2026-03-28, 12:37
Medlem
Har kört Mac sedan 2009 och en av de saker jag tyckt varit fantastiskt är de automatiska säkerhetskopiorna via Time Machine. Jag hade en AirPort Extreme med inbyggd HDD av största variant, det lilla vita ”tornet”, men Apple fick ju för sig att lägga ner vidare utveckling 2018 så det gick några år efter det sen dog hårddisken i min Extreme, och så köpte jag en LinkSys router som jag hade läst mig till skulle kunna funka som Time Machine med en extern HDD inkopplad, men det verkade vara fel, så jag har kört utan Time Machine i några år nu.

Men jag skulle verkligen vilja få i gång Time Machine igen, så det funkar exakt lika smidigt som det gjorde med Apple AirPort Extrem, med nån modern router där man kan koppla in en extern HDD som sen sköter trådlös automatisk backup som AirPort Extreme gjorde.

Har läst att Synology routrar ska klara det, men stämmer det? Har kollat lite på denna modell Synology WRX560
Men kan nån bekräfta att det funkar, och är lätt att få igång?
Citera
2026-03-28, 18:08
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har kvar en gammal AirPort Extreme med extern hårddisk.
När den inte fungerar kommer jag bli ledsen.
Vill också veta hur man börjar från noll!
Citera
2026-03-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har kvar en gammal AirPort Extreme med extern hårddisk.
När den inte fungerar kommer jag bli ledsen.
Vill också veta hur man börjar från noll!

Jag har kvar min gamla AirPort Extreme, men har inte testat med extern HDD till den och ha den ansluten till mitt WiFi eller med kabel till nuvarande Linksys, om det skulle vara en lösning?
Alltså att Linksys fixar modernt WiFi och skickar data för backup via kabel till min APE och dess externa HDD?
Citera
2026-03-28, 19:59
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har kvar min gamla AirPort Extreme, men har inte testat med extern HDD till den och ha den ansluten till mitt WiFi eller med kabel till nuvarande Linksys, om det skulle vara en lösning?
Alltså att Linksys fixar modernt WiFi och skickar data för backup via kabel till min APE och dess externa HDD?

Det funkar att använda en extern USB-disk till en AirPort Time Capsule, men om jag minns rätt måste Time Capsule vara router också, annars kommer inte Macen att hitta den i nätverket. Så att ansluta den med kabel till din Linksys lär inte funka.

Varför inte köpa en Synology Disk Station, tex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/synology-diskstation-ds223j/1030626.8931/

Stoppa i två hårrdiskar och få en massa lagring och dessutom TimeMachine-funktion. Lär mer här:
https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with _Time_Machine
Citera
2026-03-29, 16:56
Medlem
S Nubbens avatar
Lämplig dator, i mitt fall en begagnad HP-laptop som köptes billigt, plus rejäl USB-disk. Installera linux + samba. Konfigurera upp samba som TimeMachine och du har din TM-server.

En laptop har också fördelen att den har batteri så att den inte tvärdör när strömmen går och i värsta fall gör din backup korrupt. Jag la in ett litet script som kollar om den går på batteri eller nätström. Batteridrift och den går ner under 25% så stänger jag av den snyggt och snällt.
Citera
2026-03-30, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det funkar att använda en extern USB-disk till en AirPort Time Capsule, men om jag minns rätt måste Time Capsule vara router också, annars kommer inte Macen att hitta den i nätverket. Så att ansluta den med kabel till din Linksys lär inte funka.

Varför inte köpa en Synology Disk Station, tex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/synology-diskstation-ds223j/1030626.8931/

Stoppa i två hårrdiskar och få en massa lagring och dessutom TimeMachine-funktion. Lär mer här:
https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with _Time_Machine

Hm….

Jag tackar för råd och tips, men även om NAS kan vara intressant i sig så känns det ändå som lite för mycket och omständigt (och rätt dyrt…?) för det relativt enkla behov jag har. Hur skulle det funka med den Synology router jag länkade? Skulle det funka med en enkel extern HDD still den, eller ett enkelt billigt kabinett för två enkla HDD i RAID i det, som sen den routern kan köra fullt automatisk Time Machine till och att det funkar precis som det gjorde med den Apple Time Capsule jag hade förut?
Citera
2026-03-30, 18:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm….

Jag tackar för råd och tips, men även om NAS kan vara intressant i sig så känns det ändå som lite för mycket och omständigt (och rätt dyrt…?) för det relativt enkla behov jag har. Hur skulle det funka med den Synology router jag länkade? Skulle det funka med en enkel extern HDD still den, eller ett enkelt billigt kabinett för två enkla HDD i RAID i det, som sen den routern kan köra fullt automatisk Time Machine till och att det funkar precis som det gjorde med den Apple Time Capsule jag hade förut?

Synology-routern har TM-funktion, så om du ändå ska byta router är det ju en bra grej. En extern USB-disk som man formaterar med routerns inbyggda verktygsprogram så ska det funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in