2026-03-27, 18:57
Medlem
Tog som vanligt en promenad för att njuta av solen medans den tittar förbi. Några meter ifrån bostaden/fastigheten ser jag till min förvåning ett par ålar (bara detta var en upplevelse då man normalt inte ser dessa här så ofta), precis som rubriken anger ser de dock strandsatta ut (bifogar bild nedan) de ligger lite i av en ficka/pöl sannolikt pga. tidvattnet.

Min uppfattning är att man absolut inte ska ingripa eller störa eftersom de är fridlysta och akut hotade, vilket är lite av ett tveeggat svärd då de kanske riskerar att dö i vilket fall som helst?

Kan inte mycket om fiske och i synnerhet ål så undrar lite av ren kuriosa om det finns något jag kan göra/borde ha gjort eller om jag helt enkelt bara överreagerar?

P.S De finns ett par skrämmande feta skarvar i närheten.

Bild: https://imgur.com/a/yfZmced

Beklagar på förhand om tråden ligger fel.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-03-27 kl. 19:03.
Citera
2026-03-27, 19:10
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Tog som vanligt en promenad för att njuta av solen medans den tittar förbi. Några meter ifrån bostaden/fastigheten ser jag till min förvåning ett par ålar (bara detta var en upplevelse då man normalt inte ser dessa här så ofta), precis som rubriken anger ser de dock strandsatta ut (bifogar bild nedan) de ligger lite i av en ficka/pöl sannolikt pga. tidvattnet.

Min uppfattning är att man absolut inte ska ingripa eller störa eftersom de är fridlysta och akut hotade, vilket är lite av ett tveeggat svärd då de kanske riskerar att dö i vilket fall som helst?

Kan inte mycket om fiske och i synnerhet ål så undrar lite av ren kuriosa om det finns något jag kan göra/borde ha gjort eller om jag helt enkelt bara överreagerar?

Du gör klokt i att nappa tag i dem innan de försvinner! Vi äter alltid nyrökt ål till jul, det är en delikatess! Men brukar bara bli kanske två bitar per person, ålen har ju blivit tokdyr! Men du verkar sitta på en vinstbiljett! Hur du rensar, saltar in och röker hittar du med Google.
Citera
2026-03-27, 19:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist

Lite oklart vilka förhållanden som råder på platsen. Men ålar kan vandra över land i fuktig miljö och ta upp syre från luften.
Citera
2026-03-27, 19:48
Medlem
Bra bild måste jag säga...

Jag har sett ålar krypa i gräset förbi ett vattenkraftverk för många år sedan, om de lyckades vete fan.

Det var på den tiden det det fortfarande fanns ål i våra vatten, de verkade klara det hur bra som helst.

Fåglar som vill ta sig en munsbit av ålen är nog ett större problem.

EDIT:
Enligt AI kan ålar överleva på land i flera timmar så länge skinnet är funktigt och inte torkar ut.
De kan andas syre genom sin hud så länge den hålls våt, slemmet hjälper till att hålla huden fuktig.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-27 kl. 19:51.
Citera
2026-03-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Bra bild måste jag säga...

Jag har sett ålar krypa i gräset förbi ett vattenkraftverk för många år sedan, om de lyckades vete fan.

Det var på den tiden det det fortfarande fanns ål i våra vatten, de verkade klara det hur bra som helst.

Fåglar som vill ta sig en munsbit av ålen är nog ett större problem.

EDIT:
Enligt AI kan ålar överleva på land i flera timmar så länge skinnet är funktigt och inte torkar ut.
De kan andas syre genom sin hud så länge den hålls våt, slemmet hjälper till att hålla huden fuktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Lite oklart vilka förhållanden som råder på platsen. Men ålar kan vandra över land i fuktig miljö och ta upp syre från luften.

Ja bilderna blev lite tokiga (livebilder) och de visade lite för mycket så fick ta en skärmdump av den bästa sekvensen. Det är cirka 40-45 meter fuktig havsbotten/lera (utan havsvatten) och sedan den pölen/fickan. Men då är det förhoppningsvis inga problem att de tar sig till havet självmant. Tusen tack för svar, då har man lärt sig något nytt idag!

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du gör klokt i att nappa tag i dem innan de försvinner! Vi äter alltid nyrökt ål till jul, det är en delikatess! Men brukar bara bli kanske två bitar per person, ålen har ju blivit tokdyr! Men du verkar sitta på en vinstbiljett! Hur du rensar, saltar in och röker hittar du med Google.

Aldrig smakat på rökt ål och inget intresse just nu utan var bara nyfiken på om de var i fara
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-03-27 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in