Prepare for driving restrictions and four-day working weeks as Iran crisis deepens, warns former BP executive
Nick Butler, former BP head of strategy and a policy advisor to ex-PM Gordon Brown, said limiting drivers to alternate days based on their vehicle's registration number would be one measure.
Another would be for employers to allow an extra day off for staff every week to reduce commuter traffic.
En långsiktig läxa av detta är att vi absolut måste se till att så snabbt som möjligt bli oberoende av fossila bränslen, med de beroenden som dessa innebär av Mellanöstern, Ryzzland, m.fl. Världen är på god väg i detta, av andra skäl, men det måste nu snabbas upp.
F ö kan många av oss också jobba hemifrån mer, precis som under Covid. I t ex mitt jobb kan jag egentligen göra allting hemifrån, fem dagar i veckan, men numera tillåts bara två.
Sen har vi ju också en rejäl gökunge i boet med den snabbt växande AI-industrin med dess ENORMA energikrav för nya gigantiska serverhallar. Och till vilken nytta egentligen? AI slop... Kan nog iaf dra lite i handbromsen där.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-03-28 kl. 17:56.
Blir det inte kuponger som -73
Det var ju efter det vi byggde kärnkraften. 12 reaktorer på 13 år.
Det var annan fart på den tiden, nu skulle det ta 15 år och bygga ut stamnätet till valdemarsvik om man nu väljer att bygga kärnkraftverk där som senaste förslaget vill😂😆
En långsiktig läxa av detta är att vi absolut måste se till att så snabbt som möjligt bli oberoende av fossila bränslen, med de beroenden som dessa innebär av Mellanöstern, Ryzzland, m.fl. Världen är på god väg i detta, av andra skäl, men det måste nu snabbas upp.
Precis den spark i baksätet som vi behöver, säger dansk expert.
Situationen bør få de politiske ledere i Europa til at vågne op, lyder budskabet fra Jens Mattias Clausen, der er EU-chef i den grønne tænketank Concito.
- Den hastigt eskalerende energikrise er måske præcis det spark bagi, som endelig får Europa til at håndtere vores grundlæggende problem: Afhængigheden af dyr, importeret olie og gas, hvor prisen svinger ukontrollabelt i en stadig mere uforudsigelig verden.
Situationen bør få de politiske ledere i Europa til at vågne op, lyder budskabet fra Jens Mattias Clausen, der er EU-chef i den grønne tænketank Concito.
- Den hastigt eskalerende energikrise er måske præcis det spark bagi, som endelig får Europa til at håndtere vores grundlæggende problem: Afhængigheden af dyr, importeret olie og gas, hvor prisen svinger ukontrollabelt i en stadig mere uforudsigelig verden.
Jag hörde samma från ett möte mellan finansiella rådgivare på en större svensk bank, som jag hade turen att vara inbjuden till, med experter inom flera områden, med järnkoll på marknaderna.
Kan iofs tyckas vara rätt självklart. Vi borde ju ha lärt oss detta för länge sen i någon av de föregående oljekriserna.
Han har ju rätt.
Men vad skulle krävas för att Europa blir fri från olja, gas och kol? Och självförsörjande på kärnkraft, vind och sol? Hur många stora kärnkraftverk behöver byggas i Europa tro...
Svar (kanske), 360 kärnkraftverk, som kostar 100 miljarder kronor styck.
Att göra hela EU självförsörjande på fossilfri el enbart genom kärnkraft är en gigantisk ingenjörsmässig utmaning. För att svara på din fråga behöver vi titta på dagens energiförbrukning och hur den förväntas öka när vi fasar ut fossila bränslen för bilar, uppvärmning och industri.
Här är en uppskattning baserad på aktuella data:
1. Hur mycket el behövs?
EU förbrukar idag cirka 2 800 TWh (terawattimmar) el per år. Men om vi ska ersätta all olja, gas och kol (för transporter, stålproduktion, uppvärmning etc.) räknar experter med att elbehovet minst kommer att fördubblas.
Vi utgår från ett framtida behov på ca 6 000 TWh per år för ett helt elektrifierat och fossilfritt EU.
2. Kapacitet för ett "stort" kärnkraftverk
Ett modernt, stort kärnkraftverk (som t.ex. finska Olkiluoto 3 eller franska EPR-reaktorer) producerar ungefär 13 TWh per år (vid hög nyttjandegrad).
3. Antal kärnkraftverk som behövs
Om vi skulle täcka hela behovet på 6 000 TWh enbart med kärnkraft:
* Totalt antal: 6000 / 13 \approx 460 stora reaktorer.
* Idag har EU ca 100 reaktorer i drift (vilka täcker ca 22 % av dagens elbehov).
* Det innebär att EU skulle behöva bygga ungefär 360 nya stora reaktorer utöver de som redan finns.
Fördelning per medlemsland
EU har 27 medlemsländer. Om vi fördelar dessa 460 reaktorer jämnt (vilket är osannolikt i verkligheten på grund av geografiska och ekonomiska skillnader) blir snittet:
> Ca 17 stora kärnkraftverk per EU-land.
>
| Kategori | Antal (ca) |
|---|---|
| Totalt antal reaktorer i ett "kärnkraft-EU" | 460 st |
| Befintliga reaktorer (som måste ersättas på sikt) | 100 st |
| Nya reaktorer som måste byggas | 360 st |
| Genomsnitt per medlemsland | 17 st |
Verklighetskollen: Är det rimligt?
Att bygga 17 stora reaktorer per land är en extrem siffra. I verkligheten ser utmaningarna ut så här:
* Geografi: Länder som Österrike, Danmark och Luxemburg har lagar mot kärnkraft eller saknar lämpliga platser.
* Energimix: De flesta scenarier för ett självförsörjande Europa bygger på en kombination av kärnkraft, vindkraft och solenergi för att hålla kostnaderna nere och öka säkerheten i systemet.
* Tid och kostnad: Att bygga en enda reaktor tar idag ofta 10–15 år och kostar över 100 miljarder kronor.
Skulle du vilja att jag räknar på hur mycket landyta som skulle krävas om vi istället försökte göra samma sak med enbart sol- eller vindkraft?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-03-28 kl. 20:17.
Blir en härlig krydda i valrörelsen! Negativt för tidelaget, läge nu för fyll-Magda, tant Ringmuskeln och överbuds-Doggystyle att lova "kompensation" åt utsatta grupper.
Väst är vekt och värdelöst. Två veckors konflikt med några oljemusslor och våra nationer håller på att gny i högan sky om hur nära undergången vi är. Vi är papperstigrar och när våra importerade musslor fattar detta är charaden över och de tar över.
Fan vad härligt. Jag skiter i om jag blir lite fattigare. Lönerna är så inihelvetes för höga nuförtiden ändå.
Ni jävla loosers pissar ändå bara bort era löner på iphones och knullresor till thailand.
Knappast att ni gör något vettigt för ert överbetalda jävla låtsasjobb ändå.
1 dags mindre jobb är helt underbart. Lite inflation och lägre lön kommer bara göra er gott era bortskämda jävla glin.
(ååååh buuuhuuu jag får inte köra min överbelånade BMW varje dag så brushorna ser jag är framgångsrik på mitt vikariat på äldreboendet....ååååh buuuhuuu)
Blir fint som fan det här.
Senast redigerad av KaninHitler 2026-03-28 kl. 21:05.
(I övrigt pratar de mest om att situationen i Iran håller på att glida USA ur händerna och att Kina och Ryssland då kan tvingas ingripa om globalhandeln hotas)
Kina och Ryssland har ju fri lejd i Hormuzsundet så det kan bli just så att Ryssland kan bli Europas räddande ängel ifall det här blir långvarigt. Vilket jag tror att det blir. USA kan inte besegra Iran utan enorma förluster i manskap. Det är man inte villiga att ta, folk kommer inte att acceptera tiotusentals eller hundratusentals döda unga amerikaner. Israel har ingen möjlighet alls att besegra Iran, det finns inte på världskartan.
Det kommer alltså att bli som de här britterna säger, en rejäl välfärdsförändring i framförallt Europa som inte är självförsörjande med någonting. USA klarar sig bättre med tanke på sin storlek och sina redan säkrade oljereserver. Iran kommer inte att rulla över på rygg oavsett vad Europa och Trump hoppas på.
Fan vad härligt. Jag skiter i om jag blir lite fattigare. Lönerna är så inihelvetes för höga nuförtiden ändå.
Ni jävla loosers pissar ändå bara bort era löner på iphones och knullresor till thailand.
Knappast att ni gör något vettigt för ert överbetalda jävla låtsasjobb ändå.
1 dags mindre jobb är helt underbart. Lite inflation och lägre lön kommer bara göra er gott era bortskämda jävla glin.
(ååååh buuuhuuu jag får inte köra min överbelånade BMW varje dag så brushorna ser jag är framgångsrik på mitt vikariat på äldreboendet....ååååh buuuhuuu)
Blir fint som fan det här.
Så kan det nog bli, men gissa vilka som drabbas värst då? Inte dem du gnäller på iaf. Tror du att dina parasitbidrag kommer att höjas för att kompensera för ökade levnadskostnader, så tror du antagligen fel.