2026-03-30, 15:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
I Japan har nu kvinnor gift sig med AI-män.

Hur ser ni på det här? Kommer det att bli populärt även i väst tror ni?
En kvinna kan kanske vara nöjd med AI-bot för emotionellt stöd (plus en vibrerande stav), men kan samma duga till en man?
Kan du tänka dig att gifta dig och leva med en AI-bot?

Citat:
I Japan har flera kvinnor gift sig med sin AI-chattbot, i en sorts symbolisk ceremoni.

En av dem är 45-åriga Hasho, som gav upp att hitta en människopartner efter att ha försökt länge.

”Jag har berättat tankar för AI:n som jag inte har berättat för någon annan. Genom våra samtal växte mina känslor och det kändes naturligt att säga ja”, säger Hasho om när AI:n friade till henne.

https://www.sverigesradio.se/artikel/har-gifter-sig-hasho-45-med-sin-ai-man--2
Citera
2026-03-30, 15:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En av dem är 45-åriga Hasho, som gav upp att hitta en människopartner efter att ha försökt länge.

Känns som det finns en viss mismatch här. Hon hittar ingen människopartner (vilket jävla ord), medan kavaljererna på Flashback inte hittar några kärringar.
Citera
2026-03-30, 15:50
Medlem
Kan omöjligt tänka mig att det skulle slå igenom på samma sätt här.
Japan är ju även långt gånget med robotar och AI i att t ex. ta hand om äldre, samtidigt som vi fortfarande är helt inne på att vi måste ha hit ännu mer lågkvalificerat och outbildat från tredje världen för detta.
Kan mycket väl tänka mig att de kan få för sig att kompensera sin vikande befolkningsutveckling med AI och robotar.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-03-30 kl. 15:56.
Citera
2026-03-30, 15:58
Medlem
DylanRieders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Känns som det finns en viss mismatch här. Hon hittar ingen människopartner (vilket jävla ord), medan kavaljererna på Flashback inte hittar några kärringar.

Bara där har du pinpointat en viktig poäng.
Citera
2026-03-30, 16:04
Medlem
supremanics avatar
Citat:

Kan det kanske ha att göra med att Hasho är en japansk kvinna och Flashback är ett i huvudsak svenskt forum?
Citera
2026-03-30, 16:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Detta är lika dumt som de människor som ska leva som hundar eller helt enkelt inte lyckas hitta sig själva.

Såg något program om någon ung tjej i USA som hade sin AI-boot som sin bästa kompis och satt hela dagar och chattade med denna.

Testa ställ en fråga och ha ett samtal med en AI-boot om något ämne och varje gång man skriver så får man tillbaka något positivt och dunkar på axeln innan de faktiskt svarar (gissar ibland) på frågor och kommer då och då med rent påhitt.

Jag skulle säga att detta är för svaga människor som helt enkelt inte har ett eget socialt liv utan hela tiden behöver små hurrarop, likes och klappar på axeln för att leva.
Citera
2026-03-30, 16:14
Medlem
Incendios avatar
Psykiskt sjuka/instabila samt märkliga trender har alltid existerat. De vinner dock aldrig i längden och en motsatt reaktion kommer alltid. Vi kan ju exempelvis just nu läsa om att framförallt unga värderar relationer högre. CD-skivor, böcker och hantverk skapar intresse hos unga(dvs en reaktion på deras ständigt uppkopplade barndom). Så någon enstaka instabil människa kanske om femton år påstår sig vara sååååå lycklig med en Ai eller robot. Andra himlar med ögonen och fattar att det inte är på riktigt.
Citera
2026-03-30, 16:25
Medlem
zombie-nations avatar
AI kan ju anpassa sig på ett sätt en människa inte kan. Vissa människor är omöjliga i en relation för att de vill bestämma allt. Då är det bra att de kan ha en AI-partner istället för att förstöra en annan människas liv.
Citera
2026-03-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I Japan har nu kvinnor gift sig med AI-män.

Hur ser ni på det här? Kommer det att bli populärt även i väst tror ni?
En kvinna kan kanske vara nöjd med AI-bot för emotionellt stöd (plus en vibrerande stav), men kan samma duga till en man?
Kan du tänka dig att gifta dig och leva med en AI-bot?

https://www.sverigesradio.se/artikel/har-gifter-sig-hasho-45-med-sin-ai-man--2

Nej, det kan jag inte tänka mig, fast jag har min kvinna sedan många år! Däremot finns hur många flashbackare som helst som aldrig får doppa och sitter hemma i mammans källare som kanske nappar!
Citera
2026-03-30, 16:34
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nä det kan jag inte tänka mig. Antingen är jag helt solo eller så inte. En AI kan inte ge mig närheten, intimitet å annat som jag skulle få av en individ.
Citera
2026-03-30, 17:10
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Jag såg att några av de spänstigare och benstarka japanska männen tävlar i lag att ha race med kontorsstolar.

Det kommer att vara ett kraftigt avfolkat örike om två generationer.

https://www.euronews.com/video/2026/03/30/office-chair-grand-prix-rolls-through-japanese-streets
Citera
2026-03-30, 17:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar om det blir en som ser riktig ut som Sophie Thatcher i Companion. Varför liksom inte!? Bara se till att hålla kontrollen borta från roboten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in