2026-03-27, 12:04
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En kvinna hittades död i en lägenhet i centrala Göteborg i onsdags rapporterar Göteborgs-Posten. Enligt uppgifter till GP är en man anhållen. Polisen har inlett en förundersökning om mord.

Citat:
Tidsfristen för häktning går ut på söndag, men Egelrud kommer ta ett beslut under morgondagen.
– Det är inte säkert åt något håll att det blir häktning, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-hittat-dod-i-centrala-goteborg-man-anhallen-misstankt-for-mord

Vad tror Flashen om det här då?

Och ja, eftersom det var den 25e så har jag letat efter tråd.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-03-27 kl. 12:41.
Citera
2026-03-27, 12:39
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-hittat-dod-i-centrala-goteborg-man-anhallen-misstankt-for-mord

Vad tror Flashen om det här då?

Och ja, eftersom det var den 25e så har jag letat efter tråd.

Rätt dag, fel år Nära jag postade också. Mod, ändra gärna i rubriken till 2026.

Enligt GP verkar det röra sig om våld i nära relation, undrar var i "centrala Göteborg"?

Citat:
Max Olsson berättar att den här typ av ärenden – våld i nära relation – tas om hand om på ett annat sätt nuförtiden.

– Vi prioriterar de här ärendena på ett helt annat sätt idag, så det är väldigt många inblandade för att få fram alla uppgifter och gå till botten med vad som har hänt. Vi gör allt vi kan för att skapa bilden för att se hur det ligger till.

https://www.gp.se/krim/kvinna-hittad-dod-i-centrala-goteborg-mordutredning-inledd.af5f54bd-ec3e-4eed-83f3-549e321c8102
Citera
2026-03-27, 12:59
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Lägesrapport om misstänkt mord i Göteborg):
Citat:
Förundersökning har inletts om misstänkt mord efter att en kvinna hittats avliden i centrala Göteborg. En person är anhållen.

– Utredningen är i sitt inledningsskede och sedvanliga utredningsåtgärder vidtas, säger kammaråklagare Simon Egelrud som leder förundersökningen.

Beslut i fråga om eventuell häktning kommer tas under lördagen. Med hänsyn till utredningen och förundersökningssekretessen kan inga övriga upplysningar lämnas i nuläget. När mer information finns att lämna skickas ett nytt pressmeddelande ut.
Göteborgs tingsrätt, mål: B 6306-26
Citera
2026-03-27, 13:15
Medlem
Ännu ett offer för mäns våld mot kvinnor? Bedrövligt om så är fallet. Lär framkomma.

Kan förstås röra sig om någon annan då våld mot kvinnor är så utbrett, men jag tänkte osökt på kvinnan vid Olivedalsgatan/Linné (om inte minnet sviker) som blev nästintill ihjälslagen av sin partner för bara något år sen. Hon hade tagit sig ut på gatan och fått hjälp som jag minns det. Tyvärr är dessa kvinnor ofta för rädda och manipulerade för att kunna ta sig ur relationen. Tråd i det ärendet ska finnas.

EDIT:
Det var nog den här tråden jag tänkte på, där brottsoffret var så rädd att hänga ut sin plågoande att hon hävdade att hon blivit misshandlad av två okända män. Går dock att stryka det paret, eftersom MGM i det fallet dog i häktet.
(FB) Kvinna misshandlad av 2 okända gärningsmän -Linnégatan Gbg
Senast redigerad av MentalTraslojd 2026-03-27 kl. 13:55.
Citera
2026-03-27, 13:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Ännu ett offer för mäns våld mot kvinnor. Bedrövligt.

Kan förstås röra sig om någon annan då våld mot kvinnor är så utbrett, men jag tänkte osökt på kvinnan vid Olivedalsgatan/Linné (om inte minnet sviker) som blev nästintill ihjälslagen av sin partner för bara något år sen. Hon hade tagit sig ut på gatan och fått hjälp som jag minns det. Tyvärr är dessa kvinnor ofta för rädda och manipulerade för att kunna ta sig ur relationen. Tråd i det ärendet ska finnas.

EDIT:
Det var nog den här tråden jag tänkte på, där brottsoffret var så rädd att hänga ut sin plågoande att hon hävdade att hon blivit misshandlad av två okända män. Går dock att stryka det paret, eftersom MGM i det fallet dog i häktet.
(FB) Kvinna misshandlad av 2 okända gärningsmän -Linnégatan Gbg

Det finns inga uppgifter alls om våld. Man anhåller idag alltid närmaste anhörige vid dödsfall i hemmet där dödsorsaken inte är klar. Det innebär att om den rättsmedicinska obduktionen som sannolikt görs idag visar på synliga sjukdomsförlopp så kommer anhållan att hävas ikväll. Men finns det ingen synlig orsak och det krävs provsvar så kan det ta längre tid.
Citera
2026-03-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns inga uppgifter alls om våld. Man anhåller idag alltid närmaste anhörige vid dödsfall i hemmet där dödsorsaken inte är klar. Det innebär att om den rättsmedicinska obduktionen som sannolikt görs idag visar på synliga sjukdomsförlopp så kommer anhållan att hävas ikväll. Men finns det ingen synlig orsak och det krävs provsvar så kan det ta längre tid.
I inlägg #2 uppges ju att GP skriver att ärendet rör våld i nära relation. Men visst att jag kan ha förhastat mig då tankarna gick till en annan misshandel i nära relation i centrala GBG.
(FB) Kvinna hittat död i centrala Göteborg – en person misstänkt för mord. (2026-03-25)
Senast redigerad av MentalTraslojd 2026-03-27 kl. 13:39.
Citera
2026-03-27, 13:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Rätt dag, fel år Nära jag postade också. Mod, ändra gärna i rubriken till 2026.

Enligt GP verkar det röra sig om våld i nära relation, undrar var i "centrala Göteborg"?

GP har tagit bort den uppgiften och åklagaren säger att det är oklart om det över huvudtaget är någon misshandel.

I dessa situationer så brukar det vara så att det finns blod, men inte från misshandel utan t.ex. från inre blödningar. Därför utgår alltid polis och åklagare från att det är mord och inte sjukdomsfall.
Citera
2026-03-27, 13:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
GP har tagit bort den uppgiften och åklagaren säger att det är oklart om det över huvudtaget är någon misshandel.

I dessa situationer så brukar det vara så att det finns blod, men inte från misshandel utan t.ex. från inre blödningar. Därför utgår alltid polis och åklagare från att det är mord och inte sjukdomsfall.

Tack för rättelsen! Då är det väl som i många fall som lett till trådstarter på senare tid, ett naturligt dödsfall. Eller ja, iaf inget mord. Är väl en 3-4 st bara i år som blivit häktade t.o.m., för att sedan helt avskrivas. Ett par självmord, några överdoser osv.
Citera
2026-03-27, 17:35
Medlem
Mannen är nu släpt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här