Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Ja, hej. Kul att du funderar på elbil!

Som du noterat själv så börjar man kunna få tag på en begagnad elbil med halvsjysst räckvidd för neråt 100 000.
Den summan ställer du naturligtvis mot ditt nästa tilltänkta dieselobjekt. Vad blir skillnaden?
Kolla också upp vad du köper innan du slår till. Elbilar har egentligen samma "problem" som bilköp i största allmänhet. Det finns bra modeller och mindre bra... Om du nu kunde laga dieselbilar, är du så händig att du kan pruta på t ex en Renault Zoe som gått ca 10 000 mil och byta det där krånglande lagret på rotorn SJÄLV gratis så har du en bil som går 10 000 mil billiga mil till innan det är dags för nästa lagerbyte!
Få klart för dig VAR just DU kommer att ladda och vad det kommer att kosta! Rätt stor skillnad på om du måste snabbladda på "utestolpe" för att ta dig hem eller om du bara stoppar i kabeln på kvällen när du kommer hem och har ett jävligt bra avtal om låg taxa på natten med elleverantören!
SEDAN sätter du dig och börjar räkna!

Men ca 4000 mil per år ger 333 mil i månaden. Vilket ger runt tusenlappen i drivmedel i månaden jämfört med de ca 4000 kr /mån för dieseln som du mycket riktigt kom fram till...
Finansiering får du klura lite själv på hur du löser. Men jämfört med bara drivmedlet finns det alltså rätt goda marginaler att ta av!
Försäkring gör du så enkelt som att du kollar bilens regnummer mot vad ditt försäkringsbolag tar för olika försäkringsalternativ. Lätt att kolla upp via deras hemsidor.
Har jobbat som bilmek i många år så skruva bilar är tyvärr någonting jag kan.
Men du faller också in på att köpa en motsvarande dieselbil jämfört med elbilen,.
Jag vill jämföra en e-up, leaf, zoe etc. för typ 100 med en golf, v50, 308 för typ 20.
Och då blir det räntekostnad och värdeminskning som faller på elbilen och inte på fossilbilen.
Sen visst tillkommer mer reparationer på en gammal skitbil men brukar aldrig vara stora summor, visst kan en motor rasa och det innebär kanske 10k i delar men överlag landar man på nån tusenlapp per år.
Samtidigt som problem med batterier sakta börjar smyga fram när åldern tar ut sin rätt. Och då räcker inte 10k om det skulle haverera.
Men sammanfattningsvis så kör jag fossilbil för ca 4000 i månaden och elbil för ca 1000, så har jag 3000 att röra mig med för att finansiera ekipaget.
Men jag vill ju spara pengar, inte bara ha en elbil.
Och säg att jag kan komma ner i 3000 i månaden för drift och finansiering så har jag ändå "bara" sparat 12000 per år men har samtidigt behövt kompromissa med exempelvis begränsad räckvidd, kass värme och ingen dragkrok.
Vi kommer givetvis alltid ha någon form av fossilbil med dragkrok hemma ändå så det sista kanske bara lät gnälligt