2026-03-29, 16:05
Medlem
Generalanderssons avatar
Råkade att se FB-profilen till en tidigare säljarkollega av mig av från Norge (Han är i dag pensionär). Och såg att hans fru och vad som troligen är deras barnbarn hade på sig en sorts kjol.

Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla upp vad detta var för ngt; och fick reda på att det är ngt som norrmännen kallar för "bunad", som damerna ofta har på sig vid festligheter osv.

Men har ni nånsin sett ett fulare klädesplagg?; https://postimg.cc/XXx2FYP5
Citera
2026-03-29, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Råkade att se FB-profilen till en tidigare säljarkollega av mig av från Norge (Han är i dag pensionär). Och såg att hans fru och vad som troligen är deras barnbarn hade på sig en sorts kjol.

Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla upp vad detta var för ngt; och fick reda på att det är ngt som norrmännen kallar för "bunad", som damerna ofta har på sig vid festligheter osv.

Men har ni nånsin sett ett fulare klädesplagg?; https://postimg.cc/XXx2FYP5

Bunad är det vi i Sverige kallar för folkdräkt. Jag har sett fulare kläder.

Välj t.ex valfri alldeles för stor kavaj som Mohamsson går omkring med. Eller de alldeles för korta kavajerna som Jimmy Åkesson har som knappt går över halva skinkorna. Det är fult på riktigt.
Citera
2026-03-29, 16:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ett trevligt inslag i somriga festligheter.

Om jag sett fulare klädesplagg?! Har du inte sett dagens tonårstjejer med adidasbrallor, ansiktstatuering och LV-väska?
Citera
2026-03-29, 16:28
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Välj t.ex valfri alldeles för stor kavaj som Mohamsson går omkring med. Eller de alldeles för korta kavajerna som Jimmy Åkesson har som knappt går över halva skinkorna. Det är fult på riktigt.
Är det verkligen det samma som fölkdräkt? Tycker att bunad ser lite väl annorlunda ut. Men vad vet jag..
Citera
2026-03-29, 16:34
Medlem
Voloteas avatar
Supergulligt!
Citera
2026-03-29, 16:34
Medlem
One2Manys avatar
Ja, de finska zigenarnas kjolar är groteska
Citera
2026-03-29, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Huvudbonaderna som hör till kvinnors svenska folkdräkter brukar vara ganska ful.
Citera
2026-03-29, 20:41
Medlem
Norrbagg79s avatar
Folkdräkter eller bunad är ju snygga, vilket dom bör vara når dom kostar min. 35k kr.
Men håller med, dom på bilden var inte dom snyggaste bunaderna.
Citera
2026-03-29, 20:42
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Är det verkligen det samma som fölkdräkt? Tycker att bunad ser lite väl annorlunda ut. Men vad vet jag..
Ja det är samma sak. Norge har mer tradition i springa omkring med fula folkdräkter bara. Typ varenda jävla land har en folkdräkt så var fan du sovit nånstans vet jag inte
Citera
2026-03-29, 20:49
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Ja det är samma sak. Norge har mer tradition i springa omkring med fula folkdräkter bara. Typ varenda jävla land har en folkdräkt så var fan du sovit nånstans vet jag inte
Bunad är egentligen en moderniserad folkdräkt, i Sverige ser man mera ut som nån från 1800-talet når man går rundt i folkdräkt.
Citera
2026-03-29, 21:05
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Inte helt, bunad är en mera moderna klädsel baserat på gamla fästdräkter. Tycker svenska fästdräkter ser lite mera gammalmodiga ut och passar bäst når museét har öppen dag, medans bunader passar in idag.
Citera
2026-03-30, 05:40
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Inte helt, bunad är en mera moderna klädsel baserat på gamla fästdräkter. Tycker svenska fästdräkter ser lite mera gammalmodiga ut och passar bäst når museét har öppen dag, medans bunader passar in idag.
Kallar sig norrbagg men vet inte att bunad och folkdräkt är samma. Vilken stjärna vi har med oss i tråden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in