2026-03-27, 03:49
Medlem
Om man väger +100 kg, 180 cm, så säger vägledaren mycket fast madrass och om man sen ligger på sidan säger den mjuk men även medelhög fasthet. Vad ska man gå efter?

Tyckte att jag valde för hård säng senast, för drygt 15 år sedan, men den blev bättre med tiden så de ändras ju. Minns inte vad de sa att den hade för egenskaper. De man provar i butik brukar vara väl använda så en ny är sen annorlunda. Den jag provade i butik var mjukare än den jag sen fick hem.

https://jysk.se/inspiration/ska-din-madrass-vara-mjuk-medium-eller-fast

https://jysk.se/inspiration/sovstallningar-den-basta-madrassen-dig-som-sover-pa-sidan-ryggen-och-magen

Jag tänker mig Jysk Kontinentalsäng 120x200 cm av Gold sortimentet på REA då jag har begränsat med pengar, men det är mer vilka egenskaper den ska ha jag vill ha hjälp med. Är ju tung och ligger oftast på sidan när jag lägger mig för att avlasta andningen. Vaknar sen inte alltid så.

Tyckte att jag var noga förra gången med att prova ut, men det blev ändå inte riktigt bra. Man får ju leva i många år med sitt val av säng så jag försöker mig på lite ytterligare vägledning nu.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-03-27 kl. 04:14.
Citera
2026-03-27, 04:13
Medlem
Onanikrems avatar
Välj fast/hård om du tänker använda mer än fem år framåt. Man (jag) sover också bättre på en fast/hårdare madrass, säng. 185/100kg ca.

Har en Ekens "fast" tycker ändå den blivit som en hängmatta efter 15 år så dags för mig att byta också.
Citera
2026-03-27, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om man väger +100 kg, 180 cm, så säger vägledaren mycket fast madrass och om man sen ligger på sidan säger den mjuk men även medelhög fasthet. Vad ska man gå efter?

Tyckte att jag valde för hård säng senast, för drygt 15 år sedan, men den blev bättre med tiden så de ändras ju. Minns inte vad de sa att den hade för egenskaper. De man provar i butik brukar vara väl använda så en ny är sen annorlunda. Den jag provade i butik var mjukare än den jag sen fick hem.

https://jysk.se/inspiration/sovstallningar-den-basta-madrassen-dig-som-sover-pa-sidan-ryggen-och-magen

Jag tänker mig Jysk Kontinentalsäng 120x200 cm av Gold sortimentet på REA då jag har begränsat med pengar, men det är mer vilka egenskaper den ska ha jag vill ha hjälp med. Är ju tung och ligger oftast på sidan när jag lägger mig för att avlasta andningen. Vaknar sen inte alltid så.

Tyckte att jag var noga förra gången med att prova ut, men det blev ändå inte riktigt bra. Man får ju leva i många år med sitt val av säng så jag försöker mig på lite ytterligare vägledning nu.

Välj en säng där du får testa (efter utprovning) i 100 dagar så du kan byta om det blir fel.

Själv anser jag att man kan ”fixa” en för hård säng med en riktigt bra och tjock bäddmadrass, men man kan aldrig få ordning på en säng som är för mjuk. Hatar verkligen mjuka sängar.
Citera
2026-03-27, 04:50
Moderator
v50s avatar
Bäst är att om möjligt prova olika sängar och då ligga i dem en lite längre stund så du känner hur det känns för ryggen o.s.v. Även om du kanske inte har för avsikt att köpa en säng som är dyrare än de på jysk kan det vara av värde att besöka en renodlad sängbutik för att höra vad deras säljare säger och testa olika hårdheter och sängtyper för att få en uppfattning om vad som passar dig.

Ramsängar är väl i regel fastare än kontinentalsängar p.g.a deras konstruktion så det kanske passar dig bättre samt att välja en fast madrass men inte extra fast madrass som är den hårdaste varianten. Även vilken bäddmadrass man väljer har betydelse för hur hård / mjuk sängen upplevs så det bör man fundera över också.

Så har du en renodlad sängbutik i närheten typ natt & co, sova, kungssängen o.s.v. i närheten kan det vara ide att besöka dem också och få en genomgång över vad som passar dig och din kropp samt testa deras sängar för att få en känsla över vad som finns att välja mellan och vad som passar dina behov.
Citera
2026-03-27, 06:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Välj en säng där du får testa (efter utprovning) i 100 dagar så du kan byta om det blir fel.

Själv anser jag att man kan ”fixa” en för hård säng med en riktigt bra och tjock bäddmadrass, men man kan aldrig få ordning på en säng som är för mjuk. Hatar verkligen mjuka sängar.

Jättebra råd, har själv dubbla bäddmadrasser i en hård säng.

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Bäst är att om möjligt prova olika sängar och då ligga i dem en lite längre stund så du känner hur det känns för ryggen o.s.v. Även om du kanske inte har för avsikt att köpa en säng som är dyrare än de på jysk kan det vara av värde att besöka en renodlad sängbutik för att höra vad deras säljare säger och testa olika hårdheter och sängtyper för att få en uppfattning om vad som passar dig.

Ramsängar är väl i regel fastare än kontinentalsängar p.g.a deras konstruktion så det kanske passar dig bättre samt att välja en fast madrass men inte extra fast madrass som är den hårdaste varianten. Även vilken bäddmadrass man väljer har betydelse för hur hård / mjuk sängen upplevs så det bör man fundera över också.

Så har du en renodlad sängbutik i närheten typ natt & co, sova, kungssängen o.s.v. i närheten kan det vara ide att besöka dem också och få en genomgång över vad som passar dig och din kropp samt testa deras sängar för att få en känsla över vad som finns att välja mellan och vad som passar dina behov.

Visst, men man måste absolut hålla i skallen att de är just säljare, och kommer naturligtvis att såga alla sängar som är billigare med argument typ att du tillbringar en tredjedel av dit liv i sängen och du investerar i din hälsa och blablabla. Har inte IKEA nu, men under de åren jag hade det så var jag inte missnöjd på något sätt. Så betala inte i onödan säger jag bara.
Citera
2026-03-27, 06:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jättebra råd, har själv dubbla bäddmadrasser i en hård säng.

Visst, men man måste absolut hålla i skallen att de är just säljare, och kommer naturligtvis att såga alla sängar som är billigare med argument typ att du tillbringar en tredjedel av dit liv i sängen och du investerar i din hälsa och blablabla. Har inte IKEA nu, men under de åren jag hade det så var jag inte missnöjd på något sätt. Så betala inte i onödan säger jag bara.

Ja man får vara medveten om att de är säljare men man kan få en del vettiga råd av dem och man kan få en känsla för vad som passar en t.ex. om man ska köpa en kontinentalsäng eller kanske en ramsäng, vilken hårdhet som passar en o.s.v. . Renodlade sängbutiker har större utbud än t.ex. jysk och ikea och det kan vara värt att betala lite mer för en säng som passar en väldigt bra än att köpa en billigare som inte passar lika bra.

Sedan om man köper säng från en mer känd tillverkare så kan det vara ide att jämföra priserna mellan olika butiker då det kan skilja en del i pris och vad man får för tillbehör såsom ben och bäddmadrass när man köper det som ett paket. Vidare får man ha i åtanke att vissa sängbutiker brukar köra med nedsatta priser större delen av året på sitt sortiment så deras ordinarie priser kan man då bortse från utan snarare se deras nedsatta priser som ordinarie pris.
Citera
2026-03-27, 06:58
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ja man får vara medveten om att de är säljare men man kan få en del vettiga råd av dem och man kan få en känsla för vad som passar en t.ex. om man ska köpa en kontinentalsäng eller kanske en ramsäng, vilken hårdhet som passar en o.s.v. . Renodlade sängbutiker har större utbud än t.ex. jysk och ikea och det kan vara värt att betala lite mer för en säng som passar en väldigt bra än att köpa en billigare som inte passar lika bra.

Hehehe, jag är säljare och det är liksom vårat jobb att få kunden att tro det.

Citat:
Sedan om man köper säng från en mer känd tillverkare så kan det vara ide att jämföra priserna mellan olika butiker då det kan skilja en del i pris och vad man får för tillbehör såsom ben och bäddmadrass när man köper det som ett paket. Vidare får man ha i åtanke att vissa sängbutiker brukar köra med nedsatta priser större delen av året på sitt sortiment så deras ordinarie priser kan man då bortse från utan snarare se deras nedsatta priser som ordinarie pris.

Absolut, och när de nån gång om året sen kör REA så är reapriset baserat på ordinariepriset, och inte på det nedsatta kampanjpriset. Så det är inte helt ovanligt att reapriset och kampanjpriset inte skiljer sådär jättemycket.
Citera
2026-03-27, 07:15
Avslutad
Inte lätt att välja men jag har valt att inte se en säng som en investering utan mer som en förbrukningsvara, ungefär som med min bil. Efter 15 år är det dags för en ny säng för att kroppen ligger ned den.

Jag köpte för två år sedan en ny på Kungsängen och fick god vägledning i butiken (tog 45 minuter att köpa sängen). Hatar som andra mjuka sängar (de blir hängmattor ändå efter 15 år) och när de kollade på hur min kropp betedde sig i sängen när jag låg i den (ryggradens rakhet och axlar) var rådet en hård säng, men inte superhård. Väger 85 kilo, 190 cm lång, man. Är fruktansvärt nöjd! Men det blir en ny säng omkring 2040.
Citera
2026-03-27, 08:03
Medlem
Pinoputchins avatar
Fast säng är bäst misstänker jag. Men vilket märke skall man välja. Jysk..?
Citera
2026-03-27, 08:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Jag är något längre och lite tyngre, men inte mycket. Har en sliten rygg som jag ganska lätt får besvär med om jag ligger fel.

Har landat i att en fast/hård resårmadrass med den bäddmadrass som brukar ingå och överst en tempur/wellpur är det som fungerar för mig och jag har det på två ställen där jag sover regelbundet.

Har tidigare haft vattensäng i många år, vilket jag skulle säga är optimalt. Men dom är väl inte så vanliga längre, om dom ens finns att få tag på.

En smalare resårmadrass håller formen längre än en bredare är min erfarenhet, så hellre 2x80 än 1x160, om man tänker sig den bredden.
Citera
2026-03-27, 08:10
Medlem
Citat:

Känns som sängar är bland de största scammen. Eller så har man bara otur.
Har köpt billiga och skitdyra sängar men efter ett litet tag är det samma skit och man tycker de är osköna.
Citera
2026-03-27, 08:20
Medlem
Citat:

Personligen hade jag valt bort kontinentalsäng och valt en hög säng med fjädrar. Har själv en extra fast. Den bär upp kroppen väl. Sen kombineras den med en mjuk och följsam bäddmadrass så det inte känns som en planka att ligga på-. Sover uteslutande på sida och har aldrig sovit så gott som i denna säng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in