2026-03-27, 09:55
Medlem
Som titeln säger. Är nån här sugen på att jävlas med framtida arkeologer?

Min idé är enkel. En bunt hyfsat identiska föremål skapas och sedan grävs ner på olika ställen runt landet för att väntas på att bli uppgrävda av arkeologer i framtiden. För att förvirra dem.
Min tanke var att gjuta både statyetter och mindre figurer i metall, kanske lite halsband också, för att strössla ut över landet över tid.

Jag tror man kan expandera iden för att maximera denna long con till trollning, så jag tänkte att jag lägger ut frågan till experterna.
Har ni några roliga idéer?
Citera
2026-03-27, 10:06
Medlem
NyaHenriksss avatar
Inte lönt.
Anslagen till arkeologer minskar hela tiden.
Tillstånd till privata metallsökare minskar eftersom dom kostar pengar att ansöka.
Det du gräver ner kommer inte hittas.
Citera
2026-03-27, 10:15
Medlem
Noetlovskijs avatar
Vi har redan så mycket prylar och skit så arkeologerna kommer snarare fylla igen sina fyndplatser om de hittar något från vår tid.

"Åh nej, inte mer skräp från 2000-talet".
Citera
2026-03-27, 10:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vi har redan så mycket prylar och skit så arkeologerna kommer snarare fylla igen sina fyndplatser om de hittar något från vår tid.

"Åh nej, inte mer skräp från 2000-talet".

Tack, det var bra sagt och håller med dig helt och hållet. Det mesta av skiten vi har kommer inte ens överleva fram till 2035 även om det är nytt idag då det är så ruskigt billigt men också ruskigt dålig kvalitet. För en arkeolog i framtiden så kommer de mestadels hitta plast och elektronik skräp som ligger överallt och ingen kommer bry sig.
Citera
2026-03-27, 10:29
Medlem
halaltarzans avatar
Men nåt som alltid verkar intressera människor är hur andra har sex eller perverst sex. Så tillverka någon typ monsterdildo som är typ en meter och när du t.ex. blöder näsblod så smörjer in den i ditt blod. Gräv sen ner den i närheten av någon så att säga helgedom och du har skapat morgondagens rubriker.
Citera
2026-03-27, 10:33
Medlem
Var väl någon som hade tillverkat en fejkkopia av en halsring i guld från typ vikingatiden, i Trollhättan, tror jag det var
(tråd finns).

Den hittade någon arkeolog och publicerade som ett äkta fynd, blev ett jäkla liv, sen erkände någon att han gjott drn på jobbet ,på skoj.

Sedan finns det falska runstenar med inskrift, det är ju ett lite kul lurendrejeri tycker jag.

Skulle gärna vilja ha en falsk runsten i trädgården, en som är stor som fan med inskripten att, denna sten restes efter "himlafararen"
(utomjordingen) xxxx till exempel eller kanske med mitt eget namn på stenen.
Något sådant borde du, TS fundera på kanske.
Citera
2026-03-27, 10:38
Medlem
Hivmannnens avatar
Kul ide!

Ska börja gjuta betongkukar och begrava på olika platser över hela Sverige
Citera
2026-03-27, 12:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Var väl någon som hade tillverkat en fejkkopia av en halsring i guld från typ vikingatiden, i Trollhättan, tror jag det var
(tråd finns).

Den hittade någon arkeolog och publicerade som ett äkta fynd, blev ett jäkla liv, sen erkände någon att han gjott drn på jobbet ,på skoj.

Sedan finns det falska runstenar med inskrift, det är ju ett lite kul lurendrejeri tycker jag.

Skulle gärna vilja ha en falsk runsten i trädgården, en som är stor som fan med inskripten att, denna sten restes efter "himlafararen"
Falska runstenar har varit populära på 1800-talet, rikemän skaffade sig sådana och prydde sina parker med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasslebrostenen

Det går också att anlita en modern runristare.
Det är ok om utformingen är uppenbar modern.
https://www.runristare.se/
Citera
2026-03-27, 13:13
Medlem
puterealbas avatar
Rolig idè! Vad sägs om en påhittad kult av Bojan Djordjic? Vi tillverkar massvis med ca. 30cm stora statyetter av Bojan Djordjic och gräver ner dem överallt i det avlånga landet Sverige.

Framtidens arkeologer kommer att tro att det var vanligt att svenskarna hade dessa statyetter i sina hem för att visa respekt för mannen Bojan Djordjic.

Citat:
Ursprungligen postat av Pluto18mg
Som titeln säger. Är nån här sugen på att jävlas med framtida arkeologer?

Min idé är enkel. En bunt hyfsat identiska föremål skapas och sedan grävs ner på olika ställen runt landet för att väntas på att bli uppgrävda av arkeologer i framtiden. För att förvirra dem.
Min tanke var att gjuta både statyetter och mindre figurer i metall, kanske lite halsband också, för att strössla ut över landet över tid.

Jag tror man kan expandera iden för att maximera denna long con till trollning, så jag tänkte att jag lägger ut frågan till experterna.
Har ni några roliga idéer?
Citera
2026-03-27, 13:17
Medlem
puterealbas avatar
Kommer att tänka på den där filuren som i åratal (årtionden?) lurade sin kollega genom att gräva ner falska dinosauriefossiler.

Kollegan blev eld och lågor och skrev massvis med avhandlingar om fynden. När väl "skämtet" avslöjades ägnade den lurade kollegan återstoden av sitt liv åt att leta reda på dessa avhandlingar och bränna dem.

Detta var väl någon gång i början av 1800-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
(tråd finns).

Citera
2026-03-27, 18:33
Medlem
Ördögs avatar
När regalskeppet Vasa (Wasa) bärgades 1961, beslutade fyra teknologer från Finland (Krister Ahlström, Matti Kaje, Martti Tuomola och Harri Leppänen hette de) att på skämt placera en statyett av löparlegenden Paavo Nurmi i vraket. Ett av alla tiders mest fulländade teknologspratt (jäynä kallas såna upptåg på finnespråket).

https://www.facebook.com/Vasamuseet/posts/teknologspratt-paavo-nurmifyra-finska-teknologstudenter-krister-ahlstr%C3%B6m-matti-k/10159714638520513/
https://www.ayy.fi/sv/studentkultur/teknologspratt

Det legendariska teknologsprattet: då Paavo Nurmi sprang på Vasaskeppets däck
https://stbl.fi/2018/05/21/det-legendariska-teknologsprattet-da-paavo-nurmi-sprang-pa-vasaskeppets-dack/
Natten mellan den 23 och 24 april 1961 slog teknologkvartetten till. De hade anlänt med färja till Stockholm några dagar innan och hade redan tagit en titt på vraket, vars relingar tittade ut ovanför vattenytan. Nu gällde det. Kastellholmen var under den tiden ett militärområde och bevakningen var på grund av bärgningen sträng. Lyckligtvis var Matti Kaje chefredaktör, troligtvis för teknologernas tidning Teekkari. Med hans presskort kom de in i området.

Harri och Krister stannade på stranden och höll utkik, medan Martti och Matti, vars idé hela sprattet egentligen var, tog av sig sina rockar. De hade våtdräkter under som de satt på sig i hotellrummet. De simmade ut till vraket med Paavo på en liten flotte. Väl framme var proceduren enkel:

– Dit slängde de den, kommenterade Harri Leppänen i dokumentären ”Minne: Paavo Nurmi och Vasaskeppet” från 2015.
Senast redigerad av Ördög 2026-03-27 kl. 18:38.
Citera
2026-03-27, 18:55
Medlem
Jag gillar idén, men skulle hellre jäklas med nutida arkeologer. Jag skulle vilja vara med och läsa om deras fantastiska fynd.

Tänk att komma undan med något sådant som Piltdownmannen!

Hmmm... Bevis på att vissa mytologiska djur faktiskt har funnits, kanske? Jag har alltid gillat hippogriffer. Även före Rowling.

Eller urtida hermafroditiska människor som senare utvecklades till två kön? Lucy var i själva verket LucyLuke.

Eller..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in