2026-03-27, 18:17
Medlem
Hej jag har en barndomsvän som använt kola sedan tonåren. Nuförtiden gör han det nästan varje dag. Det började som en festdrog men nu tar han kola medan han sitter hemma. Han vill sluta och försökt flera gånger men har väldigt svårt göra det. Jag tror definitivt att han mår dåligt och det är därför han tar diverse droger. Vi är båda i 30års åldern, och han har inga barn.

Han vill inte söka hjälp hos vården och kan förstå honom. Ryker körkortet förlorar han jobbet också.
Citera
2026-03-27, 18:42
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Hej jag har en barndomsvän som använt kola sedan tonåren. Nuförtiden gör han det nästan varje dag. Det började som en festdrog men nu tar han kola medan han sitter hemma. Han vill sluta och försökt flera gånger men har väldigt svårt göra det. Jag tror definitivt att han mår dåligt och det är därför han tar diverse droger. Vi är båda i 30års åldern, och han har inga barn.

Han vill inte söka hjälp hos vården och kan förstå honom. Ryker körkortet förlorar han jobbet också.
Du ville bara berätta detta för oss?
Citera
2026-03-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Du ville bara berätta detta för oss?

Nej jag undrar hur jag kan hjälpa honom.
Citera
2026-03-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript

Inkognito.
Skaffa dig en hobby du kan dra med honom på.
Din nya hobby bör inte innebära stalking och trakasserier.
Citera
2026-03-27, 19:06
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emfatisk
Inkognito.
Skaffa dig en hobby du kan dra med honom på.
Din nya hobby bör inte innebära stalking och trakasserier.

Rimliga råd för vilka hobbies man bör undvika. Men sitter han fast i kola, alltså att han har en beroendepersonlighet, så löser ni inte detta själva. Börja med Anonyma Narkomaner eller om de inte finns i närheten så finns säkert Anonyma Alkoholister. Kontakt med dessa kan man göra - you guessed it - anonymt. Ett bra första steg, Lycka till, med vilja löser sig det mesta!
Citera
2026-03-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Rimliga råd för vilka hobbies man bör undvika. Men sitter han fast i kola, alltså att han har en beroendepersonlighet, så löser ni inte detta själva. Börja med Anonyma Narkomaner eller om de inte finns i närheten så finns säkert Anonyma Alkoholister. Kontakt med dessa kan man göra - you guessed it - anonymt. Ett bra första steg, Lycka till, med vilja löser sig det mesta!

Om man ställer rimliga påstående kan man ibland få ärliga reaktioner.
Man vill ju hjälpa sina vänner men man får också vara tydlig med att det hänger på vännen själv och inte på TS.
TS kan erbjuda stöttning och aktiviteter så att fokus läggs på nått annat.
Vill varna för extrema metoder som att ex. spola ner skiten i toan. Missbrukaren kan då bli galen och TS kan komma att behöva söka skydd istället för umgänge.
Citera
2026-03-27, 19:37
Medlem
kristofferGs avatar
In med homot på rehab!
Citera
2026-03-27, 19:38
Medlem
kristofferGs avatar
Honom*
Citera
2026-03-27, 19:54
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Honom*

Ha ha, undrade just hur du kunde klura ut sexuell läggning ur den korta text som TS skrev
Citera
2026-03-27, 19:57
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emfatisk
Om man ställer rimliga påstående kan man ibland få ärliga reaktioner.
Man vill ju hjälpa sina vänner men man får också vara tydlig med att det hänger på vännen själv och inte på TS.
TS kan erbjuda stöttning och aktiviteter så att fokus läggs på nått annat.
Vill varna för extrema metoder som att ex. spola ner skiten i toan. Missbrukaren kan då bli galen och TS kan komma att behöva söka skydd istället för umgänge.

För länge sedan hade jag en flickvän som vill sluta röka. Det gick sådär och "in a spur of a moment" kom jag på att bästa hjälpen förmodligen är att skicka ut ciggen genom fönstret.

Det visade sig vara en dålig ide och jag fick väldigt lite cred för at jag försökte hjälpa till.
Citera
2026-03-27, 20:02
Medlem
Be honom ta amfetamin i rimliga doser istället och söka en ADHD-utredning. Han kommer få diagnos oavsett om han är född med adhd eller skadat sitt dopaminsystem med kokain. Han bör dock inte visa sig positiv för kokain eller amfetamin på drogtestet och inte heller nämna missbruket under utredningen. För saliv ca 14 dagar spårtid, urin 2-5 dagar.
Citera
2026-03-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
För länge sedan hade jag en flickvän som vill sluta röka. Det gick sådär och "in a spur of a moment" kom jag på att bästa hjälpen förmodligen är att skicka ut ciggen genom fönstret.

Det visade sig vara en dålig ide och jag fick väldigt lite cred för at jag försökte hjälpa till.

Gömma cigg för en rökare är som att be om att bli dödad.
Det gör jag heller inte om.

Folk med beroenden ska man vara försiktig med att hjälpa.
Man kan erbjuda stöttning. Men jobbet får dom själva göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in