2026-03-28, 10:51
Medlem
Sladdarens avatar
Sibylla lanserade i mars 2026 ett helt nytt och utökat sortiment av korvar, burgare och dressingar i dagligvaruhandeln (matbutiker) för att göra det enkelt att laga "gatukökskäk" hemma.

Är ju trevligt :-) Är väldigt få till inga etablerade gatukök, snabbmatskedjor som bjuder på sig själv så mycket i hemmaköket till bråkdelen av kostnaden. Sibylla kan förknippas för många med goda och härliga smakminnen sen 80-90 talet när de var som mest dominanta över hela landet. Där alla visste hur stabilt gott det var och är än idag för många, men där matställena har succesivt försvunnit och dragits ner på ordentligt men inte ännu på bekostad av konkurrens ser jag det som. Så stället etablerar de sig ordentligt istället på butikshyllan i varje butik

Vad tycker ni som testat alla deras korvar, burgare, såser dressingar relativt annat och kanske tom prismässig likhet .. Blir idag i helgen å testa allt men redan testat deras burgare och kokkorv sen förr men recensera gärna era åsikter pr produktnyhet ni testat ;-) vore kul

https://www.atria.se/nyhetsrum/2026/sibyllas-gatukokskak-flyttar-in-i-hemmen/
Senast redigerad av Sladdaren 2026-03-28 kl. 10:54.
Citera
2026-03-28, 11:08
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag upplever inte Sibylla som något stabilt.

Kvaliteten på maten varierar mellan olika ställen.
Från riktigt bra till slarvigt och smaklöst.

Verkar som att det handlar om vem som står i köket. En kock eller en snorvalp som inte bryr sig.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2026-03-28 kl. 11:10.
Citera
2026-03-28, 11:13
Medlem
Tomtekukars avatar
När storföretagen inte hittar vettiga objekt att investera i, då blir det så här. Massproducerad nostalgi utan tanke på kvalitet.
Citera
2026-03-28, 11:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Original hamburgare:

Nötkött (82%), vatten, potatis, potatismjöl, salt, potatisflingor, potatisfiber, svartpeppar, kryddextrakt (svartpeppar, rosmarin).

Hemmalagat smakar fam så mycket bättre.

När jag köper färs formar jag 140g i en sådan där svart hamburgeform och fryser in rå ca 4-5stycken (för det är vad som får plats i en glasslåda).

Korvkiosk mat är ju knappast nyttig eller billigt. (86kr för 6-pack).

Sånt här känns som barnmat när man inte orkar laga mat till 7 ungar.
Citera
2026-03-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Original hamburgare:

Nötkött (82%), vatten, potatis, potatismjöl, salt, potatisflingor, potatisfiber, svartpeppar, kryddextrakt (svartpeppar, rosmarin).

När jag köper färs formar jag 140g i en sådan där svart hamburgeform och fryser in rå ca 4-5stycken (för det är vad som får plats i en glasslåda).

Vad var det för fel på de ingredienserna och priset?
Citera
2026-03-28, 11:31
Medlem
godboys avatar
Sibylla från gatukök till gatukök är väldigt varierande. Generellt sett så tycker jag kvaliteten gått ner radikalt sen 90 talet. Finns ju ändå bra Sibyllaställen, men det vet man ju inte om man är på resande fot.

Sån där färdigmatstillbehör finns ju även från Jensens, tror de nu mer heter Lomanders eller något och då tänker jag på pepparsås och wiskysås.

Det kan vara gott någon gång, men inte för ofta.
Citera
2026-03-28, 11:49
Medlem
swebarbs avatar
Lite sugen testa hamburgaren och deras originaldressing men korvarna kommer jag nog skippa såg att grillkorven endast har 54% kött det var ju fjuttigt.

Ska dessa finnas i ica, coop willys eller ?
Citera
2026-03-28, 11:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Original hamburgare:

Låter lite som en mystisk åsikt. Jag gör alltid burgare ifrån grunden med nötkött osv och det är alltid godast, men nu är vi ju i halv och helfabrikat tråden så det passar ju inte in här.

Trots att jag lagar mat helt ifrån grunden till 90% är jag helt öppen för att testa nya produkter en gång iaf. Nya köttprodukter som är förberedda och behöver bara lite stekning kan ibland komma i större förpackningar.

De kan bli för mycket och bli liggades i frysen så då skänker jag bort dom till nån vän eller så som
mest äter sånt om jag inte tänker äta upp det själv vilket händer ganska ofta

Korvkiosk mat ? All korv som du köper rökt i butiken är hel och halvfabrikat precis som på korvkiosken så ser ingen skillnad där på det inkl att det är varken nyttigare eller onyttigare än annat ?

Korv och burgare är inte typiskt etablerad barnmat heller. Tror många skulle bli förolämpad av det som springer och köper sånt en gång i veckan iaf. Jag ser absolut ingen sämre kvalité på Sibylla korvar än vilken korv som helst.

Kötthalten är subjektivt ang vad som är godare korv eller inte och jag har ätit massor med korvar med kötthalt på 90 % etc och många ggr är och behöver de inte vara godare än en korv med kötthalt 50% -70%. En korv smaksätt ju ändå oavsett innehåll och är en emulgeringssmet som ska blandas ut precis som köttbullar och vilken kvalité det är på de kött som finns i har stor betydelse

Frysburgare finns även i butiken precis som de levereras ochså till de flesta stora burgerkedjorna Max, BK, Mc Donalds med säkert utblandat kött ochså med kryddor och potatismjöl och liknande. Tydligen en efterfrågad produkt trots att det finns mycket onödigt i många av dom

Det handlar ochså om konkurrans i de vanliga butikerna med prismässigt jämförbara korvar

Citat:
Även om hög kötthalt ofta ses som ett kvalitetstecken, finns det flera anledningar till att en korv med 90 % kött kan upplevas som "sämre" eller vara mindre hälsosam än en med 50 %:

Fett och kalorier: "Kött" i innehållsförteckningen inkluderar ofta fettet som sitter på köttet. En 90-procentig korv kan bestå av väldigt fett fläskkött, vilket gör den extremt kaloririk, medan en 50-procentig korv kan ha en magrare bas blandat med t.ex. potatismjöl.

Textur och saftighet: En korv med 90 % kött utan rätt balans av vätska och bindemedel kan bli torr, hård och kompakt. En korv med lägre kötthalt (där resten är vatten, potatismjöl eller fiber) är ofta saftigare och har den klassiska "knäcken".

Tillsatser och salt: En billig korv med 90 % kött kan fortfarande vara proppfull med nitrit, stabiliseringsmedel och extremt mycket salt för att dölja smakerna från sämre köttdelar.

Kvalitet på råvaran: 90 % maskinellt utbenat kött (smårester som trycks loss från benen) är av betydligt lägre kvalitet än 50 % finmald muskelvävnad.

Kort sagt: Titta på mängden mättat fett och mängden salt snarare än att bara stirra dig blind på kötthalten.
Citera
2026-03-28, 12:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Köpte 4 korvar pack för 30 kr styck med en avsliten kupong.. Vet inte om det är dyrt ?
Ska tilläggas att jag aldrig ätit på en stationerad sibylla restaurang några mil bort sen åratal
Vet bara att de kommit och gått en hel del nyheter där typ Viking burgare mm men aldrig brytt mig särskilt om det. Tycker det som sagt alltid godast med hemlagade burgare men det handlar inte tråden om
Citera
2026-03-28, 12:14
Medlem
franges avatar
Sibylla är ju riktigt low-tier, det är ju till och med snäppet under de tre stora kedjorna. I princip Temu-hamburgare, när man börjar jämföra.

Men vadå, har de tänkt försöka höja standaren på sina varor, eller vadå?

Och vadå;
Citat:
för att göra det enkelt att laga "gatukökskäk" hemma.
Hur svårt har det varit att kunna göra det hemma tidigare? Kok/stekkorv, hamburgare, pulvermos, dressing, räksallad osv - allt sådant har du ju kunnat köpa på Ica sen innan Berlinmurens fall?
Citera
2026-03-28, 12:51
Medlem
JustTrollings avatar
Kollade på den Sibylla Cheesy Cheddar Dressing när jag såg den på ICA.

Det är 2.6% ost i den, varav 0.78% cheddar. Sedan är det "ostarom".

Tänkte: "nä, det här är skit, den köper jag inte".

Vår Cheesy Cheddar dressing är mild och krämig med tydlig smak av cheddar. Ringla på burgaren, grillkorven eller pommes för en maxad ostsmak. En modern Sibylla klassiker.

Innehållsdeklaration

Rapsolja, vatten, CRÈME FRAICHE, OSTPULVER (2,6%) (varav CHEDDAROST 30%), ÄGGULA, salt, socker, naturlig OSTarom (0,7%) (varav CHEDDAROST 50%), ättika, SENAPSFRÖ, konserveringsmedel (E202, E211), paprikaextrakt, färgämne (E160a), antioxidationsmedel (E330), maltodextrin, stabiliseringsmedel (E412), arom.
Citera
2026-03-28, 13:35
Medlem
TeEsErs avatar
Folk under 40-45 har knappast någon anknytning till Sibylla som korvkiosksmat så det handlar nog mest om att Sibylla inser att kioskkonceptet håller på att dö ut och försöker finna en annan väg att nå ut till konsumenterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in