispanic population
Citera
2026-03-30, 19:27
Medlem
DenverAirports avatar
Myndighetsbyggnader och museum. Ta hissen upp i Washington Monument.
Citera
2026-03-30, 23:16
Medlem
Glostrups avatar
Rätt tråkig stad, men leta rätt på en bra speakeasy och ta en drink.
Citera
2026-03-30, 23:21
Medlem
Galejans avatar
Washington är oerhört trist. Det märks att staden är ritad och planlagd på ett papper snarare än att den utvecklats naturligt. Det är en oerhört fyrkantig och ocharmig håla vars frimurarsymbolik är det enda som åtminstone i teorin är intressant även om det i praktiken inte blev särskilt lyckat med enorma breda och långa skottraka boulevarder. Hela staden känns som något en autist byggt i Cities Skylines.

Jew York är alla dagar i veckan att föredra.
Citera
2026-03-31, 13:19
Medlem
Letrangeres avatar
Nu har inte jag varit där efter Covid men på 2010-talet så var Washington en riktigt trist, sunkig och kriminell skitstad. Lika värdelös som Manhattan var på 70-talet.
En före detta kollega som bor i Boston och är i Washinton (och NY) då och då menar att priserna har skenat så in i h-te så det går inte att leva där om man inte tjänar 5-siffrigt (USD) i månaden, eller ägnar sig åt något kriminellt.
Citera
2026-03-31, 13:21
Medlem
Stadsdelen Alexandria i Washington har det som du letar efter - pubar barer och restauranger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in