2026-03-28, 14:12
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En man i 20-årsåldern blev under lördagen påkörd av en spårvagn i centrala Göteborg. Både polis och ambulans larmades till platsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/person-pakord-av-sparvagn-vid-brunnsparken-i-goteborg

När ska Glenn&Co lära sig egentligen att spårvagnar är hårda och människor mjuka?
Citera
2026-03-28, 14:29
Medlem
kalkryggars avatar
Jag talade med en kvinna som är spårvagnschaufför i Götlaborg. Hon berättade att arbetssituationen är helt bisarr för de som jobbar i lokaltrafiken och fler och fler flyr från de jobben.

Hon hade sagt upp sig och skulle jobba som lokalvårdare i ett köpcentrum. Det skulle uppenbarligen till och med vara högre betalt som städkärring än att köra buss och spårvagn.

Hon sa även att vi kunde förvänta oss mer olyckor med spårvagnar kommande tider då det nästan bara är oerfarna som kör nu och de är stressade och har scheman från helvetet.

När jag var i Götlaborg för några månader sen så körde spårvagnarna som dårar. Men i Brunsparken så kör de nästan inte alls. Det kan ta en spårvagn 10-15 minuter att ta sig igenom den knutpunkten om man har tur.

Man är lite intresserad av vad som orsakade olyckan? Någon oerfaren stressad förare som kanske inte ens kan fortsätta detta jobbet efter den här olyckan?

Bra samhälle vi har.
Citera
2026-03-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/person-pakord-av-sparvagn-vid-brunnsparken-i-goteborg

När ska Glenn&Co lära sig egentligen att spårvagnar är hårda och människor mjuka?

Samma förhållanden gäller i och för sig mellan bilar, tåg eller bussar till människor också. Men ja, det verkar vara oproportionerligt många spårvagnsolyckor i Göteborg. Det springs en hel del över spåren utan större eftertanke vilket ju egentligen är ganska märkligt, ingen hade vågat vara lika oförsiktig framför ett tåg.
Citera
2026-03-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag talade med en kvinna som är spårvagnschaufför i Götlaborg. Hon berättade att arbetssituationen är helt bisarr för de som jobbar i lokaltrafiken och fler och fler flyr från de jobben.

Hon hade sagt upp sig och skulle jobba som lokalvårdare i ett köpcentrum. Det skulle uppenbarligen till och med vara högre betalt som städkärring än att köra buss och spårvagn.

Hon sa även att vi kunde förvänta oss mer olyckor med spårvagnar kommande tider då det nästan bara är oerfarna som kör nu och de är stressade och har scheman från helvetet.

När jag var i Götlaborg för några månader sen så körde spårvagnarna som dårar. Men i Brunsparken så kör de nästan inte alls. Det kan ta en spårvagn 10-15 minuter att ta sig igenom den knutpunkten om man har tur.

Man är lite intresserad av vad som orsakade olyckan? Någon oerfaren stressad förare som kanske inte ens kan fortsätta detta jobbet efter den här olyckan?

Bra samhälle vi har.

Inget ansvar verkar läggas på som springer hit o dit över spåren med hörlurar o blicken neråt på skärmen. Ett under att inte fler blir påkörda.
Tror inte man får mer lön som städare i ett köpcentrum än som chaufför.
Citera
2026-03-28, 14:48
Medlem
Citat:

Bra samhälle vi har.

Pumpar de tider alltså? Varför inte hänga på en extra vagn, eller köra 2 tåg efter varann.
Det är väl sällan konkurrens om spåren, och körvilliga negrer finns det gott om i GBG
Citera
2026-03-28, 14:58
Medlem
auruns avatar
Man ser var spårvagnar går om man inte kan det utantill. Det är spår i marken liksom. De är stora, tunga, hårda och låter mycket. Helt omöjligt att bli påkörd om man själv inte gjort något fel eller varit extremt påverkad/berusad.
Citera
2026-03-28, 14:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Inget ansvar verkar läggas på som springer hit o dit över spåren med hörlurar o blicken neråt på skärmen. Ett under att inte fler blir påkörda.
Tror inte man får mer lön som städare i ett köpcentrum än som chaufför.

Jag tror inte att det är så att folk springer framför spårvagnar mer oansvarigt än i övriga fall. Jag tror nog mer på att de har ett väldigt trasigt system.

Just lönen för spårvagnschaufförer är en känd sak som anses vara en (kanske den största) faktorn till varför folk flyr från det jobbet.

Kvinnan skulle jobba kväll och natt som städkärring och sa hon skulle ha flera tusen mer ut efter skatt. Som chaufför så hade hon värre scheman där det var mycket kväll och natt blandat med förmiddag och eftermiddag. Så hennes schema skulle bli mer enhetligt och lönen högre.

Jag förstår inte varför hon skulle ljuga om det.

Men därför det skulle vara intressant att veta vad som orsakade olyckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Pumpar de tider alltså? Varför inte hänga på en extra vagn, eller köra 2 tåg efter varann.
Det är väl sällan konkurrens om spåren, och körvilliga negrer finns det gott om i GBG

Problemet är att det slutar fler folk än vad som kommer till. De kan inte anställa vem som helst för att köra dessa fordon. De har ju till och med dragit in linjer och sträckor för att det inte finns folk för att köra vagnarna.

Sen ska uppenbarligen spåren vara helt trasiga och hastigheten är begränsad i nästan hela staden för att spåren inte anses hålla.

Så alla som befinner sig runt spårvagnar i Götlaborg bör nog hålla ett extra öga öppet. Eller allra helst inte uppehålla sig i Götlaborg över huvud taget. För säkerheten.
Citera
2026-03-28, 15:13
Medlem
TheGretaResets avatar
Redbergsvägen/Olskroken är den mest olycksdrabbade sträckan. Har i alla fall varit historiskt.

Själv bara sett en olycka på västra hamngatan (klippte benet på en pensionär). Det var väl där kurtans kompis skadade sig?

Haha, nä fy fan. Det har jag tänkt att köra spårvagnen måste ju vara hur djävla stressigt som helst.
Citera
2026-03-28, 15:27
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är så att folk springer framför spårvagnar mer oansvarigt än i övriga fall. Jag tror nog mer på att de har ett väldigt trasigt system.

Just lönen för spårvagnschaufförer är en känd sak som anses vara en (kanske den största) faktorn till varför folk flyr från det jobbet.

Kvinnan skulle jobba kväll och natt som städkärring och sa hon skulle ha flera tusen mer ut efter skatt. Som chaufför så hade hon värre scheman där det var mycket kväll och natt blandat med förmiddag och eftermiddag. Så hennes schema skulle bli mer enhetligt och lönen högre.

Jag förstår inte varför hon skulle ljuga om det.

Men därför det skulle vara intressant att veta vad som orsakade olyckan.

Problemet är att det slutar fler folk än vad som kommer till. De kan inte anställa vem som helst för att köra dessa fordon. De har ju till och med dragit in linjer och sträckor för att det inte finns folk för att köra vagnarna.

Sen ska uppenbarligen spåren vara helt trasiga och hastigheten är begränsad i nästan hela staden för att spåren inte anses hålla.

Så alla som befinner sig runt spårvagnar i Götlaborg bör nog hålla ett extra öga öppet. Eller allra helst inte uppehålla sig i Götlaborg över huvud taget. För säkerheten.
Jaja.
Det verkar som du pratar strunt, men jag kan inte säg emot.

Dom kan alltså inte anställa vem som helst. Okej? Men ändå sitter det en turban bakom spakarna i varannan vagn, och dom å din morsa skulle tydligen kunna växla upp i lön på ett städjobb?
Hur går det ihop mr åderförkalkning?
Citera
2026-03-28, 16:18
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jaja.
Det verkar som du pratar strunt, men jag kan inte säg emot.

Du låter snurrig. Vad är det som skulle vara strunt och varför?

Citat:
Dom kan alltså inte anställa vem som helst. Okej? Men ändå sitter det en turban bakom spakarna i varannan vagn, och dom å din morsa skulle tydligen kunna växla upp i lön på ett städjobb?
Hur går det ihop mr åderförkalkning?

Det är ganska höga krav på att få gå utbildningen och uppenbarligen enligt uppgift så kuggar de flesta.

Nu har jag ingen aning om det är så att varannan chaufför har turban. Men vad har det med saken att göra. Jag känner några som har turban och de är väldigt vassa programmerare.

Vad min morsa har med städjobb att göra begriper jag inte alls? Du inte bara låter snurrig. Du låter helt väck faktiskt.

Men som sagt så skulle det vara intressant att reda i vad orsaken till olyckan är.
Citera
2026-03-28, 17:05
Medlem
Citat:
Du låter snurrig. Vad är det som skulle vara strunt och varför?

Det är ganska höga krav på att få gå utbildningen och uppenbarligen enligt uppgift så kuggar de flesta.

Nu har jag ingen aning om det är så att varannan chaufför har turban. Men vad har det med saken att göra. Jag känner några som har turban och de är väldigt vassa programmerare.

Vad min morsa har med städjobb att göra begriper jag inte alls? Du inte bara låter snurrig. Du låter helt väck faktiskt.

Men som sagt så skulle det vara intressant att reda i vad orsaken till olyckan är.
Jag är snurrig? Du skriver mycket men får inget sagt.

"Det är ganska höga krav på att få gå utbildningen och uppenbarligen enligt uppgift så kuggar de flesta" - är ju väldigt precist uttryckt. Men tydligen tjänar de flera tusen mer på att köra golvmopp.
Vilken jävla nigger skulle välja spårvagn framför en skurmaskin?
Riktigt så dumma är dom inte.

(bortse från huvudbonader och din mamma. du klarade inte av det och det blir OT)
Citera
2026-03-28, 17:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Lite sjukt att de har tunnelbanan ute i trafiken i göteborg. Tycker man läser titt som tätt att det händer grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in