2026-03-29, 07:51
Medlem
solstrålars avatar
Man 40 ätit i princip mest skräpmat mellan 30-40 men fick lust att sluta nyligen. Inte tjock är smalt byggd o i princip pinnsmala ben. Inte stark å dålig kondis. Känner mig svag pga stillasittande arbete.

Är det värt att börja träna i denna åldern eller är det redan kört, har jag redan förstört min kropp till den grad att träning snarare skulle ge hjärtattack än hjälpa mig i långa loppet?!
Citera
2026-03-29, 07:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Hmm.. JA! Du får ju dock börja tänka i den åldern att ta det lite lugnare. Inte jaga maxvikt på gymmet längre.
Citera
2026-03-29, 08:01
Medlem
Självklart, börja försiktigt bara för att undvika skador, öka successivt.
Citera
2026-03-29, 08:01
Medlem
Borasare1980s avatar
Det är aldrig försent att börja träna. Även om det blir svårare med åldern att göra "gains" så bromsar man åtminstone alltid upp åldrandet med träning, förutsatt att du inte börjar ta dopingpreparat förstås för då åldras man i dubbel takt.

Tränar du ben är det viktigt att träna på rätt sätt för att inte skada knäna. Jag gjorde en dum grej får nåt år sedan som skadade min ena menisk trots låg belastning. Jag körde "jägarvila" med gymboll bakom ryggen för att kunna röra mig i höjdled istället för att bara sitta statiskt men jag råkade gå ner för lågt med knäna böjda mer än 90 grader och då small det till i ena knät vilket nu alltid knastrar och krånglar.

Jag har alltid haft problem att bygga vader. Alltid stått på en hög tröskel och guppat långsamt med hantlar för att få full rörelse i fotleden men med obefintligt resultat. Men jag har nu märkt att om man istället står direkt på golvet med ena benet, andra i luften, lutar sig djupt framåt mot en vägg med ena armen som stöd och en hantel i andra, så tar det betydligt mer snabbt och effektivt på vadmuskeln utan att belastningen känns obekväm under tårna.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-03-29 kl. 08:17.
Citera
2026-03-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Man 40 ätit i princip mest skräpmat mellan 30-40 men fick lust att sluta nyligen. Inte tjock är smalt byggd o i princip pinnsmala ben. Inte stark å dålig kondis. Känner mig svag pga stillasittande arbete.

Är det värt att börja träna i denna åldern eller är det redan kört, har jag redan förstört min kropp till den grad att träning snarare skulle ge hjärtattack än hjälpa mig i långa loppet?!

Om man struntar i att träna när man är 20 blir konsekvensen att man inte blir stark och uthållig.

Om man struntar i att träna när man är 40 (eller 50 eller 60) så blir konsekvensen att man får ryggskott varje vecka och har ont i kroppen hela tiden och inte klarar av att utföra ens de mest grundläggande småsaker utan smärta. Till exempel att plocka ur en diskmaskin.
Citera
2026-03-29, 08:18
Medlem
proconsuls avatar
Det är försent att bli Mr. Universum. Men din kropp kommer att bli i bättre skick om du börjar träna.
Citera
2026-03-29, 08:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Som tips kan man ju nämna Baron Cohen. Han var 52 när han tog tag i det och började träna. Inom 7 månader var han omslag i Sports Illustrated.
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/screenshot-2025-07-24-at-13-35-52-68824039c41cb.png?resize=980:*
Citera
2026-03-29, 08:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Frågan är konstigt ställd. Ju äldre du blir desto viktigare är det att hålla igång. Barn leker och brottas (eller nja, åtminstone förr). En del äldre rör aldrig på sig av diverse skäl. Kroppen bryts ned och byggs upp i detta nu, celler omsätts. En kropp som aldrig tränar byggs knappt upp, balansen blir fel. Så hela kroppen bör få utmaning hela tiden. Eller menar du "träna" som i att bli mister universum nästa vecka, det är ju en helt annan sak.
Citera
2026-03-29, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Det är klart det ger effekt oavsett när du tränar.

Skillnaden blir bara att du gör det för olika anledningar, när man är ung så vill ju de flesta bygga muskler och bli vältränade men när du blir äldre så gör du ju för att må bättre den andra hälften av din år.

Du mår bättre psykiskt och får saker gjort lättare om du inte har ont och är ständigt stel i kroppen.

Sen är det ju inte helt fel om tappar några kilon på vägen
Citera
2026-03-29, 08:36
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Är det värt att börja träna när man är 40?

Nejdå, kör för tusan.

Kolla var det finns ett utegym, och så lägger du en löprunda som slutar där. Och sen ska du inte göra standarmisstaget många gör när de börjar löpträna/styrketräna, och det är att de tycker de är så duktiga så efter varje löprunda så unnar de sig och svullar.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-03-29 kl. 08:51.
Citera
2026-03-29, 08:40
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som tips kan man ju nämna Baron Cohen. Han var 52 när han tog tag i det och började träna. Inom 7 månader var han omslag i Sports Illustrated.
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/screenshot-2025-07-24-at-13-35-52-68824039c41cb.png?resize=980:*

Efter 7 månader, tror jag inte en sekund på.

Men i så fall går väl den där thaichin de gör reklam för på burken nu ännu snabbare, där pratar de väl om typ tre veckor.
Citera
2026-03-29, 08:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Efter 7 månader, tror jag inte en sekund på.

Men i så fall går väl den där thaichin de gör reklam för på burken nu ännu snabbare, där pratar de väl om typ tre veckor.

Nu var han ju speciell. Sett till han hade pengar. Han kunde ju lägga 7 månader på bara träning och sedan ha en egen kock också. Så möjligt men det är ju inget för en vanlig Svensson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in