2006-09-10, 20:35
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Blev också förvånad över det, tyckte inte alls det var nån Loungetråd. Lite vaga regler kanske?
Väldigt underligt agerande från memorexoneces sida. Hans motivering till slängningen måste bara citeras:
Citat:
Loungetråd.
Övrigt--> Papperskorgen

/moderator
memorexonece

Varför kunde inte tråden flyttas till Loungen?
Citera
2006-09-10, 20:40
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Väldigt underligt agerande från memorexoneces sida. Hans motivering till slängningen måste bara citeras:

Varför kunde inte tråden flyttas till Loungen?

Trådar får inte flyttas till loungen. Så memorexoneces tog beslutet att tråden inte passade i forumet. Det är detta som är yttrandefrihet när enskilda personer går in och reglerar vad som får sägas och inte sägas.
Citera
2006-09-10, 20:48
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Trådar får inte flyttas till loungen.
Okej, jag ser nu att även Hisper skrev detta tidigare i tråden. Sorry...

Din tråd borde i vilket fall som helst aldrig ha blivit skickad till Papperskorgen.
Citera
2006-09-10, 22:10
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Det skulle onekeligen vara intressant att få ett uttalande från någon mod om vad det oseriösa var i tråden "öppna dörren när det ringer på?"
Tråden "Turkar på blocket" osar ju mycket mer seriositet

Här är trådarna:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=372106
http://www.flashback.org/showthread.php?t=372393

Vill också påpeka att jag inte har något emot turktråden. Tycker bara att bägge trådarna passar i övrigt

Någon mod borde väl ha en åsikt iaf?
Citera
2006-09-11, 00:16
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Det skulle onekeligen vara intressant att få ett uttalande från någon mod om vad det oseriösa var i tråden "öppna dörren när det ringer på?"
Tråden "Turkar på blocket" osar ju mycket mer seriositet

Här är trådarna:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=372106
http://www.flashback.org/showthread.php?t=372393

Vill också påpeka att jag inte har något emot turktråden. Tycker bara att bägge trådarna passar i övrigt

Pendeltåg vid spakarna!

Vad gäller tråden Öppna dörren när det ringer på? så är det memorexonece som har slängt den i papperskorgen. Varför han gjorde det får han svara på. Lämpligt kan vara att skicka ett pm till honom och fråga varför.

Jag får själv ibland pm med frågor varför en viss tråd flyttades till papperskorgen, och ibland händer det att jag gjort en miss, och då flyttas tråden tillbaka till övrigt, eller om den skulle visa sig passa bättre i en annan forumdel till den forumdel där den hör hemma.

Tråden Turkar på Blocket kan väl tänkas ge ifrån sig ett mindre seriöst intryck än Öppna dörren när det ringer på?. Personlingen anser jag att båda trådarna hör hemma i övrigt.

Citat:
Trådar får inte flyttas till loungen. Så memorexoneces tog beslutet att tråden inte passade i forumet. Det är detta som är yttrandefrihet när enskilda personer går in och reglerar vad som får sägas och inte sägas.

Vad har det med yttrandefriheten att göra? Om en loungetråd förpassas i papperskorgen brukar jag säga till folk att starta om den i loungen istället. Är det en tråd som hunnit bli väldigt lång, eller om det finns nått väldigt bra skäl brukar jag flytta den till loungen ändå.
Citera
2006-09-11, 00:26
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
[...]Vad har det med yttrandefriheten att göra? Om en loungetråd förpassas i papperskorgen brukar jag säga till folk att starta om den i loungen istället. Är det en tråd som hunnit bli väldigt lång, eller om det finns nått väldigt bra skäl brukar jag flytta den till loungen ändå.

Tanken med att flytta vissa trådar till loungen är bra. Dock leder detta till att det blir inkonsekvens i besluten om trådarnas öde. Vissa flyttas och andra flyttas inte.
Varför inte testa under en period att flytta alla trådar som är "loungematerial"?
Citera
2006-09-11, 00:43
Medlem
woofers avatar
Kan tänka mig att modsen i Loungen skulle jubla över att få alla så kallade loungetrådar förpassade dit Men om dom tycker att det är ok så låter det som en bra idé att börja flytta trådar till loungen. Det behöver ju inte gälla alla seriösa tramstrådar men iaf dom som är påbörjade och där det redan förs en städad diskution.
Citera
2006-09-11, 00:47
Medlem
Ruskigbusss avatar
Såsom en av de som argumenterade för att Loungen skulle införas, och dessutom moddade den under en tid, så vill jag delge er min personliga åsikt - men som jag dessutom tror sammanfaller med skälen till varför inte trådar skall flyttas per regel till eller från Loungen.

En gång i tiden hade Flashback ett forum som hette Off Topic. I detta fick man skriva i princip vad som helst. Skulle nån missa och starta en seriös tråd, så flyttades den till rätt avdelning, och tvärtom.

Tyvärr så spred sej det lite lösaktigare sättet att skriva i Off Topic till övriga forum. Och det blev mer och mer svårt att moderera dessa. Inte bara mods, utan många användare klagade och svor över OT:andet.

Resultatet blev att Off Topic stängdes och att ribban för OT höjdes rejält.

Efter en tid så vågade vi oss på att starta Loungen, men då med täta skott mellan. Och hårdare styrning i Loungen än i gamla Off Topic. Att Loungen fortfarande lever och frodas vill jag gärna hänföra till just detta.

Regeln är alltså att om någon startar en Loungetråd i något annat forum - så kastas den. Och tvärtom, seriösa trådar i Loungen kastas också.

Nu finns det ju alltid undantag till regler - och är det en gammal tråd, med många inlägg som är underhållande och en del av FB:s kulturhistoria - så tillåts den flyttas till Loungen i stället för att papperskorgas. Jag tror t ex fjärsingtråden är en sådan.

Även andra stora och populära trådar KAN flyttas dit, men endast efter godkännande av Lounge-modsen.

Jag tror att det vore ganska riskabelt att rucka på den här principen för mycket. Nu kanske inte alla känner lika mycket för Loungen som jag, men jag skulle tycka det vore extremt trist om den stängdes. Chansen att få någon liknande avdelning på nytt vore då oerhört liten.

Så, ja, det är tråkigt om ens tråd kastas, men den förintas ju inte - så man kan ju starta om - med en länk till tråden som finns i papperskorgen.

Observera igen - ovanstående var endast min personliga och privata åsikt - och inget som jag stämt av med varesig admin eller andra mods.
Citera
2006-09-11, 00:49
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kan tänka mig att modsen i Loungen skulle jubla över att få alla så kallade loungetrådar förpassade dit Men om dom tycker att det är ok så låter det som en bra idé att börja flytta trådar till loungen. Det behöver ju inte gälla alla seriösa tramstrådar men iaf dom som är påbörjade och där det redan förs en städad diskution.

Precis. Trådar som redan har fått igång en bra diskussion borde ju kunna flyttas till loungen om dom inte passar någon annanstans. Trådar som är rent trams ska givetvis förpassas till papperskorgen.
Citera
2006-09-11, 00:49
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Tanken med att flytta vissa trådar till loungen är bra. Dock leder detta till att det blir inkonsekvens i besluten om trådarnas öde. Vissa flyttas och andra flyttas inte.

Ja det blir lite inkonsekvent. En av tankarna med att inga trådar skall flyttas till loungen är att det skall vara konsekvent. Ibland har dock ingen moderator varit online på ett par timmar och en tråd kan ha hunnit att bli ganska lång, då kan det vara synd att förstöra tråden genom att kasta den, varpå jag istället brukar kunna göra ett undantag och istället flytta tråden till loungen istället.

Det kan även vara en tråd som passar bra att sammanfoga med någon befintlig loungetråd. Mindre byrokratiskt och gynnar forumet genom att bra trådar får en chans att överleva. Det är dock ytterst sällan något sådant inträffar måste säga. Frågan är vad som är bäst? Alla felplacerade loungetrådar direkt i papperskorgen, eller flexibilitet som ger utrymme åt undantag när så kan vara befogat?

Citat:
Varför inte testa under en period att flytta alla trådar som är "loungematerial"?

Själv tycker jag det är bättre att folk lär sig placera trådarna i rätt forumdel direkt istället. Just forumdelen övrigt har en rätt hög procent felplacerade trådar. Under en period kastades alla felplacerade trådar där, dock hjälpte det föga. Är man osäker på vart man skall placera tråden kan man alltid skicka pm till en moderator och fråga. Jag brukar få såna pm ibland, eller ja, två,tre stycken har jag iallafall fått.

Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Jag tycker det verkar vara ett bra förslag. Är det en tråd där diskussionen redan har tagit fart tycker jag en flytt gynnar forumet mer än raka vägen till papperskorgen. Jag skulle gärna se en större flexibilitet i att få flytta trådar till loungen, trådar som håller rätt kvalitet. Dock är det kanske bäst att loungemodsen får säga sitt först.
Citera
2006-09-11, 00:56
Medlem
Knudsons avatar
Visst går det givetvis att starta om en tråd på rätt ställe. Lika mycket som att modsen kan öppna upp en tråd som är låst. Problemet är bara att då verkar det inte finnas något intresse för tråden längre. Många trådar som skapas är "färskvara". Finns flera exempel på populära trådar som har blivit låsta av någon anledning för att sen öppnas några dar senare. Men då har det visat sig att diskussionen inte kommer igång igen.
Varför det blir på detta sätt har jag ingen aning om.
Citera
2006-09-11, 13:24
Medlem
vinbras avatar
Jag startade om dörröppnartråden i loungen men valde att ta bort rubrik och innehåll när den här tråden kom igång, för att avvakta om den ursprungliga, slängda tråden, fick komma tillbaka till Övrigt.

Kunde dock inte sudda helt utan var tvungen att sätta ett punkttecken.

Tråden har nu oväntat börjat leva ett helt nytt liv, men säg inget till loungarna!!! (Vill se vart det tar vägen)

http://www.flashback.org/showthread.php?t=372317
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in