2026-03-30, 09:45
Medlem
freXers avatar
Tjena,

​Sitter och kollar på stora turneringar i både CS2 och Valorant, och det slår mig varje gång: Varför i hela friden sitter de absoluta toppspelarna fortfarande och trycker framför små 24-tums skärmar med 1080p-upplösning år 2026?

Källor
Cdl, i COD.
https://youtu.be/9nOehrVizGs?si=14sbUrO95pLqwPuh
Senast redigerad av freXer 2026-03-30 kl. 09:48.
Citera
2026-03-30, 09:50
Medlem
RiMaXs avatar
De kanske tycker att just den storleken är optimal för deras del!? Använder själv 24-tummare här.
Citera
2026-03-30, 09:55
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
De kanske tycker att just den storleken är optimal för deras del!? Använder själv 24-tummare här.
Ja. Helt klart, men det tillverkas knappt några nya eller säljs? Vill bara veta mer djupande varför?
Citera
2026-03-30, 10:01
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Fps, hz osv
Citera
2026-03-30, 10:04
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Fps, hz osv
Ja men 1080p är inte alls krävande. Skulle dom förlora gå upp något i upplösning 2026? Sen 24" har så många frågor 🥲
Citera
2026-03-30, 10:47
Medlem
7hhhs avatar
Har du någonsin sett en seriös gamer med större skärm eller upplösning? Jag har bara sett barn och bögar med sån setup.
Citera
2026-03-30, 10:49
Medlem
freXers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Har du någonsin sett en seriös gamer med större skärm eller upplösning? Jag har bara sett barn och bögar med sån setup.
Det säljs inte lägre nästan? Visa gärna en relevant ny skärm.
Citera
2026-03-30, 11:28
Medlem
DylanRieders avatar
Blir lite väl jobbigt för nacken att hålla koll på ifall fienden dyker upp i övre hörnet med en större skärm än så.
Citera
2026-03-30, 11:35
Medlem
Galejans avatar
Nu gissar jag bara men större skärm innebär större yta att täcka med blicken. Samtidigt blir för små ytor plottriga och man riskerar att missa detaljer. 1080 på 24 tum är en balans mellan detta. Dessutom vill den typen av spelare helst ha hög bilduppdatering, så kallat frames per second. Minimum är väl 144 för att de inte ska uppleva att spelet flyter laggigt men gärna upp emot 200+. Det ligger jättemycket placebo bakom detta då det mänskliga ögat inte kan uppfatta fler rörelser än 60 fps men placebo fyller ofta också en funktion. Tror man att man har en fördel så har man ofta också det.
Citera
2026-03-30, 12:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det ligger jättemycket placebo bakom detta då det mänskliga ögat inte kan uppfatta fler rörelser än 60 fps men placebo fyller ofta också en funktion. Tror man att man har en fördel så har man ofta också det.
Fast man märker tydlig skillnad på en fps på 60 hz och en på t ex 120 hz. Det är mycket ”mjukare” för ögat att kolla på 120 hz.

Det är inte placebo!
Citera
2026-03-30, 12:09
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nu gissar jag bara men större skärm innebär större yta att täcka med blicken. Samtidigt blir för små ytor plottriga och man riskerar att missa detaljer. 1080 på 24 tum är en balans mellan detta. Dessutom vill den typen av spelare helst ha hög bilduppdatering, så kallat frames per second. Minimum är väl 144 för att de inte ska uppleva att spelet flyter laggigt men gärna upp emot 200+. Det ligger jättemycket placebo bakom detta då det mänskliga ögat inte kan uppfatta fler rörelser än 60 fps men placebo fyller ofta också en funktion. Tror man att man har en fördel så har man ofta också det.

Jag märker tydlig skillnad mellan om jag har 120Hz eller 165Hz. Jag är tveksam om det är någon märkbar förbättring om man går högre än så.

Jag gissar nu bara, men kan tänka mig att proffs inom den genren (CS/Valorant) inte vill förändra något som redan fungerar. Har man vant sig med att spela på en viss panelstorlek med viss pixeldensitet och det fungerar så ser man ingen anledning att behöva träna om sig för något som inte ger någon faktisk fördel i tävlingar.

Den genren handlar typ om att skjuta den man möter runt hörnet först, så problem relaterade till lägre upplösning, som aliasing och sånt, är inte ett hinder för att identifiera fienden så som det är i spel som utspelar sig över större distanser som Battlefield, CoD, Apex eller liknande. I CS och Valorant vankar alla spelare runt i maklig takt i samma rum, mer eller mindre.
Senast redigerad av anomalign 2026-03-30 kl. 12:14.
Citera
2026-03-30, 12:10
Medlem
Analwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freXer
Det säljs inte lägre nästan? Visa gärna en relevant ny skärm.

Här kanske:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/datorskarmar-24-26-tum
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in