2026-03-29, 08:51
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/carin-sag-bedragarna-tomma-kontot-blev-av-med-884-000
Citat:
Carin såg bedragarna tömma kontot – blev av med 884 000
Det börjar med att Carin Raabes man får ett SMS om en hyrbil de aldrig hyrt. När han ringer upp får han höra att någon kapat hans id och försöker göra banköverföringar. Han kopplas vidare och luras till att logga in med bank-id, vilket ger bedragarna tillgång till kontot.

Carin blir också lurad men kontaktar banken som bekräftar att det handlar om bedragare. Hon såg pengarna försvinna från deras konton utan att banken kunde stoppa utbetalningarna.

En överföring lyckades hon själv stoppa och hon är nu kritisk till att banken inte kunde stoppa de övriga åtta.

Hur kan folk fortfarande gå på detta? Jag anser att den drabbade är delvis nedskyldig. Vad säger ni?
Citera
2026-03-29, 09:02
Medlem
DylanRieders avatar
Ja, en osalig blandning av brist på sunt förnuft och panik i stundens hetta, skulle jag väl tro.

Det är svårt att förstå hur någon har missat principen att man aldrig ska logga in på sitt mobila bank-id på det där sättet, men att hon är medskyldig tycker jag är -- vad som på engelska kallas -- a stretch.
Citera
2026-03-29, 09:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/carin-sag-bedragarna-tomma-kontot-blev-av-med-884-000

Hur kan folk fortfarande gå på detta? Jag anser att den drabbade är delvis nedskyldig. Vad säger ni?

Såklart att det är dumt, men man undrar ju också vad banken gjorde eller snarare INTE gjorde, när hon - vad jag förstår - kontaktade dem på en gång?

Det är inte bra att vanliga människor har tillgång till så stora summor (nej inte ens om det är deras egna pengar) att föra över någonstans på en gång. Det borde finnas spärrar, så att man bara kan föra över ett visst belopp per dygn t.ex.. Och det finns det ju, men de beloppen är enormt höga, det borde vara ett mindre belopp. I alla fall inte högre än 50 000 kronor. Och om det är nödvändigt att föra över ett större belopp än så, så borde man vara tvungen att beställa det i förväg, eller ännu hellre gå till banken personligen och legitimera sig.

Folk gör för övrigt dumheter på fyllan också, allt behöver inte ens vara en scam. På fyllan kan man ju få för sig allt möjligt, t.ex. att vara givmild och göra en stor donation till någon organisation - och i eftertankens kranka blekhet dagen därpå, är det omöjligt att få tillbaka beloppet. Bankerna har också ett ansvar, de borde i alla fall erbjuda sina kunder bättre skydd. Typ fråga "vill ni verkligen ha det här maxbeloppet för överföring som är en miljon kr per dygn, eller ska vi sätta en lägre beloppsgräns?". De måste fråga AKTIVT!
Citera
2026-03-29, 09:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
När du loggar in med bank-id på enhet som inte har bank-id måste du ju scanna en QR-kod? Hur kan bedragarna kunna be honom logga in och scanna QR-koden de har på sin dator eller vad det nu är?
Citera
2026-03-29, 09:11
Medlem
Pinoputchins avatar
Trist historia och när man läser det såhär så kan man känna att Carin och hennes man var riktiga idioter. Men det är alltid lätt att vara efterklok.

I tidens stress är det inte säkert att man reflekterar över att det är konstigt att man skall logga in på Bank-id, det är ju bara att se i alla möjliga sammanhang man använderBank-id i vadragen nuförtiden allt från att hämta ut et boxpaket till att identiftera sig i en telefonkö till en myndighet etc etc, det är koder, QR-avläsningar och det är bank-id och fan vet vad- och i dessa fall så har man oftast ringt upp, fått ett SMS osv och ombeds logga in med Bandk-id och läsa av koder etc, man skulle lika gärna kunna bli lurad där om man har redig otur. Om man verkligen vill vara riktigt säker borde man avböja bank-id helt och hållet.
Citera
2026-03-29, 09:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo man kan tycka det. Hur i helvete liksom! De ringer upp och ber att du ska logga in och du gör fan det!

Men sedan vi som vana med äldre. Vet exakt hur dumma de är. De tänker inte som vanligt. De kan göra saker som detta urdumma. Det är ju varför dumma ena riktar in sig på dessa. Äldre blir mer som barn. De gör skit som detta.
Citera
2026-03-29, 09:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Problemet är alla tvingas in i en digital värld dom inte vill ha, och den har uppenbarligen sina brister.
Citera
2026-03-29, 09:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Problemet är alla tvingas in i en digital värld dom inte vill ha, och den har uppenbarligen sina brister.

Jag skulle vilja påstå att när det verkligen händer så det är det nog lättare att bli lurad än man kan tro. Då jag skulle hämta ut ett paket nyss så kom det i en Box på stan där jag skulle hämta. Då fick jag ett SMS med en QR-kod och jag skulle identifiera mig med bank-id osv, hur kunde jag egentligen veta att jag inte blir lurad? Egentligen inte. Bank-ID öppnar pandoras ask för bedragarna och vi måste ange det precis överallt, det kan vara ett litet extra moment som vi inte tänker på fast allt överigt verkar normalt och så VIPS, är man lurad..
Citera
2026-03-29, 09:35
Medlem
Det står uttryckligen att man inte ska använda sitt bank-id på uppmaning av någon annan.
Citera
2026-03-29, 09:37
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det står uttryckligen att man inte ska använda sitt bank-id på uppmaning av någon annan.

Vem är då "någon annan"? Med tanke på att bank-ID efterfrågas snart i alla sammanhang så är någon annan väldigt många.
Citera
2026-03-29, 09:40
Medlem
DylanRieders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Folk gör för övrigt dumheter på fyllan också.

Bankerna har också ett ansvar, de borde i alla fall erbjuda sina kunder bättre skydd. Typ fråga "vill ni verkligen ha det här maxbeloppet för överföring som är en miljon kr per dygn, eller ska vi sätta en lägre beloppsgräns?". De måste fråga AKTIVT!

Instämmer. Hennes tillstånd kan väl i sammanhanget inte heller beskrivas som nyktert. Panik och rädsla är kraftfulla berusningsmedeI.

Ja, skandal att inte bankerna vidtar åtgärder mer än att gå ut i media och varna folk. I hur många år har inte bankID-bedrägerier varit en grej nu?

Jag har ingen koll på juridiken i såna här fall; kommer hon få tillbaka allt, en del av det, eller hur funkar det?

Någon som vet?
Citera
2026-03-29, 09:43
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylanRieder
Ja, en osalig blandning av brist på sunt förnuft och panik i stundens hetta, skulle jag väl tro.

Det är svårt att förstå hur någon har missat principen att man aldrig ska logga in på sitt mobila bank-id på det där sättet, men att hon är medskyldig tycker jag är -- vad som på engelska kallas -- a stretch.
Äldre borde inte få ha Bank-ID utan att först genomföra test precis som körkort, det är inget man bara delar ut till folk utan tester som visar att de kan köra bil på ett säkert sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in