2026-03-28, 18:10
Medlem
Har jobbat som konsult sen jag kom ut från universitetet i slutet på åttiotalet. Nu är jag 60+ och känner att jag gjort mitt på arbetsmarknaden.

Skulle va skönt att sluta och börja plocka på tjänstepensionen.

Har många gamla kunder som jag har en bra relation med och som förmodligen gärna vill betala för att jag hjälper dom ett tag till.

Är det ok att jag försörjer mig på pension och parallellt med detta kör ett eget bolag som fakturerar för mina tjänster?

Hur blir det i så fall med inbetalning från det egna bolaget till statlig pension och tjänstepension? Känns konstigt att ta ut pension samtidigt som man betalar in?
Citera
2026-03-28, 18:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag googlade och fick detta svar av AI så bara att köra på. Njut av livet.

Ja, det går utmärkt att ta ut tjänstepension och samtidigt jobba, ofta kallat "jobbonär". Det är vanligtvis fördelaktigt från 67 års ålder (2026) då skatten är lägre. Du kan ofta välja att ta ut delar av tjänstepensionen (t.ex. 25, 50 eller 75 %) och arbeta resterande tid. Tänk på att hög totalinkomst från lön och pension kan leda till statlig skatt.
Pensionsmyndigheten
Pensionsmyndigheten
+2
Viktiga punkter att tänka på:
Uttagsregler: Tjänstepension kan oftast tas ut tidigast från 55 års ålder (för statligt anställda 61 år), men kollektivavtal kan styra detta, skriver Alecta och Swedbank.
ITP-regler: Är du privatanställd och har ITP, kan du inte ta ut tjänstepensionen och jobba heltid samtidigt utan att det motsvarar en minskning av arbetstiden, uppger Söderberg & Partners.
Skatt: När du jobbar och tar ut pension samtidigt kan din totala inkomst bli så hög att du betalar statlig inkomstskatt. Det är ofta skattemässigt fördelaktigt att vänta med uttag till januari det år du fyller 67 år (från 2026) då jobbskatteavdraget är högre, förklarar Pensionsmyndigheten.
Inbetalningar upphör: För många privatanställda tjänstemän upphör nya inbetalningar till tjänstepensionen när du fyller 65 år.
Kolla med bolaget: Kontakta de bolag som förvaltar din tjänstepension för att veta vad som gäller för just ditt avtal.
Pensionsmyndigheten
Pensionsmyndigheten
+4
För att planera ditt uttag, logga in på minPension.se.
Citera
2026-03-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Har jobbat som konsult sen jag kom ut från universitetet i slutet på åttiotalet. Nu är jag 60+ och känner att jag gjort mitt på arbetsmarknaden.

Skulle va skönt att sluta och börja plocka på tjänstepensionen.

Har många gamla kunder som jag har en bra relation med och som förmodligen gärna vill betala för att jag hjälper dom ett tag till.

Är det ok att jag försörjer mig på pension och parallellt med detta kör ett eget bolag som fakturerar för mina tjänster?

Hur blir det i så fall med inbetalning från det egna bolaget till statlig pension och tjänstepension? Känns konstigt att ta ut pension samtidigt som man betalar in?

TJP är lite krångligare du får bara jobba 20 timmar i veckan eller nåt i den stilen.. men fakturerar du med eget AB och enbart utdelningar bör det funka.
Citera
2026-03-28, 18:47
Medlem
TheJesuits avatar
Jag började ta ut min tjänstepension när jag var 58. Man gör ett statement att man inte har för avsikt att jobba i samband med det. Däremot tror jag inte att det sker någon återkoppling till pensionsbolaget om du skulle arbeta. Kör man lite grand så måste de ju vara ok, men har ju liksom inte skrivit på att man skall vara evigt passiv intill döden.
Citera
2026-03-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag började ta ut min tjänstepension när jag var 58. Man gör ett statement att man inte har för avsikt att jobba i samband med det. Däremot tror jag inte att det sker någon återkoppling till pensionsbolaget om du skulle arbeta. Kör man lite grand så måste de ju vara ok, men har ju liksom inte skrivit på att man skall vara evigt passiv intill döden.

Nu enligt senaste reglerna, om det var i år eller 2025, kan du bromsa tjänstepensionen också och sen köra på som vanligt så länge du orkar och sen sätta igång utbetalningarna igen.
Citera
2026-04-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
TJP är lite krångligare du får bara jobba 20 timmar i veckan eller nåt i den stilen.. men fakturerar du med eget AB och enbart utdelningar bör det funka.

Man kan väl strunta i att betala in tjänstepension. Bättre att lägga pengarna på hög i bolaget.

Men hur funkar det om man låter bolaget betala in till en kapitalförsäkring som står på mitt personnummer?

Kan jag ta ut det på samma sätt som ett pensionsspar och skatta som inkomst vid uttag, eller hur blir det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in