2026-03-27, 16:10
Medlem
Som rubriken lyder. Innerst inne är jag en gosig liten valp som lever i nån form av utopi att världslig kärlek kan existera. Jag följer det som händer i världen till punkt och pricka och har väldigt mycket åsikter om diverse, bla det som händer i Sverige med skjutningar till höger och vänster. När den dimman har lagt sig, faller jag tillbaks till: "men är det inte bättre att bara försöka hjälpa människor??" Jag blir blödig och det gör ont i hjärtat.

Jag hade inte en bra uppväxt i Sverige, så är inte curlad. Jag hade också 20, väldigt, tuffa år i USA och det finns ingen brist på dåliga erfarenheter direkt. Jag borde vara kallare än en isbit men är det ej. Tycker det tär när jag inte kan stänga av och känna absolut inget!
Citera
2026-03-27, 16:30
Avslutad
Hudtransplantation kanske?

Nä men skämt åsido, du ska inte stänga av, du ska bli vän med dina känslor, inklusive rädsla. Lära dig att man kan vara skiträdd för något, men ändå göra det.
Citera
2026-03-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LesDiscrets
Som rubriken lyder. Innerst inne är jag en gosig liten valp som lever i nån form av utopi att världslig kärlek kan existera. Jag följer det som händer i världen till punkt och pricka och har väldigt mycket åsikter om diverse, bla det som händer i Sverige med skjutningar till höger och vänster. När den dimman har lagt sig, faller jag tillbaks till: "men är det inte bättre att bara försöka hjälpa människor??" Jag blir blödig och det gör ont i hjärtat.

Jag hade inte en bra uppväxt i Sverige, så är inte curlad. Jag hade också 20, väldigt, tuffa år i USA och det finns ingen brist på dåliga erfarenheter direkt. Jag borde vara kallare än en isbit men är det ej. Tycker det tär när jag inte kan stänga av och känna absolut inget!
Utbilda dig präst. Då får du helt andra tankar om vad "skinn på näsan" innebär då din TRO stärker dig som människa enormt mkt. Du kommer få en otroligt stark självkänsla att luta dig emot.
Citera
2026-03-27, 16:51
Medlem
DylanRieders avatar
Definiera skinn på näsan, tack. För enligt mig är det synonymt med civilkurage och mod, och har absolut ingenting att göra med att man inte vill att alla i världen ska vara vänner och vara en känslig människa.
Citera
2026-03-27, 20:26
Medlem
Anybodykillers avatar
Det finns lite olika sätt... vissa blir avtrubbade eller desensibiliserade för att de helt enkelt utsätts för det både på både lekfulla och aggressiva sätt...

Ett annat är att man helt enkelt har så mycket skit i livet att man prioriterar annat och blir blind för vissa saker.

Är man kall, trött och hungrig så bryr man sig inte om färgen på kläderna man får eller kryddan på maten man äter.

Det tredje är att tänka att förvånansvärt många gånger så tror man att andra tänker och känner lika mycket som man själv gör men de har fullt upp med sitt.

Jag tror inte det är bra att helt tappa den känslan av empati/sympati även om den kan kännas jobbigt ibland.
Citera
2026-03-27, 21:22
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Du har kanske en HSP-personlighet i grunden? (highly sensitive person)
Möjligen har du blivit exponerad för FÖR mycket negativt skit och att vara ödmjuk är ditt sätt att copa med det? Du verkar oxå följa världens allt elände - det är inte alltid bra för ens hjärna (även om jag själv stundtals gör precis samma sak men jag inser ju att ibland måste jag koppla bort mig från det).

Jag borde vara kallare än en isbit men är det ej.

Mitt personliga "trick" är som följer. Om jag INTE blundar för i princip något inuti mig själv - såväl negativt som positivt - så är jag högst medveten om allt jag känner. Om jag samtidigt håller allt det på en viss distans (spec negativa saker) så är jag endast medveten om det och blir inte speciellt berörd ELLER förvånad av det. Resultatet utav detta blir tex att jag i en situation kan inse och erkänna för mig själv att just där blev jag faktiskt rädd medan jag i en annan situation oxå kan inse och erkänna att i den situationen blev jag rädd MEN samtidigt modig/tuff (kanske pga jag visste exakt hur jag skulle hantera den situationen). Man tror inte att en snubbe som tex Mike Tyson nånsin skulle vara rädd men när han är ärlig om div situationer i sitt liv så erkänner han helt öppet i vilka situationer han faktiskt varit rädd i (och det kommer lite som en förvåning när man hör det så jag rekommenderar några mer djupare intervjuer med speciellt honom på nu lite äldre dagar).

Det är nog en hel del som vill leva i en utopi av något slag men verkligheten är vad den är. Det är hur vi förhåller oss till den i vårat inre som avgör vår känsla inför den. (så som jag ser på det i alla fall)
Citera
2026-03-27, 23:17
Medlem
Ge dig ut och attackera livet. Snubbla, bränn dig, attackera och tjafsa m.m bl.a o.s.v etc. Kom sedan tillbaka och informera om din skinntäthet.
Citera
2026-03-27, 23:20
Medlem
Genom att inte bry sig bara trampa på !
Inte rädd för att göra bort sig.
Dvs känslokall

Inte skämmas för sig själv kanske.
När man gör bort sig typ.
Senast redigerad av troligengud 2026-03-27 kl. 23:23.
Citera
2026-03-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Ge dig ut och attackera livet. Snubbla, bränn dig, attackera och tjafsa m.m bl.a o.s.v etc. Kom sedan tillbaka och informera om din skinntäthet.

Ja precis, nåt i den stilen!
Man behöver ge sig ut, få lite skit under naglarna.
Gå utanför din comfort zone, hamna i situationer du annars inte hamnar i osv
Citera
2026-03-28, 09:55
Medlem
nonameds avatar
Citat:

Jag hade inte en bra uppväxt i Sverige, så är inte curlad. Jag hade också 20, väldigt, tuffa år i USA och det finns ingen brist på dåliga erfahrenheter direkt. Jag borde vara kallare än en isbit men är det ej. Tycker det tär när jag inte kan stänga av och känna absolut inget!
Väldigt få kan stänga av känslorna helt. Vill du ha mer skinn på näsan. Gör saker du tycker är jobbit och svårt. Var försiktig vad du önskar att vara hårdare. Är du hårt bryr sig ingen.
Citera
2026-03-28, 12:34
Medlem
Man kan vara empastisk OCH även ha skinn på näsan genom att skilja på olika situationer/personer.

Jag försöker vara snäll mot snälla
och elak mot elaka

=Har sedan barnåldern jobbat mycket gratis med ungdomar och senare även med hjälpverksamhet bl a genom en egen startad hjälporganisation
men parallellt bekämpat mobbare och maktmissbrukare.

Har aldrig brytt mig om grupptryck.
Citera
2026-03-31, 06:17
Medlem
Pungsvings avatar
Världen är väldigt sjuk och det finns inget du kan göra mot det. Du kan undvika att läsa eller höra om det, undvika brottsutsatta platser och folkslag och tider. Gör sådant som är hälsosamt för dig. Om du har en dagstidning så säg upp prenumerationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in