2026-03-28, 08:28
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag har gjort världens sämsta lackering av en backspegelkåpa. Försökte efterpolera med en oscillerande maskin men då tuggade jag mig genom lacken på en upphöjning, se bild (man ser också lite av bildörren till höger som glansreferens): https://i.imgur.com/M4PtQdr.jpeg

Ett fel jag inte först insåg jag gjorde var att jag råkat köpa 1- istället för 2-komponent klarlack, men det borde väl inte bli så pass dåligt ändå, dessutom har den överlevt all avfettning under vintern.

Jag sandpapprade noga noga alla ytor med 800 grit, torkade med isopropylalkohol och lade 3-4 lager färg med 10-15 min mellanrum och sen 2-3 lager klarlack varav något av dem ett tjockare, minns inte om det var första eller sista, utifrån någon youtube-video jag såg.

Eller är det här normalt resultat för sprayburkar och att jag bara behöver sandpappra och polera när jag använt 2-komponent istället?

edit: frågan är alltså vad jag kan göra för att det ska bli så optimalt som möjligt när jag gör om jobbet
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2026-03-28 kl. 09:13.
Citera
2026-03-28, 09:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tyckte det såg mer än ok ut men jag är inget billackarproffs.
Citera
2026-03-28, 09:08
Medlem
Förstår inte riktigt vad frågan är, men...
Tycker den ser rätt OK ut, duger om bilen inte är så ny.
När man använder sprayburk så måste man lägga måånga lager för att färgskiktet ska bli så tjockt att inte minsta sliprepa och sånt syns när färgen torkat.

Det är så mycket lösningsmedel i sprayburksfärgen att ca hälften av "färgen" med sitt lösningsmedel dunstar bort när det torkar.

Alltså, om du lägger på säg 2 lager, då dunstar i teorin ett av lagren bort, färglagret blir alltså väldigt tunt och sårbart när det torkat.

Den där lilla apelsinskals liknande ytan på lscken du sprayat beror också på din okunskap om hur man lackerar.
Jag är också amatör ska jag erkänna, men jag känner igen den lite grova ytan du fått på lacken.
Jag skulle ha lagt dubbelt så många lager färg som du gjort, framförallt fler med klarlack, kanske 5-6st lager.
Det är också mycket viktigt hur långt ifrån du håller burken mot lackytan, hur mycket färgen " flyter ut" eller ska man kalla det "väter" lackytan.

Temperaturen i luften och lackytan är också viktig för optimalt ,blankt resultat.
För varmt, då hinner färgen torka innan den flutit ut och blivit blank, samma sak om du lägger för tunna färglager, sprayar med burken för långt ifrån ytan, då torkar det fortare och blir den där apelsinskalsliknande, lite oblanka ytan.
Men det blir aldrig lika bra som om man använder en färgspruta om du använder sprayburkar istället, inte för någon.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-28 kl. 09:26.
Citera
2026-03-28, 09:40
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tyckte det såg mer än ok ut men jag är inget billackarproffs.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Förstår inte riktigt vad frågan är, men...
Tycker den ser rätt OK ut, duger om bilen inte är så ny.
När man använder sprayburk så måste man lägga måånga lager för att färgskiktet ska bli så tjockt att inte minsta sliprepa och sånt syns när färgen torkat.

Det är så mycket lösningsmedel i sprayburksfärgen att ca hälften av "färgen" med sitt lösningsmedel dunstar bort när det torkar.

Alltså, om du lägger på säg 2 lager, då dunstar i teorin ett av lagren bort, färglagret blir alltså väldigt tunt och sårbart när det torkat.

Den där lilla apelsinskals liknande ytan på lscken du sprayat beror också på din okunskap om hur man lackerar.
Jag är också amatör ska jag erkänna, men jag känner igen den lite grova ytan du fått på lacken.
Jag skulle ha lagt dubbelt så många lager fär som du gjort framförallt fler med klarlack, kanske 5-6st lager.
Det är också myvket viktigt hur långt ifrån du håller burken mot lackytan, hur mycket färgen " flyter ut" eller ska man kalla det "väter" lackytan.

Temperaturen i luften och lackytan är också viktig för optimalt ,blankt resultat.
För varmt, då hinner färgen torka innan den flutit ut och blivit blank, samma sak om du lägger för tunna färglager, sprayar med burken för långt ifrån ytan, då torkar det fortare och blir den där apelsinskalsliknande, lite oblanka ytan.

Har uppdaterat trådstarten med min fundering om hur jag kan göra det bättre när jag gör om lackeringen, kolla bilden igen och jämför med dörren som syns uppe till höger så ser man skillnaden i hur det borde se ut. Fattar det inte kommer bli riktigt proffsigt gjort, men jag tänker det borde finnas mer att hämta.

Bra tips med att dubbla antal lager. Jag lackade på balkongen i höstas, utomhustemperatur kanske 8°C vilket jag googlade mig till skulle vara okej, men det kanske var för kallt.
Citera
2026-03-28, 11:35
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tycker sprayfärg är rena lotteriet.
Ibland blir det bra och ibland apelsinskal.
Det beror antagligen på temperatur och luftfuktighet.

Målade du i 8 grader?
Citera
2026-03-28, 13:35
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Målade du i 8 grader?
Ja, ungefär +8°C. Är det för kallt?
Citera
2026-03-28, 17:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Ja, ungefär +8°C. Är det för kallt?
Jag tror det, visst står det rekommendationer på burken?
Citera
2026-03-29, 08:13
Medlem
Ja, +8C är ju för kallt, tar då lång tid att torka med risk för rinn mm, men vet inte om din lack hade blivit blankare av varmare temp, men...

Sen tänker jag, du skulle först ha slipat gamla lacken på spegeln, lagt på 2-3 lager grundfärg, slipat grunfärgen med en scotchbriteduk, lagt baslack ca 4lager, sedan iom du har sprayburk avslutat med ca 5 lager klarlack.
Du kan påskynda torktiden med en hårtork till exempel.
Sedan, om du ska polera måste färgen ha "satt sig" dvs genomtorkat på djupet i någon vecka innan du polerar.
Men som sagt, du kommer aldrig få lika bra resultat som ett proffs, eller som den lack din bil har från fabrik. Det får man inte med sprayburk och även pga att du inte är en kunnig lackerare,.
Att lackera är en "hel vetenskap" många parametrar att tänka på om det ska bli bra, speciellt görsrbetet som många glömmer, dvs att slipa och spackla+ grunda.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-29 kl. 08:15.
Citera
2026-03-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Målade du i 8 grader?
Av de sprejburksfärger jag provat är MOTIP bäst och Biltema sämst.
Biltema´s sprejmunstycke ger för smal stråle.
MOTIP´s munstycke ger en jämnare och bredare stråle.
Lufttemperaturen MÅSTE vara MINST 20 grader.
Föremålet/bilen som sprejas får INTE vara varmt och INTE för kallt = rumstempererat!
Hellre flera lager NÄSTAN vått i vått än ett tjockt lager - som kan orsaka "apelsinskalsyta" eller rinningar.
Större rinningar tar man bort/skär man bort med ett liggande rakblad när rinningen NÄSTAN torkat.

Bättre/högre tryck i sprejburkarna ger bättre resultat - uppnås genom att låta burkarna stå i solsken så att de blir drygt handvarma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in