2026-03-29, 22:36
Medlem
smickras avatar
Kan någon förklara fenomenet tribute-band för mig? Vad är grejen? Jag såg en annons för en tributebandfestival på Instagram och det kostade pengar.
På åttiotalet prenumererade jag på en månadens mix-kassett med något som de kallade ”super covers” som alltså var covers på kända låtar av helt okända band. Jag antar det hade med royalties och upphovsrätt att göra, men det var verkligen skräp.
Så jag undrar vad syftet med tribute-band är?
Vill jag höra Pink Floyd eller Bryan Adams så lyssnar jag väl på dem, antingen hemma eller live.
Är det en ny grej detta med live-tribute-spelningar?
Citera
2026-03-29, 22:47
Medlem
Det finns ett tribute-band till Linkin Park, som heter Hybrid Theory, där sångaren både ser ut som och låter som (nåja) Chester Bennington (orginal-sångaren i Linkin Park, som tyvärr är död).
Dom är otroligt bra och produktionen brukar vara väldigt proffsig.
Skulle GÄRNA se dom, istället för Linkin Park med dess nya - kvinnliga - sångare.
Citera
2026-03-29, 23:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Om man vill ha lite seriös forskning vad fans söker hos sådana framträdanden är det nog inte band man tittat på utan Elvis.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8wOxQw/har-ar-skandinaviens-basta-elviskopia

2013: " Tvåa blev norska Morgan Vøien och tredjeplatsen kneps av svenska Johan Gustafsson, som tidigare har setts i ”X-factor”.

Tävlingen avgjordes på Elvismuseet Graceland i Randers."
Citera
2026-03-29, 23:27
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Vissa band kanske är svåra att se nuförtiden av förklarliga skäl och ibland kanske man bara vill ta några bärs till musik man gillar.
Citera
2026-03-30, 10:19
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Det finns ett tribute-band till Linkin Park, som heter Hybrid Theory, där sångaren både ser ut som och låter som (nåja) Chester Bennington (orginal-sångaren i Linkin Park, som tyvärr är död).
Dom är otroligt bra och produktionen brukar vara väldigt proffsig.
Skulle GÄRNA se dom, istället för Linkin Park med dess nya - kvinnliga - sångare.

Detta var det Gayigaste jag sett. Ett tributeband som drar mer folk än original bandet! Only in 2026 my friend.

Förresten sög bandet i början av 2000 och är tydligen fortfarande bra på att suga
Citera
2026-03-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Detta var det Gayigaste jag sett. Ett tributeband som drar mer folk än original bandet! Only in 2026 my friend.

Förresten sög bandet i början av 2000 och är tydligen fortfarande bra på att suga

Haha...
Citera
2026-03-30, 11:58
Avslutad
Ja, du, jag vet inte riktigt. Jag levde som trubadur utomlands i ett år, och spelade bara covers för vita backpackers med dreadlocks, och det var det mest själadödande jag någonsin upplevt.

Att sen inte ens göra sin egen tolkning av någon annans musik kan jag inte ens tänka mig. Det är väl någon slags eskapism från sig själva de sysslar med, antar jag.
Senast redigerad av DylanRieder 2026-03-30 kl. 12:00.
Citera
2026-03-31, 20:05
Medlem
Bret-Harts avatar
Annars var svenska bandet Tribute ett utmärkt bra band, kolla in dom och njut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in