2026-03-30, 16:10
Medlem
Jag har varit dit ett antal gånger, till Bordershoppar och sådant, men det är många år sedan nu.

Kollade lite på färjebiljetter och så, men verkar kosta så att man måste köpa halva affären med sig hem om det skall vara lönsamt... Och svenska kronans låga värde gör ju inte saken bättre.

Är det något folk gör nuförtiden, kör till Tyskland och handlar sprit och sådant, eller finns det andra sätt?

Bor i Skåne så det är ju inte så långt, men att köra genom Danmark kostar ju också en slant nuförtiden och på det tillkommer broavgiften och en färjebiljett.

Förslag önskas!
Citera
2026-03-30, 16:33
Medlem
Onanikrems avatar
Åker ner en gång om år och ser det som en semesterresa, fyller bilen med öl och sprit på vägen hem men primära är för mig att se lite av Tyskland, brukar åka runt några dagar - någon vecka. Kombinera nöje med nytta så att säga.

Alla är ju olika, men jag gillar Tyskland, Österrike, Norge långt bättre än Spanien, Grekland och faktiskt även över Frankrike.. Men det är gränsfall på sista.
Citera
2026-03-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorizJeltzin

Är det något folk gör nuförtiden, kör till Tyskland och handlar sprit och sådant, eller finns det andra sätt?

Lastbilschaffisar.

Eller så gör du som alla andra och knarkar istället.
Citera
2026-03-30, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åker ner en gång om år och ser det som en semesterresa, fyller bilen med öl och sprit på vägen hem men primära är för mig att se lite av Tyskland, brukar åka runt några dagar - någon vecka. Kombinera nöje med nytta så att säga.

Alla är ju olika, men jag gillar Tyskland, Österrike, Norge långt bättre än Spanien, Grekland och faktiskt även över Frankrike.. Men det är gränsfall på sista.

Låter som en bra idé så kan man kollar runt lite i de andra länderna och ha gott om dricka hem!
Citera
2026-03-30, 16:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Låter som en bra idé så kan man kollar runt lite i de andra länderna och ha gott om dricka hem!
Utslaget på hela kostar resan mig inte många kronor om jag räknar in vinsten på alkoholen jag tar hem. Men visst, kronan har blivit svagare och även priserna i Tyskland har ökat iom alla kriser och säkert nu med senaste kriget med. Ser det som en trevlig semesterresa med bonus.
Citera
2026-03-30, 17:03
Medlem
TheJesuits avatar
Om man åker från trakterna runt Göteborg till Calles i Tyskland (Burg) fram och tillbaka med sådan hast att man får billigare färgs tillbaka...så spar man ändå knappt något om man är ensam och köper full ranson sprit och vin och öl. Är man två eller fler så blir det mer vinst, men begränsningen hamnar då ofta på vikten på bilen.

Jag gör det enkelt och bränner sprit själv istället. Billigt och bra för miljön.
Citera
2026-03-30, 17:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag åker faktiskt över gränsen till Tyskland landvägen via DK flera gånger per år
Men det är väl mest för att jag jobbar i DK och är man på södra Jylland så är ju Tyskland bara någon timme bort med bil.
Jämfört med Systembolaget och kronkursen så ligger priserna på öl på ungefär 1/3 av bolagets priser. Gränsbutikerna har bra reor också emellanåt som man kan nyttja.

Avseende vin så är det väl ungefär halva priset jämfört med bolaget.

Sprit och likörer osv har jag ingen direkt koll på men köper man vodka i box (3L) så är det klart billigare än bolaget tror jag!
Citera
2026-03-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag åker faktiskt över gränsen till Tyskland landvägen via DK flera gånger per år
Men det är väl mest för att jag jobbar i DK och är man på södra Jylland så är ju Tyskland bara någon timme bort med bil.
Jämfört med Systembolaget och kronkursen så ligger priserna på öl på ungefär 1/3 av bolagets priser. Gränsbutikerna har bra reor också emellanåt som man kan nyttja.

Avseende vin så är det väl ungefär halva priset jämfört med bolaget.

Sprit och likörer osv har jag ingen direkt koll på men köper man vodka i box (3L) så är det klart billigare än bolaget tror jag!
Då gäller det att man tänker på procenten, Tror Jeltsin vodkan bara är 35%?
Citera
2026-03-30, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Så gör vi också. En större Tysklandsresa varje år med sevärdheter, några fina restauranger och så fylla bilen med sprit framförallt (köper vin från Vinoteket och får det hemkört). I och med att resan till Tyskland kostar ganska mycket pengar så gör vi nog ingen vinst utan snarare är det ett mervärde för utgiften alltså sprit + upplevelse. Det får man inte på Systembolaget.
Citera
2026-03-30, 19:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hur mycket dricker folk? Man måste ju vara bra sugen på öl om man ska handla på sig så pass mycket att man går plus minus 0?

Vin kan man ju annars köpa från Danmark om man vill få det lite billigare och inte är så noga med smaken.
Citera
2026-03-30, 21:16
Medlem
East.Clintfoods avatar
Hyr en mindre lastbil, åk till st paul och reberbahn och umgås med kvinnorna där, sov i bilen. Lasta lastbilen nästa morgon och åk hem bakfull.
Citera
2026-03-30, 21:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Ta det i (FB) Spritresa till Tyskland, läs första inlägget.

Tråd låst!

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här