Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Nu gissar jag bara men större skärm innebär större yta att täcka med blicken. Samtidigt blir för små ytor plottriga och man riskerar att missa detaljer. 1080 på 24 tum är en balans mellan detta. Dessutom vill den typen av spelare helst ha hög bilduppdatering, så kallat frames per second. Minimum är väl 144 för att de inte ska uppleva att spelet flyter laggigt men gärna upp emot 200+. Det ligger jättemycket placebo bakom detta då det mänskliga ögat inte kan uppfatta fler rörelser än 60 fps men placebo fyller ofta också en funktion. Tror man att man har en fördel så har man ofta också det.
Jag märker tydlig skillnad mellan om jag har 120Hz eller 165Hz. Jag är tveksam om det är någon märkbar förbättring om man går högre än så.
Jag gissar nu bara, men kan tänka mig att proffs inom den genren (CS/Valorant) inte vill förändra något som redan fungerar. Har man vant sig med att spela på en viss panelstorlek med viss pixeldensitet och det fungerar så ser man ingen anledning att behöva träna om sig för något som inte ger någon faktisk fördel i tävlingar.
Den genren handlar typ om att skjuta den man möter runt hörnet först, så problem relaterade till lägre upplösning, som aliasing och sånt, är inte ett hinder för att identifiera fienden så som det är i spel som utspelar sig över större distanser som Battlefield, CoD, Apex eller liknande. I CS och Valorant vankar alla spelare runt i maklig takt i samma rum, mer eller mindre.