2026-03-27, 16:37
Medlem
puterealbas avatar
Bojan Djordjic, mannen, vill att svenskarna ska visa honom mer respekt. Detta är också någonting som många invandrare, i synnerhet från Mellanöstern, ofta påtalar: de vill ha respekt.

Men vad är respekt? Definierar olika kulturer "respekt" på olika sätt? Bojan Djordjic är inte en stor krigshjälte, utan det är i egenskap av flykting han vill ha större respekt. Men vad menar han med det ordet? Vad menar den genomsnittlige orten-bon med samma begrepp?

Hur vill Ali Baba respekteras?

Vad menar svensken när han talar om respekt?

Det är möjligt att detta är en mer språkfilosofisk fråga, och att tråden hör hemma mer i filosofiforumet.
Citera
2026-03-27, 16:43
Medlem
HBTKuks avatar
Respekt-begreppet skiljer sig mycket mellan kulturer, och är precis som du lite taffligt påpekar betyder olika för olika människor och inom kulturer. Svenskars sätt att betrakta respekt är sannolikt något man gör sig förtjänt av. Vilka egenskaper det kopplas till är säkert helt annorlunda från mellanöstern också.

Ungdomar och andra outvecklade hjärnor förväxlar ofta rädsla med respekt. Så skulle nog ingen svensk definiera det.
Citera
2026-03-27, 16:46
Medlem
puterealbas avatar
Så Bojan Djordjic vill att man ska vara rädd för honom? När han kräver respekt är det alltså att betrakta som en sorts hot?

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Respekt-begreppet skiljer sig mycket mellan kulturer, och är precis som du lite taffligt påpekar betyder olika för olika människor och inom kulturer. Svenskars sätt att betrakta respekt är sannolikt något man gör sig förtjänt av. Vilka egenskaper det kopplas till är säkert helt annorlunda från mellanöstern också.

Ungdomar och andra outvecklade hjärnor förväxlar ofta rädsla med respekt. Så skulle nog ingen svensk definiera det.
Citera
2026-03-27, 16:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Så Bojan Djordjic vill att man ska vara rädd för honom? När han kräver respekt är det alltså att betrakta som en sorts hot?
Det sa jag aldrig. Du verkar ha svårt med både hjärnverksamhet och läsförståelse.
Citera
2026-03-27, 16:47
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Intressant, hur vet du det?

Bojan vill väl bara att han får göra sina brottsliga affärer utan att någon bryr sig?
Citera
2026-03-27, 16:49
Medlem
puterealbas avatar
Så han kopplar inte ihop respekt med rädsla, men många andra invandrare gör det? Du kanske menade så, din lilla kines.

Citat:
Det sa jag aldrig. Du verkar ha svårt med både hjärnverksamhet och läsförståelse.
Citera
2026-03-27, 16:52
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Intressant, hur vet du det?

Bojan vill väl bara att han får göra sina brottsliga affärer utan att någon bryr sig?
För att jag har träffat många med det tankemönstret. Vissa kriminella kan också ha det tänket.

Hoppas du begriper bättre nu.
Citera
2026-03-27, 16:52
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Så han kopplar inte ihop respekt med rädsla, men många andra invandrare gör det? Du kanske menade så, din lilla kines.
Jag nämnde inte ens honom i mitt inlägg. Du verkar ovanligt korkad.
Citera
2026-03-27, 16:55
Medlem
Citat:
Bojan Djordjic, mannen, vill att svenskarna ska visa honom mer respekt. Detta är också någonting som många invandrare, i synnerhet från Mellanöstern, ofta påtalar: de vill ha respekt.

Men vad är respekt? Definierar olika kulturer "respekt" på olika sätt? Bojan Djordjic är inte en stor krigshjälte, utan det är i egenskap av flykting han vill ha större respekt. Men vad menar han med det ordet? Vad menar den genomsnittlige orten-bon med samma begrepp?

Hur vill Ali Baba respekteras?

Vad menar svensken när han talar om respekt?

Det är möjligt att detta är en mer språkfilosofisk fråga, och att tråden hör hemma mer i filosofiforumet.

Respekt är något som kommer automatiskt om man uppför sig ordentligt.
Citera
2026-03-27, 16:56
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
För att jag har träffat många med det tankemönstret. Vissa kriminella kan också ha det tänket.

Hoppas du begriper bättre nu.
Jo, jag tror jag förstår hur du tänker...

En vacker dag står du kanske där som en nyttig idiot bara för att du var tvärsäker på en känsla?
Citera
2026-03-27, 17:04
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Jo, jag tror jag förstår hur du tänker...

En vacker dag står du kanske där som en nyttig idiot bara för att du var tvärsäker på en känsla?
Jag är säker på att jag träffat såna människor. Mer än så vet jag förstås inte med säkerhet.
Citera
2026-03-27, 17:10
Medlem
Kan ju vara lämpligt att faktiskt citera något där han har pratat om respekt istället för att bara sitta och gissa.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k008aL/djordjics-kritik-jag-fortjanar-mer-respekt

Citat:
Bojan Djordjic och hans familj kom till Sverige som flyktingar i början av 1990-talet, från det krigshärjade dåvarande Jugoslavien. Men enligt Djordjic respekteras inte hans erfarenheter.

– Om det är någon som vet hur det känns så är det faktiskt jag. Folk borde respektera det mer. Ni kan prata väldigt mycket men ni har inte varit där. Jag har varit där och förlorat familjemedlemmar så jag förtjänar lite mer respekt när de handlar om de här sakerna än vad jag får, sa en märkbart upprörd Djordjic.

Antar att det är det som TS menar?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-27 kl. 17:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in