2026-03-28, 19:34
Medlem
Har i många år varit sugen på elbil eller hybrid, och inte för teknologi eller flashlighet utan endast en ekonomisk fråga.

Har dock aldrig fått ihop kalkylen så att elbil blir lönsamt i mitt fall.

Men, kommer flytta inom kort vilket innebär att jag kommer börja köra ca 4000 mil per år, mot för dryga 3000 jag kör idag.

Och idag gå det att köpa en elbil med okej räckvidd för 100-150k begagnad.

Har alltid i alla år kört omkring i snåla dieselbilar som jag köpt billigt, lagat och kört nåt år för att sedan sälja med en liten vinst.

Problemet i alla kalkyler är att ny elbil ställs mot en motsvarande ny bensin eller dieselbil och givetvis är då elbilen vinnare.

Men nu ställer jag en begagnad elbil mot en begagnad snål diesel, utan att bry mig om finesser utan vill bara ha ekonomi.

För som det ser ut nu så kommer jag tanka för 4-5k i månaden om jag fortsätter med mina dieselbilar. Men har samtidigt 0:- i lån, 0:- i värdeminskning. Samt några hundra i månaden på skatt försäkring och reparationer.

Så min egentliga tanke är följande:
Går det att komma ner i 2-3k i månaden för drift, finans och värdeminskning av en begagnad elbil?

Sorry för långt inlägg
Citera
2026-03-28, 19:45
Medlem
Tomtekukars avatar
Elbilskalkylen funkar på pappret bara om man:
ignorerar värdeminskning
ignorerar batteririsk
låtsas att elpriser och skatter står still
och jämför mot ny fossilbil istället för mot en billig begagnad diesel
I verkligheten är det inte en transportlösning, det är en subventionerad klassmarkör. När subventionerna och symbolvärdet försvinner återstår bara dyr teknik och dyrt kapital.
Citera
2026-03-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Elbilskalkylen funkar på pappret bara om man:
ignorerar värdeminskning
ignorerar batteririsk
låtsas att elpriser och skatter står still
och jämför mot ny fossilbil istället för mot en billig begagnad diesel
I verkligheten är det inte en transportlösning, det är en subventionerad klassmarkör. När subventionerna och symbolvärdet försvinner återstår bara dyr teknik och dyrt kapital.
Nu var det just precis exakt de där gamla svamliga fördomarna om att elbilar bara är en sammansvärjning av feminister, judar, negrer och rymdödlor för att knäcka den stolte vite medelålders dieselåkande mannen som skriver på Flashback som TS INTE ville dra en gång till...
Utan vad händer om:
Man köper en BEGAGNAD elbil.
Man kör 10 mil om dagen för 4 kr milen på el istället för 12 kr milen på diesel.
Man bara tar halv- / trafikförsäkring eftersom bilen är "gammal".

Jag reder ut detta i ett svar på TS frågor i nästa inlägg.
Citera
2026-03-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdmonster
Har i många år varit sugen på elbil eller hybrid, och inte för teknologi eller flashlighet utan endast en ekonomisk fråga.

Har dock aldrig fått ihop kalkylen så att elbil blir lönsamt i mitt fall.

Men, kommer flytta inom kort vilket innebär att jag kommer börja köra ca 4000 mil per år, mot för dryga 3000 jag kör idag.

Och idag gå det att köpa en elbil med okej räckvidd för 100-150k begagnad.

Har alltid i alla år kört omkring i snåla dieselbilar som jag köpt billigt, lagat och kört nåt år för att sedan sälja med en liten vinst.

Problemet i alla kalkyler är att ny elbil ställs mot en motsvarande ny bensin eller dieselbil och givetvis är då elbilen vinnare.

Men nu ställer jag en begagnad elbil mot en begagnad snål diesel, utan att bry mig om finesser utan vill bara ha ekonomi.

För som det ser ut nu så kommer jag tanka för 4-5k i månaden om jag fortsätter med mina dieselbilar. Men har samtidigt 0:- i lån, 0:- i värdeminskning. Samt några hundra i månaden på skatt försäkring och reparationer.

Så min egentliga tanke är följande:
Går det att komma ner i 2-3k i månaden för drift, finans och värdeminskning av en begagnad elbil?

Sorry för långt inlägg
Ja, hej. Kul att du funderar på elbil!
Som du noterat själv så börjar man kunna få tag på en begagnad elbil med halvsjysst räckvidd för neråt 100 000.
Den summan ställer du naturligtvis mot ditt nästa tilltänkta dieselobjekt. Vad blir skillnaden?
Kolla också upp vad du köper innan du slår till. Elbilar har egentligen samma "problem" som bilköp i största allmänhet. Det finns bra modeller och mindre bra... Om du nu kunde laga dieselbilar, är du så händig att du kan pruta på t ex en Renault Zoe som gått ca 10 000 mil och byta det där krånglande lagret på rotorn SJÄLV gratis så har du en bil som går 10 000 mil billiga mil till innan det är dags för nästa lagerbyte!
Få klart för dig VAR just DU kommer att ladda och vad det kommer att kosta! Rätt stor skillnad på om du måste snabbladda på "utestolpe" för att ta dig hem eller om du bara stoppar i kabeln på kvällen när du kommer hem och har ett jävligt bra avtal om låg taxa på natten med elleverantören!
SEDAN sätter du dig och börjar räkna!
Men ca 4000 mil per år ger 333 mil i månaden. Vilket ger runt tusenlappen i drivmedel i månaden jämfört med de ca 4000 kr /mån för dieseln som du mycket riktigt kom fram till...

Finansiering får du klura lite själv på hur du löser. Men jämfört med bara drivmedlet finns det alltså rätt goda marginaler att ta av!
Försäkring gör du så enkelt som att du kollar bilens regnummer mot vad ditt försäkringsbolag tar för olika försäkringsalternativ. Lätt att kolla upp via deras hemsidor.
Citera
2026-03-28, 21:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu var det just precis exakt de där gamla svamliga fördomarna om att elbilar bara är en sammansvärjning av feminister, judar, negrer och rymdödlor för att knäcka den stolte vite medelålders dieselåkande mannen som skriver på Flashback som TS INTE ville dra en gång till...
Utan vad händer om:
Man köper en BEGAGNAD elbil.
Man kör 10 mil om dagen för 4 kr milen på el istället för 12 kr milen på diesel.
Man bara tar halv- / trafikförsäkring eftersom bilen är "gammal".

Jag reder ut detta i ett svar på TS frågor i nästa inlägg.
Ja, elbilen sparar på elräkningen, men värdeminskning, batteririsk och dyrare reparationer gör den totala kostnaden högre än billig diesel. Låg direkt driftskostnad är inte samma sak som lönsam bil.
Citera
2026-03-28, 22:18
Medlem
bo-jerrys avatar
Vi bör vänja oss. Oavsett vad vi vill är el vägen vi tvingas gå
Citera
2026-03-28, 22:43
Medlem
Glostrups avatar
Glöm inte att räkna in däcksslitage; däcken till elbilar slits fortare och är dyrare än till en diesel. På totalen är nog en elbil aningen billigare, men jag vet faktiskt inte om skillnaden är stor nog för att man ska bry sig.
Citera
2026-03-28, 22:59
Moderator
Elbil alla dagar i veckan, stryk hybrid (dyrare service och skatt).

Går det att komma ner till 2-3k? Beror ju på vad du räknar in i kosten och hur länge du tänker behålla bilen. Skulle säga att en Model 3 SR med LFP-batterier är ett skottsäkert val, de börjar väl på runt 220' om du vill köpa en med drivlinegaranti kvar.
Då får du en elbil som förbrukar ungefär 140-150 Wh/mil om du håller dig till hastighetsgränserna, dvs. knappt 3:-/mil för elen, räkna med att den kostar runt 7-8000:- mer i försäkring (om du ska ha hel) än motsvarande diesel så det blir 2:-/mil till. (totalt 4:-/mil)
Om värdeminskningen följer normal kurva så tappar den 50% på tre år, och så verkar det vara, 110' på 12000 mil, gör ca 9:-/mil, service är runt 500:-/år om du gör det själv, nya torkarblad och kupéfilter.
Däck håller ca 5000 mil, en uppsättning kostar kanske 6000:- om du lägger om dem själv. Så 1.50:-/mil där.

Summerar vi det så hamnar vi alltså på en milkostnad om ca 17.50:- över 3 år (nej, du når inte 2-3k med såpass dyr bil)
När jag räknar på samma sätt på en diesel som drar 0.6 så blir bränsle, skatt, försäkring, däck och service (som du gör själv) ca 20:-/mil, utan värdeminskning, eftersom du tydligen köper billigare dieslar så blir den väl inte lika hög men 0 är den aldrig.

Så inlägget slutar på samma sätt som det började elbil alla dagar i veckan. Inte bara för ekonomin, finns ju flera andra saker som är trevligare med dem utöver den.
Citera
2026-03-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Ja, elbilen sparar på elräkningen, men värdeminskning, batteririsk och dyrare reparationer gör den totala kostnaden högre än billig diesel. Låg direkt driftskostnad är inte samma sak som lönsam bil.
Men snälla lilla du. Det är ju just det vi sitter och diskuterar. Vad händer om man trappar ner faktorn värdeminskning genom att köpa en BEGAGNAD elbil och INTE förlorar 200 000 på sin elbil...?
Säg att man köper den för 100 000 och säljer den för 50 000 tre år senare. Visst får man en värdeminskning på 50 000. Men för det första så har dieselbilen en värdeminskning OCKSÅ! Plus att den har dragit ca 146 000 i diesel mot ca 36 000 i el, räknat på körsträckan TS pratade om!

En jävla skillnad faktiskt..... Man får t o m råd att slänga in ett sprillans nytt batteri för den besparingen!
OM det öht behövs! Batterierna pajar inte alls i den utsträckningen som elbilshatarna påstår.
När det gäller "dyrare reparationer" så glömmer du igensatta DPF:er, kamremsbyten, olja, oljefilter, luftfilter och annat som kostar pengar på en diesel och INTE gör det på en elbil. Plus högre årsskatt.
Svårt att säga exakt vad som går plus eller minus där. Men det är INTE så att dieselbilen klart och tydligt blir mycket billigare på service och underhåll. Inte med mindre än att batteriet fuckar ur totalt, och det är som sagt inte alls så vanligt som vissa tror...
Citera
2026-03-29, 07:04
Medlem
Citat:
Som du noterat själv så börjar man kunna få tag på en begagnad elbil med halvsjysst räckvidd för neråt 100 000.
Den summan ställer du naturligtvis mot ditt nästa tilltänkta dieselobjekt. Vad blir skillnaden?
Kolla också upp vad du köper innan du slår till. Elbilar har egentligen samma "problem" som bilköp i största allmänhet. Det finns bra modeller och mindre bra... Om du nu kunde laga dieselbilar, är du så händig att du kan pruta på t ex en Renault Zoe som gått ca 10 000 mil och byta det där krånglande lagret på rotorn SJÄLV gratis så har du en bil som går 10 000 mil billiga mil till innan det är dags för nästa lagerbyte!
Få klart för dig VAR just DU kommer att ladda och vad det kommer att kosta! Rätt stor skillnad på om du måste snabbladda på "utestolpe" för att ta dig hem eller om du bara stoppar i kabeln på kvällen när du kommer hem och har ett jävligt bra avtal om låg taxa på natten med elleverantören!
Men ca 4000 mil per år ger 333 mil i månaden. Vilket ger runt tusenlappen i drivmedel i månaden jämfört med de ca 4000 kr /mån för dieseln som du mycket riktigt kom fram till...

Finansiering får du klura lite själv på hur du löser. Men jämfört med bara drivmedlet finns det alltså rätt goda marginaler att ta av!
Försäkring gör du så enkelt som att du kollar bilens regnummer mot vad ditt försäkringsbolag tar för olika försäkringsalternativ. Lätt att kolla upp via deras hemsidor.
Har jobbat som bilmek i många år så skruva bilar är tyvärr någonting jag kan.

Men du faller också in på att köpa en motsvarande dieselbil jämfört med elbilen,.
Jag vill jämföra en e-up, leaf, zoe etc. för typ 100 med en golf, v50, 308 för typ 20.

Och då blir det räntekostnad och värdeminskning som faller på elbilen och inte på fossilbilen.

Sen visst tillkommer mer reparationer på en gammal skitbil men brukar aldrig vara stora summor, visst kan en motor rasa och det innebär kanske 10k i delar men överlag landar man på nån tusenlapp per år.

Samtidigt som problem med batterier sakta börjar smyga fram när åldern tar ut sin rätt. Och då räcker inte 10k om det skulle haverera.

Men sammanfattningsvis så kör jag fossilbil för ca 4000 i månaden och elbil för ca 1000, så har jag 3000 att röra mig med för att finansiera ekipaget.
Men jag vill ju spara pengar, inte bara ha en elbil.

Och säg att jag kan komma ner i 3000 i månaden för drift och finansiering så har jag ändå "bara" sparat 12000 per år men har samtidigt behövt kompromissa med exempelvis begränsad räckvidd, kass värme och ingen dragkrok.

Vi kommer givetvis alltid ha någon form av fossilbil med dragkrok hemma ändå så det sista kanske bara lät gnälligt
Citera
2026-03-29, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Elbil alla dagar i veckan, stryk hybrid (dyrare service och skatt).

Går det att komma ner till 2-3k? Beror ju på vad du räknar in i kosten och hur länge du tänker behålla bilen. Skulle säga att en Model 3 SR med LFP-batterier är ett skottsäkert val, de börjar väl på runt 220' om du vill köpa en med drivlinegaranti kvar.
Då får du en elbil som förbrukar ungefär 140-150 Wh/mil om du håller dig till hastighetsgränserna, dvs. knappt 3:-/mil för elen, räkna med att den kostar runt 7-8000:- mer i försäkring (om du ska ha hel) än motsvarande diesel så det blir 2:-/mil till. (totalt 4:-/mil)
Om värdeminskningen följer normal kurva så tappar den 50% på tre år, och så verkar det vara, 110' på 12000 mil, gör ca 9:-/mil, service är runt 500:-/år om du gör det själv, nya torkarblad och kupéfilter.
Däck håller ca 5000 mil, en uppsättning kostar kanske 6000:- om du lägger om dem själv. Så 1.50:-/mil där.

Summerar vi det så hamnar vi alltså på en milkostnad om ca 17.50:- över 3 år (nej, du når inte 2-3k med såpass dyr bil)
När jag räknar på samma sätt på en diesel som drar 0.6 så blir bränsle, skatt, försäkring, däck och service (som du gör själv) ca 20:-/mil, utan värdeminskning, eftersom du tydligen köper billigare dieslar så blir den väl inte lika hög men 0 är den aldrig.

Så inlägget slutar på samma sätt som det började elbil alla dagar i veckan. Inte bara för ekonomin, finns ju flera andra saker som är trevligare med dem utöver den.
Kommer aldrig i mitt liv köpa en bil för 200, har i snart 20 års tid "aldrig" köpt en bil över 30k att pendla med.
Kan tänka mig att finansiera en extremt ekonomisk bil för typ 100, kommer inte ta ett jättelån bara för att köra till jobbet.

Värdeminskning är väl 0 om man säljer den för den summa den är inhandlad för nåt år senare?

Kan du ställa upp beräkningen av milkostnad, vad tar man upp för faktorer för att få 20kr milen?

Och frågan just nu är 100% ekonomisk. Hade t.ex en lada niva varit mest ekonomisk så kör jag den.
Citera
2026-03-29, 08:02
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

Är en Zoe kul att köra på motorväg med de små mopedhjulen?

Har den bagageutrymme?

Orkar den spontandra ett släp?

Hur funkar den på vinterväg upp till fjällen?

Reservhjul?

Har den ens ett baksäte?

Är en elbil för 100000 inte farligt nära batteribyte?

Kan den tankas på 1 minut och köras 70 mil utan stopp?

Tycker det är för lätt för er elvurmare att fånknappa på era miniräknare och lämna bort vardagens viktigaste faktorer för att kunna skryta om låga månadskostnader, när i verkligheten bilen ni föreslår är totalt undermålig mot jämförd bränslebil i samma prisklass.

En elbil för 100 är en riktig sketen lite snålbubbla utan någon räckvidd medans ens vanlig bil behöver reparationer (precis som elbilen) men därtill är ett komplett fordon.
Senast redigerad av solstrålar 2026-03-29 kl. 08:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in