2026-03-29, 01:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Till att börja med är jag inte jätteglad över att a-kassa/aktivitetsstöd har sjunkit. I övrigt tycker jag dock att det borde ställas mer krav på långtidsarbetslösa. Idag kan man komma undan med att söka ca ett jobb om dagen som heltidsarbetslös. Det är alldeles för lite. Man borde lätt kunna klämma tio ansökningar om dagen minst, då måste det inte vara ifyllda ansökningar som skickas digitalt men att seriöst ringa runt till tio företag är inte för mycket begärt. Man kan ju ringa till biltvättar, städfirmor, bönder som behöver hjälp med skörden etc. om man nu känner att man vill ha något. Är man långtidsarbetslös så är man. Då bör man rimligen ha tömt de flesta möjligheter att få jobb inom "sitt eget" område och får bredda sig.

Ryktet säger att arbetsmarknadsutbildningar har börjat ta emot arbetslösa som blir tvingade. Jag är inte säker på om detta är det bästa. De som inte är motiverade att lära sig t.ex. CNC borde ju inte heller gå en utbildning. Det hade varit bättre om Arbetsförmedlingen tvingade dessa att jobba som diskare eller liknande. En möjlighet kan också vara att tvinga folk att plocka bär och liknande. När folk inser att de kan få bättre lön om de lär sig svetsa etc. så behöver de inte tvingas att skaffa annan kompetens, de lär göra det frivilligt eftersom det är roligare att göra ett jobb med hög lön än att jobba med jättelåg lön.

Själv tycker jag att det är väldigt generöst att man kan få offentligt betald utbildning av systemet. I Sverige kan man till och med gå på a-kassa/aktivitetsstöd medan man går Arbetsförmedlingens utbildningar. Att folk då ändå väljer att vara bänknötare är faktiskt ganska svårt att förstå.

Många kritiserar de hårdare reglerna, men jag skulle vilja vända på frågan. Är kraven på arbetslösa alldeles för låga?

Framför mig ser jag Jeanette 26 år. Hon har pluggat media och kulturgeografi, men kan inte hitta jobb inom detta. Hon ser en utbildning på Arbetsförmedlingens hemsida där hon kan lära sig köra lastbil och få bra betalt på en slambilsfirma. Jeanette klickar bort sidan och tänker: "Nej, jag vill jobba med media, det är min dröm". Åren går och Jeanette blir sen långtidsarbetslös och får ett stort svart hål i sin CV. Hennes föräldrar, pojkvän och skattebetalarna måste försörja henne för att hon är för fin för att köra slambil. Hon vill fortsätta drömma hela livet. Sen efter några år får hon ett jobb på Subway som är jättedåligt betalt medan hennes pojkvän jobbar som rörmokare och tjänar dubbelt så mycket som henne. Då blir Jeanette jättearg och går med i en feministisk förening för att arbetsmarknaden nedvärderar kvinnor.

I min värld så har Jeanette grävt den grop hon själv sitter i. Det är inte synd om Jeanette och hon borde be om ursäkt för att hon slösade med samhällets resurser under flera år av sitt liv. Om feminister menar allvar med att kvinnor ska tjäna mer så borde de säga åt alla flickor att sky media- och flumutbildningar som pesten. I väldigt många fall så har de arbetslösa sig själva att skylla i någon form. Om inte för att de gjorde dåliga val i sin ungdom, så i alla fall för att de inte pallade korrigera det senare. Någon gång ska man bli vuxen.
Citera
2026-03-29, 01:53
Medlem
Så varför har du inget jobb då??

Du borde ju hitta det lätt med ditt resonemang. Ja i allfall så länge det inte bara går ut på att sätta åt folk.
Citera
2026-03-29, 03:51
Medlem
zombie-nations avatar
Jaha men vad bra att det magiskt blir jobb till alla bara man hetsringer företag och gör folk sura. Men då kan man iallafall anställa en del för att svara i de telefonerna.
Citera
2026-03-29, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Så varför har du inget jobb då??

Du borde ju hitta det lätt med ditt resonemang. Ja i allfall så länge det inte bara går ut på att sätta åt folk.

TS har inte tid att arbeta, hen har fullt upp att fylla Flashback
Citera
2026-03-29, 04:40
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Svårt att få jobb när arbetslösheten verkar bli högre å högre. Företag varslar ju även till höger å vänster nu.
Citera
2026-03-29, 07:47
Medlem
Det är ingen bra idé att tvinga folk att söka arbeten utanför deras kompetensområden.
Skall en utbildad person söka arbete på MAX eller Burger King?
Hur länge tror du personen blir kvar där? Första bästa tillfälle personen får så drar den till ett mer kvalificerat arbete.
Detta förstår naturligtvis arbetsgivaren och kallar inte ens personen till intervju.

Det är resursslöseri att översvämma marknaden med ansökningar som inte kommer leda till en matchning.
Du själ tid av både arbetstagare och arbetsgivare, helt i onödan.
De som vill arbeta på snabbmatshaken får svårare att komma in då deras ansökning drunknar i hundratals andra irrelevanta ansökningar.

Jag gissar på att i de flesta fallen så mår man ganska dåligt över att inte ha en inkomst och det är sjukt stressande att gå utan jobb.
Lägg inte alla krav på den arbetssökande. Arbetsgivarna är efterblivna och ratar folk över 40 år.
Helst skall du vara 25 år, ha 30 års arbetslivserfarenhet och jobba för 15000 kr i månaden.
Därtill skall du göra 3-4 intervjuer varvid 1-2 är med någon jäkla AI, 4 olika tester och helst spela in en video där du dansar och gör tricks som en cirkusapa.
Det är förnedrande och stjäl av din tid, ork och självförtroende.

Landet översköljs av invandrare som arbetar för halva ditt lönekrav.
Kvinnor får förtur till mansdominerande arbeten, trots att de saknar utbildning och kompetens.
Arbetsgivarna ställer orimliga krav.

Att sänka A-kassan o stressa folk ytterligare är inte en bra lösning.

Har vi råd att ösa ut pengar till Ukraina och göda 100 000 stycken nya människor som kommer varje år så har vi ta mig fan råd att under en period mata de svenskar som under en kort period i livet behöver hjälp.
Citera
2026-03-29, 08:09
Avstängd
MarcoStars avatar
Till att börja med verkar TS ha missat att det finns 4-5 gånger fler arbetslösa än det finns lediga jobb. För att "ta ett jobb" innebär det i praktiken att man måste ta någon annans jobb, som istället blir arbetslös. Situationen beror på dålig tillväxtpolitik och nedskärningar, men det är en egen diskussion.

Jag vänder mig också mot TS resonemang att man ska söka fler jobb. Tror inte kvantiteten är problemet, utan snarare kvalitéten på ansökningarna. Visst ska man söka utanför sitt kompetensområde, men då bör man också vara inställd på att chansen är ännu mindre att få ett jobb inom yrken man saknar kompetens och erfarenhet från. Jag har t.ex. ingen erfarenhet av de "enkla jobb" som TS föreslår, så när en sån tjänst får 700 sökande så har jag inte en chans. Jag anses vara överkvalificerad. Men eftersom TS själv är arbetslös borde han väl rimligen följa sitt egna råd och ta ett sånt jobb då. Vad är problemet?

Sen ägnar sig TS mest åt skuldbeläggande och förutfattade meningar om andra. Ser inget konstruktivt med det. Det är ingen som tillåts tacka nej till andra i jobb i väntan på nåt "drömjobb." Den som är arbetssökande och uppbär ersättning måste stå till arbetsmarknadens förfogande. Men eftersom det inte finns jobb åt alla, kommer en stor andel ändå att stå utan - över en halv miljon människor just nu.

Uppsägningar och varsel fortsätter att hagla, så det finns ingen bättring i sikte ännu. Först behöver vi ett regeringsskifte och en politik som börjar investera i samhället, istället för skattesänkningar åt sig själva. Egentligen finns så mycket jobb att göra i vårt trasiga samhälle att ingen med två armar och två ben skulle behöva gå sysslolös.
Citera
2026-03-29, 08:23
Medlem
proconsuls avatar
Söka 10 jobb om dagen? Var finns de jobben utanför storstäderna? Och vilka kvalifikationer måste man ha för att söka 50 jobb på en vecka?

Söker du själv 10 jobb om dagen?
Citera
2026-03-29, 08:57
Medlem
Imnshos avatar
Nej, jag är emot det här kontrollerandet att man måste vara "aktiv" för att få A-kassa och i slutändan bidrag.

Problemet hamnar i knät på arbetsgivare som måste vada igenom mängder av skit, mail och telefonsamtal. Har suttit själv med ansökningar där vi efter ca 300 varit tvungna att stoppa processen. 99% är totalt skit och av resterande 1% visar sig 90% inget att ha. Anledningen? Dom som är bra har redan jobb.

Givetvis måste man vara aktiv, men det är bättre att fundera på vad man ska göra av sitt liv, och att ställa om genom t ex utbildning eller att göra research på hur ett nytt jobb skulle kunna te sig.

Dom som bara är slackers får skylla sig själv. A-kassan (som inte ska delfinansieras av skatter) ebbar ut till noll efter säg 3 år, och socialbidraget faller ut på absolut miniminivå.

Jobb går alltid att få inom 3 år om man är frisk. Då kan man omskola sig till enklare vårdyrken, städjobb, moppebud osv.
Citera
2026-03-29, 09:02
Medlem
Jag har jobbat på industri och lager i 30 år men blev arbetslös pga. nedläggning. Nu jobbar jag timmar inom äldreomsorgen och det är faktiskt ganska roligt trots vissa kanske mindre angenäma uppgifter. Nä ni som går och tror ni ska få högavlönade jobb utan att behöva göra speciellt mycket kan sluta drömma och se verkligheten, AI tar alla lätta jobb som inte kräver mänsklig närvaro. Så börja för er egen skull att förbereda psyket för lägre lön, ingen semester och stå med kepsen i hand och alltid vara tillgängliga för att hoppa in och jobba, precis som på 30-talet. Snart försvinner alla busschaufförer, taxichaufförer och it-jobb. Varför ska någon betala lön till folk som krockar, är sjuka och ska vara lediga? När en nätt investering kan sköta samma sak 24 timmar, 365 dagar om året. På med hårdhandskarna gott folk, eller bli bostadslösa.
Citera
2026-03-29, 09:07
Medlem
Det blir typ 5 miljoner ansökningar per dag. Det skulle i och för sig skapa arbetstillfällen hos företagen föt att ta emot alla ansökningar...
Citera
2026-03-29, 09:16
Medlem
Svavelbryggas avatar
Fråga de som tvingas läsa ansökningarna om de är för att folk ska söka fler jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in