Citat:
Du hittar svaret på din fråga tidigare i tråden:
"Over the weekend, he invited antisemitic social media personality Ryan Matta to his home for a meet-and-greet event. He posed for a photo with Matta wearing a shirt emblazoned with the phrase “American Reich,” a direct reference to the Nazi regime. Massie has not commented on the incident or distanced himself from Matta."
Även denna fråga hittar du svaret på i ett tidigare inlägg:
"Over the weekend, he invited antisemitic social media personality Ryan Matta to his home for a meet-and-greet event. He posed for a photo with Matta wearing a shirt emblazoned with the phrase “American Reich,” a direct reference to the Nazi regime. Massie has not commented on the incident or distanced himself from Matta."
Även denna fråga hittar du svaret på i ett tidigare inlägg:
inget av dina exempel är antisemtism.
Antisemitism är att man hatar judar för att de är judar.
Att göra ett smaklöst skämt om pandemin och Förintelsen kan alla göra sig skyldiga till på fyllan.
Man kan också skämta om folkmordet i Rwanda och två myrstammar som slåss på en stubbe på sitt lantställe för en kompis och råka få det inspelat.
"American Reich" upptryckt på en tshirt är förstås en annan grej. Då är man medveten om vad man gör och vad det skickar för signaler.
Antingen vill man vara provokativ (som Karl Ove Knausgård som valde att kalla sin bok "Min Kamp" och sedan även skrev "Det tredje riket" (ps jag hatar Knausgårds litteratur inte pga detta men navelskåderi-dagbok.jag-vill-publicera plus att han bagatelliserade Breivik i en artikel))
Men det finns så oerhört mycket att kritisera gällande Israels inflytande på amerikansk politik, så ägnar man som politiker någon del av några år av att som influencer eller journalist eller politiker prata om detta så kan vemsomhelst göra ett montage som ur sitt sammanhang låter antisemitiskt men vid närmare betraktning inte alls skildrar det (antisemitism).
Sen kan man ha kritik mot judendomen och några av dess idéer som sådan, såsom man kan ha mot islam och buddism utan heller för den skull vara antisemit.
Bernie Sanders är t ex jude och skanderade efter Israel bröt fredsavtalet nu: "i'm done with zionism!"
om han inte varit jude hade han direkt blivit kallad antisemit av ganska många.
Men jag kollar gärna på fotot med tshirten American Reich om du har länk, och kollar om jag kan gärna sammanhanget.
Det låter väldigt smaklöst och onödigt.