2026-03-29, 15:55
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Processen för smittspårning pågår enligt region Stockholm.

Patienter som nyligen besökt en barnavårdcentral i Stockholm har blivit kontaktade med risk för smittspridning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/masslingfall-upptackt-i-stockholm-1nzub2
Citera
2026-03-29, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/masslingfall-upptackt-i-stockholm-1nzub2
Vad kan sägas om området?
Citera
2026-03-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Vaccinvägrare eller importerat problem?
Citera
2026-03-29, 16:56
Medlem
Voloteas avatar
Frågan är vilken vårdcentral det rör sig om, och hur många personer smittspårningen hittills har kontaktat. Kan röra sig om rätt många.
Citera
2026-03-29, 19:12
Medlem
halaltarzans avatar
Centrala Sthlm säger de på 4a nyheterna.....
Citera
2026-03-30, 01:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Nej, det gjorde man inte. Däremot förekom det vattkoppspartyn. Föräldrar visste att mässlingen inte var att leka med.

Ja, och röda hund. Inte mässlingen.

Visst att en del kanske fick en släng av mässlingen och kan skryta, men väldigt många fick en ganska allvarlig form, även de som inte låg på sjukhus. Min syrra hade 40-42 i feber i en vecka. Hon minns det fortfarande med fasa, för de vuxna tyckte att hon ynkade sig medan hon trodde hon skulle dö och aldrig mått så dåligt i hela sitt liv.
Citera
2026-03-30, 01:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Vaccinvägrare eller importerat problem?

Det ser rätt olika ut i olika länder. Om man bara går på en av två mässlingsprutor har 93 % från Eritrea fått vaccin men från Somalia 65 %.
Citera
2026-03-30, 08:26
Medlem
Hehe... sjukt att se hur jävla hysteriska folk har blivit över mässlingen. Man behövde inte ha några partyn mot mässlingen om man inte ville för alla förstod att man skulle åka på det ändå som barn.

Dagens 57-åringar är väl typ den senaste ovaccinerade kullen. Kan hända att ett fåtal fick en catch-up-dos när vaccination mot mässlingen infördes 1971. Dvs... nästan alla över 57 år har haft mässlingen som barn. Alla pensionärer likaså såklart.

Den här scenen från en gammal sitcom beskriver utmärkt hur man såg på mässlingen förr i tiden...

https://x.com/j00ny369t/status/1898694485095182608

I klippet får vi se en kille i 10-årsåldern som blir glad när han får mässlingen eftersom han får vara hemma från skolan i några dagar. "If you have to get sick you sure can't beat the measles. That's right... no medicine!" Mammans kommentar till pappan: "Han har alla symptom... lätt feber, prickar och ett stort leende!" 😁

När det har införts allmän vaccination mot vattkoppor och det har gått några decennier så kommer folk vara lika livrädda för vattkoppor och ännu ett bedrägeri har införts... 🤡
Citera
2026-03-30, 20:20
Avslutad
”De allra flesta i befolkningen har ett gott skydd mot mässling genom de två vaccinationsdoser som ingår i vaccinationsprogrammet för barn, säger Henrik Pehrsson, pressansvarig på Region Stockholm”

Fattar inte hans uttalande, alla små bebisar som går till BVC varje/varannan vecka för vägning osv då? Vaccinerad mot mässling blir man inte förrän vid cirka 1,5 års ålder 🤯
Citera
2026-03-31, 08:29
Medlem
Vet någon vilket område i centrala Stockholm/vilken BVC detta rör sig om?
Citera
2026-04-01, 01:33
Medlem
kraftfoders avatar
Sist vi hade mässlingen i Göteborg så var det 2018 eller 2019.

Jag är född på sent sextiotal. Frågade mor och far om jag haft mässlingen.
-"Kommer inte ihåg" svarade de då..

Sagt och gjort, ringde läkaren och frågade om jag har haft mässlingen.
"Så gamla sjukjournaler har vi inte kvar, kom i morgon så fixar syster en spruta om du vill". -Det ville jag.

(Jag är inte spruträdd)
Men antagligen är utlänningar illa ute..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in