2026-03-29, 07:42
Medlem
solstrålars avatar
Jag kör en röd gammal Volvo v70 funkar alltid servar själv. Bensinpriserna har börjat rusa och det pratas om 40 kr litern.

Är det dags för oss som kör äldre bensinslukande tillförlitliga bilar att sälja?

Är detta slutet för oss som kör gamla bensinbilar?

Är det dags att sälja innan bensin blir olagligt och alla måste skrotas?!
Senast redigerad av solstrålar 2026-03-29 kl. 07:47.
Citera
2026-03-29, 07:54
Medlem
Bensinen kan säkert gå upp lite till. Men jag har svårt att tro att nivån kommer bli fortsatt hög, det finns alldeles för många intressen i världen för det.
Att gå över till elbil innebär andra utmaningar… Personligen skulle jag satsa på en plug-in hybrid eller behålla den gamla trotjänaren.
Citera
2026-03-29, 07:55
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Spara den som pensionsförsäkring. Dom bilarna kommer aldrig att minska i värde. Världens bästa motor har dom också.
Citera
2026-03-29, 08:44
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukslampan
Men jag har svårt att tro att nivån kommer bli fortsatt hög, det finns alldeles för många intressen i världen för det.
Det finns alldeles för många svenskar som röstar rött för att inte blyfri 95 efter valet i september inte i beskattning kan rusa till först 30:-/Liter och nästa steg till 50:-/Liter. Efter valet har Miljöpartiet ministerposter och (v) och (s) som kumpaner om Regeringsmakten kan bara åka med.

Många fossilbilar kan bli utskrotade redan före år 2030. Även "klassiker". De som lever på drömmar, tror "samlarvärde". Pyttsan.

Alla progressiva och välbeställda svenskar som själv alltid åker Über kommer ap-lådera som de lydiga undersåtar de är.
Citera
2026-03-29, 08:48
Medlem
Just dom röda är ju lite speciella...

Men inte byter du väl fru för att "vårens färger" inte matchar din smak?
Va inte så trendkänslig, det blir bara dyrt för dig! Håll dig lugn.
Citera
2026-03-29, 09:01
Avstängd
TheGretaResets avatar
Men gud. Vad skulle oljan kosta om bensinen kostar 40-50 kr?

Ni skulle inte ha jobb att gå till. Det skulle inte rulla en enda lastbil eller en enda buss.

Vi fick en arabisk vår när egyptiska taxichaufförer inte hade råd med bensin.

Hur kan ett liv vara så osammanhängande?
Citera
2026-03-29, 09:17
Medlem
Amazon-mannens avatar
Behåll. Bli inte en trendkänslig Teslabög..
Citera
2026-03-29, 09:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bensinen kommer inte att gå upp till 40kr litern. 30kr och möjligt i sommar. Priset börjar nog sjunka till hösten. Vem tänkte du förövrigt sälja till om du tror det är slutet för bensinbilar, då finns det väl inga köpare heller?
Citera
2026-03-29, 09:50
Medlem
Roffedyngiss avatar
All bilekonomi handlar om värdeminskning: Skitsamma om du tankar din gamla för 5000 eller 7000 om året , när du har en värdeminskning på 50-70' om året på en ny bil, dessutom högre underhållskostnader och dyrare försäkring.
Citera
2026-03-29, 10:23
Medlem
Onanikrems avatar
När alla bytt till el-bil höjer de elpriset och lägger på någon el-muppskatt, pengarna skall in för att finansiera du vet vad? Visst, kör du 5000+ mil om år kanske det lönar sig men avräkningen på en ny el-bil är länge, undrar om den är värd något om 10-15år? 30 000mil?
Citera
2026-03-29, 12:00
Medlem
Voloteas avatar
Klart du inte ska sälja din v70. Kör tills bensin blir olagligt (vilket aldrig lär ske).
Citera
2026-03-29, 12:52
Medlem
Jag köpte nyligen ett bensinslukande monster (2025) som drar 2.3 liter.milen. Riktigt kul bil. Hade jag en gammal tråkig kombi som drog lika mycket skulle jag nog göra mig av med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in